Het "Railcriterium"

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Het "Railcriterium"

Bericht door Johan » 08 feb 2018 19:45

In de KCD 2017 vanaf pagina 49 staat het volgende;

4.1.5.1 Railcriterium Het railcriterium omvat de toetsing van een drietaleisen waaraan het elektriciteitssysteem moet voldoen tijdens een enkelvoudige storing op een rail met een spanning van 220 kV of hoger, bij onderhoud aan de andere rail. Bovenstaande situatie mag (samengevat) niet leiden tot een onderbreking van transport van meer dan 1.500 MW invoedend vermogen, een cascade van transportonderbrekingen of een onderbreking van afname van 1.000 MW langer dan twee uur.
De stations waar meer dan 1.500 MW aan opgesteld productievermogen is aangesloten (Eemshaven-Oudeschip en Maasvlakte) zijn uitgevoerd met een 3/2-, respectievelijk 4/3-schakelaarconfiguratie.
Ook op het 380 kV station Borssele is in de toekomst naar verwachting meer dan 1.500 MW aan productie aangesloten. Om aan het railcriterium te kunnen voldoen, wordt het station uitgerust met een langskoppeling in het railsysteem zodat onderhoud per railsectie uitgevoerd kan worden of het station geheel gesplitst kan worden.


De volgende stations worden genoemd die in de toekomst niet meer aan het railcriterium voldoen en onderzocht wordt ombouwen naar drie railsysteem. Krimpen , Maasbracht en Geertruidenberg .
Nu was mij al eerder opgevallen dat Crayestein 380kV al met drie rails is uitgevoerd. Niet drie complete rails maar twee rails en een "hulprail".
De naam hulprail wordt in de 25kV gebruikt, deze rail zit bij open bouw stations in ruimte bij de kabeleindsluiting en dient om de schakelaars te onderhouden zonder dat de kabel zelf uitgeschakeld wordt.
Als hier belangstelling voor is maak ik hier ook een plaatje van.
Crayestein 1.JPG
Crayestein 1.JPG (74.44 KiB) 7535 keer bekeken
Bij deze configuratie is het mogelijk om bij onderhoud van een rail b.v. de zwarte circuits om het station heen door te verbinden. Bij uitval van rail A1 bij het onderhoud van rail B2 dan valt alleen de belasting van het station zelf uit maar blijft de verbinding Krimpen Maasvlakte via rail C3 in bedrijf.
Crayestein 2.JPG
Crayestein 2.JPG (73.65 KiB) 7535 keer bekeken
Als bijzondere schakeltuinen worden in de KCD 2017 Maasvlakte en Eemshaven Oudeschip genoemd dat deze met een 3/2 of 4/3 schakelaarconfiguratie zijn uitgevoerd. Na enig puzzelen denk ik dat een 4/3 configuratie is uitgerust 4 schakelaars voor 3 afgaande velden. Het is een heel bijzondere schakeltuin, bij uitval van beide rails blijft alles nog in bedrijf (als er geen afgaande velden zijn uitgeschakeld!).
Als trafo 380/150kV uitvalt door een storing dan is gelijk Westerlee wit los van de rail door uitschakelen van twee vermogenschakelaars.
Maasvlakte 380-150kV.JPG
Maasvlakte 380-150kV.JPG (107.32 KiB) 7535 keer bekeken
Ook bijzonder is bij dit ontwerp dat bij storing in een veld er twee vermogensschakelaars uit moeten schakelen.
Maasvlakte 2.JPG
Maasvlakte 2.JPG (116.19 KiB) 7535 keer bekeken

Plaats reactie