Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Bericht door Nico uit Gouda » 09 mar 2018 16:08

Hallo iedereen. Er is nu een grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West. Lees hierover op http://www.at5.nl/index.php/artikelen/1 ... a-ontruimd en lees ook http://www.at5.nl/artikelen/179412/tram ... oomstoring Deze storing breidt zich nu uit, want lees nu ook http://www.at5.nl/artikelen/179416/nu-o ... ne-storing Hierbij iedereen aldaar sterkte toegewenst en ik hoop hierbij dat dit vanavond vóór donker verholpen zal zijn. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. :-)

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Bericht door BaDu » 09 mar 2018 17:59

Modbreak:
De term "de storing breidt zich uit" wekt de indruk dat deze storingen gerelateerd zouden zijn, er is echter niets dat daarop duidt, daarom de bewoording graag aanpassen.
KML-generator generator

aardbewoner
36 kV
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 sep 2015 21:06
Dichtstbijzijnde trafo: Diemen venserweg 150/10 KV

Re: Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Bericht door aardbewoner » 09 mar 2018 18:18

Omdat liander zelf vaag is word dit in de hand gewerkt. Bron twitter Ong.17.35 https://mobile.twitter.com/lianderNL "In een aantal gebieden kan de stroomvoorziening nog niet hersteld worden omdat onze monteurs nog reparaties verrichten. We verwachten daar nog de hele avond en mogelijk nacht mee bezig te zijn" In 1073 was de stroom om 10.18 er af,nu 18.15 nog :(
Elektriciteit je mist het pas als het wegvalt.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Bericht door BaDu » 09 mar 2018 18:39

Ik vermoed dat alle ploegen al zijn ingezet op de eerste storing en dus niet beschikbaar zijn voor het herstel van de tweede storing.
En dat het herstel van de tweede storing niet snel kan plaatsvinden doordat de N-1 voorziening niet kan worden ingezet (bijzondere netsituatie tgv de eerste storing bijvoorbeeld).
De oorzaak van de storingen is mi iig niet gerelateerd, het storingsherstel zou wel een relatie kunnen hebben.
Maar om te stellen dat de storing zich uitbreid wekt iig bij mij de suggestie van een oorzakelijk verband wat er mi niet is.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Bericht door Paullus » 09 mar 2018 19:20

Wel een vreemde situatie.

Het laagspanningsnet is non-redundant uitgevoerd. Als daar een kabel geraakt wordt met graafwerkzaamheden, moet de straat open om de storing te verhelpen.

De hogere netspanningen zoals 10 kV, 50 kV enz. worden geacht wel redundant te zijn uitgerust. Als er een kabelstuk uit valt door schade, kan dit buiten dienst worden gesteld en de voeding van alle aangesloten stations worden over genomen door verschakeling naar een alternatieve invoeding.

Er is blijkbaar iets vreemds aan de hand in Amsterdam dat men niet in staat schijnt te zijn om binnen afzienbare tijd de graafschade van 1 kabel van een hoger netniveau dan laagspanning, op te vangen met redundantie.

aardbewoner
36 kV
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 sep 2015 21:06
Dichtstbijzijnde trafo: Diemen venserweg 150/10 KV

Re: Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Bericht door aardbewoner » 09 mar 2018 19:26

@BaDu nee maar men hoort alleen stroom storing in amsterdam .Ben wel benieuwd hoe een 10 KV een 50KV kan neer halen zit toch een
zekering.jpg
zekering.jpg (123.12 KiB) 9828 keer bekeken
tussen of gebruikt men geen magnefix meer ?
Elektriciteit je mist het pas als het wegvalt.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Bericht door Johan » 09 mar 2018 19:36

De storing lijk op een dubbele uitval.
De eerste storing is ontstaan door graafwerk die start meestal met een aardfout. Door afschakeling van die aardfout ontstaat een opslingering in het net waardoor een tweede fout is ontstaan, dat is de sluiting met de steekvlam uit de grond.
Het is komt, zeker in een zwevend middenspanngsnet meerdere keren voor dat meerdere kabels uitschakelen.


De storing in west zal een gewone middenspanningstoring zijn.

Johan

Bericht aangepast!
Nadat ik begreep dat de brand in een middenspanningruimte een schakelstation of een 50/10kV is. Ik heb dat bericht niet gezien of gelezen.
Laatst gewijzigd door Johan op 09 mar 2018 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Bericht door Paullus » 09 mar 2018 19:49

Ik ben niet meer dan een zeer geïnteresseerde leek.

Maar mag een graafschade aan 1 kabel niet meer storing veroorzaken dan het afschakelen van het betreffende kabelstuk door adequaat reagerende beveiliging, zonder brand te veroorzaken in velden van het voedende station Frederiksplein?

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Bericht door BaDu » 09 mar 2018 21:08

Paullus schreef:
09 mar 2018 19:49
Maar mag een graafschade aan 1 kabel niet meer storing veroorzaken dan het afschakelen van het betreffende kabelstuk door adequaat reagerende beveiliging, zonder brand te veroorzaken in velden van het voedende station Frederiksplein?
In principe niet nee, Het ontwerp zit wel zo in elkaar dat dat niet zou mogen gebeuren, maar zoals gezegd door Johan er zijn meerdere gevallen bekend waar dit wel is gebeurt.
Dit kan worden veroorzaakt door een ander (sluimerend) probleem in een kabel die normaal niet opgemerkt wordt, maar door de fase-aarde sluiting ineens veel zwaarder belast wordt (hogere spanning) en het daardoor plots begeeft. Ik las ergens dat een kabel spontaan sputterend de grond uit kwam (zonde graafwerk in de buurt) dat duidt op een sluimerende kabel of mofschade die in dit bijzondere geval het begeeft.

Dit geval zal door Liander ongetwijfeld grondig onderzocht worden, de vraag is alleen of we de resultaten ook te horen krijgen.
Als deze storing in de top10 van storingen in 2018 terecht komt (waar het wel op gaat lijken) zal in de jaarlijkse rapportage van beschikbaarheid van elektriciteitsnetten 2018 er iig een pagina aan gewijd worden, het duurt dan alleen tot april/mei 2019 voor we dat weten.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peetz0r
middenspanning
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mar 2015 23:15
Dichtstbijzijnde trafo: Voorburg

Re: Grote stroomstoring in Amsterdan-Zuid en nu ook -West

Bericht door Peetz0r » 10 mar 2018 01:56

BaDu schreef:
09 mar 2018 21:08
... Ik las ergens dat een kabel spontaan sputterend de grond uit kwam (zonde graafwerk in de buurt) dat duidt op een sluimerende kabel of mofschade die in dit bijzondere geval het begeeft...
Ik las dit niet alleen, ik zag de video:
https://nos.nl/video/2221492-bewakingsc ... kvlam.html

Plaats reactie