Mastvak 1 van 2

Inkorting Maasbracht - Lutterade

Ingevoed: 06 feb 2018 14:23
door Dave
Ik heb laatst op de site van TenneT gekeken, en ben tot de ontdekking gekomen dat er plannen zijn om de verbinding Maasbracht - Lutterade in te korten tot born, en lutterade te voeden via een grondkabel vanaf Graetheide

Het gevolg is het dat de masten tussen aftak Urmond en Lutterade verdwijnen, en het trace Maasbracht - Lutterade word ingekort tot Born.
Gelukkig duurt dit nog twee jaar, maar dit is wel jammer dat een stukje van de oudste 150kV lijn in limburg deels verdwijnt.

Meer info is op de site van TenneT te vinden:
https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... aasbracht/

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Ingevoed: 10 feb 2018 19:13
door peter1954
En zo verdwijnt de ene na de andere bovengrondse 150 kV-lijn. Ik verwacht dat over dertig jaar alleen de 220 kV- en 380 kV-lijnen nog bovengronds zijn. Opgehangen aan die wintracks die "zo goed passen in het landschap" zoals het heet. Kwestie van smaak zeker, maar ik blijf het foeilelijke palen vinden.

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Ingevoed: 10 feb 2018 21:40
door Dave
Denk dat die 220kV verbindingen heel langzaam vervangen worden door 380kV, zie de verbinding van eemshaven naar vierverlaten.

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Ingevoed: 11 feb 2018 09:12
door BaDu
Dave voegde de load toe:
10 feb 2018 21:40
Denk dat die 220kV verbindingen heel langzaam vervangen worden door 380kV, zie de verbinding van eemshaven naar vierverlaten.
Niet alles zal worden vervangen vermoed ik, maar eemshaven - vierverlaten is het eerst aan de beurt, daarna vermoedelijk Vierverlaten - Oude Haske en Oude Haske - Ens. Deze verbinding is noding om het grote vermogen in Eemshaven weg te voeren richtung rest van het land. TenneT zegt het nog niet hardop, maar ik vermoed dat de plannen al vollop gemaakt worden.

Het traject Vierverlaten - Zeyerveen - Zwolle wordt, verwacht ik niet, snel opgekrikt omdat er dan in Zwolle een knelpunt ontstaat: Alles uit Eemshaven gaat dan via Zwolle. Niet alleen uit betrouwbaarheidsoogpunt maar ook vanuit capaciteit iets wat vermoedelijk ongewenst is.

Op langere termijn verwacht ik een verbinding tussen Eemshaven en het gebied rond Amsterdam, dit zal vermoedelijk geen lijnverbinding over de afsluitdijk of door het IJsselmeer worden maar ik verwacht eerder een HVDC verbinding buiten de kust.

Eemshaven - Meeden 220 opkrikken zou ook nog wel een optie kunnen zijn, maar dan wordt die hele dikke verbinding wel erg kwetsbaar.

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Ingevoed: 11 feb 2018 14:11
door michel
peter1954 voegde de load toe:
10 feb 2018 19:13
En zo verdwijnt de ene na de andere bovengrondse 150 kV-lijn. Ik verwacht dat over dertig jaar alleen de 220 kV- en 380 kV-lijnen nog bovengronds zijn. Opgehangen aan die wintracks die "zo goed passen in het landschap" zoals het heet. Kwestie van smaak zeker, maar ik blijf het foeilelijke palen vinden.
:wtvnnks: Ik(en een aantal andere forumleden) deel die mening zeer zeker.Die palen worden door de netbeheerder 'overgewaardeerd' en missen wat een hoogspanningsmast zo leuk maakt;karakter!.Ik ben van mening dat over minimaal 50/80 jaar of alleen maar breinaalden staan of dat bijna alles onder grond is verkast onder de uitspraak 'we geven de natuur terug'.Ik ben ook van mening dat de netbeheerder een beetje doorslaat met het ondergronds brengen van verbindingen en dat de microtesla-norm veelste overdreven is.Daarentegen vind ik de lijn-reconstructies wel een compliment waard.

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Ingevoed: 11 feb 2018 19:05
door Peter
Wat ik verder vreemd vind is dat er nog vrij recent in deze verbinding masten vervangen zijn, ook in het te amoveren gedeelte! Hoezo kapitaalvernietiging? Toch denk ik dat het (gelukkig) nog niet zo'n vaart zal lopen met het verkabelen van het 110 en 150kV net in Nederland.

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Ingevoed: 11 feb 2018 20:03
door michel
Zolang het geld er niet is,zal het inderdaad niet zo snel gaan zoals bijvoorbeeld in Denemarken.Maar de lijndelen die verkabeld kunnen worden,zullen ze pakken en gebruiken voor de breinaalden.Ze korten niet voor niks de lijn in tot Born.

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Ingevoed: 11 feb 2018 20:50
door Shrek
Ik vind dit vanuit netwerkstandpunt toch maar een vreemde beslissing. Vandaag vormt de lijn Lutterade-Born-Maasbracht een alternatief voor Graetheide-Maasbracht. Door deze lijn op te heffen en alle belasting te verplaatsen naar Graetheide krijg je een minder robuust netwerk. Zowel post Graetheide als de lijn Graetheide-Maasbracht hebben dan geen N-2 redundantie meer.

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Ingevoed: 13 feb 2018 18:08
door Peter
Ik ben benieuwd of Maasbracht - Graetheide ooit nog 380kV gaat worden. De lijn is er tenslotte geschikt voor.

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Ingevoed: 13 feb 2018 18:25
door michel
Peter voegde de load toe:
13 feb 2018 18:08
Ik ben benieuwd of Maasbracht - Graetheide ooit nog 380kV gaat worden. De lijn is er tenslotte geschikt voor.
Moet je niet willen.Want als daar een interconnectie komt dan is Limburg ook de klos met de breinaalden.