Visual Impact

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Imagineer
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2018 14:01

Visual Impact

Bericht door Imagineer » 15 feb 2018 13:03

Hallo Allemaal,

Voor mijn afstudeerscriptie doe ik momenteel onderzoek naar het participatie/communicatietraject van de Transmission System Operators (TSOs) richting omwonenden van nieuwe hoogspanningsmasten. Zijn bijvoorbeeld visualisaties verplicht?
En doen ze de visuale impact van nieuwe hoogspanningsmasten zelf of huren ze externe partijen in?

Als jullie me kunnen voorzien van informatie, graag. Want dit zou me ontzettend helpen met de voortgang van mijn scriptie.

Alvast bedankt!

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Visual Impact

Bericht door BaDu » 17 feb 2018 10:46

Imagineer schreef:
15 feb 2018 13:03
Hallo Allemaal,

Voor mijn afstudeerscriptie doe ik momenteel onderzoek naar het participatie/communicatietraject van de Transmission System Operators (TSOs) richting omwonenden van nieuwe hoogspanningsmasten. Zijn bijvoorbeeld visualisaties verplicht?
En doen ze de visuale impact van nieuwe hoogspanningsmasten zelf of huren ze externe partijen in?

Als jullie me kunnen voorzien van informatie, graag. Want dit zou me ontzettend helpen met de voortgang van mijn scriptie.

Alvast bedankt!
Welkom op dit forum!

Voor TSO's is de laatste jaren communicatie richting omwonenden maar ook andere stakeholders echt een speerpunt geworden. Niet alleen voor TenneT maar ook voor Elia en de andere noord-west europese TSO's. TenneT spreekt al niet meer van stakeholder management maar van stakeholder involvement. 15-20 jaar geleden was men veel autoritairder : het was bij wijze van spreken "wij bouwen wat goed voor jullie is en dus moet je niet zeuren", dat is er de laatste 10 jaar wel vanaf gegaan.

Bij mijn weten zijn visualisaties niet verplicht, maar je moet in de MER (Milieu Effect Rapportage) wel een analyse maken van de visuele impact en daarvoor worden eigenlijk altijd foto realistische visualisaties ingezet. Deze visualisaties worden in opdracht van bijv. TenneT eigenlijk altijd gemaakt door externe partijen. Welke partijen dit zijn, is vaak aan de opstellers van de MER, want ook dat is iets wat TenneT vaak uit besteedt.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Imagineer
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2018 14:01

Re: Visual Impact

Bericht door Imagineer » 19 feb 2018 11:35

Bedankt voor je reactie!
Is er toevallig een bron die ik voor deze info kan gebruiken, want de bronvermelding is voor mijn scriptie enorm van belang :leraar:
Ik kom in MER rapporten inderdaad veel visualisaties tegen van diverse partijen.
Zijn deze MER rapportages ook van belang bij ondergrondse kabels voor het hoogspanningsnet? Want bij de aanleg heeft dit de nodige impact op het landschap.
En weet iemand van dit forum toevallig hoe de samenwerking tussen de verschillende TSOs is? Als er al sprake is van samenwerking bijvoorbeeld bij de aanleg van hoogspanningsnet tussen verschillende landen.

Plaats reactie