Inkorting Maasbracht - Lutterade

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door Dave » 06 feb 2018 14:23

Ik heb laatst op de site van TenneT gekeken, en ben tot de ontdekking gekomen dat er plannen zijn om de verbinding Maasbracht - Lutterade in te korten tot born, en lutterade te voeden via een grondkabel vanaf Graetheide

Het gevolg is het dat de masten tussen aftak Urmond en Lutterade verdwijnen, en het trace Maasbracht - Lutterade word ingekort tot Born.
Gelukkig duurt dit nog twee jaar, maar dit is wel jammer dat een stukje van de oudste 150kV lijn in limburg deels verdwijnt.

Meer info is op de site van TenneT te vinden:
https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... aasbracht/

peter1954
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 dec 2017 19:56

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door peter1954 » 10 feb 2018 19:13

En zo verdwijnt de ene na de andere bovengrondse 150 kV-lijn. Ik verwacht dat over dertig jaar alleen de 220 kV- en 380 kV-lijnen nog bovengronds zijn. Opgehangen aan die wintracks die "zo goed passen in het landschap" zoals het heet. Kwestie van smaak zeker, maar ik blijf het foeilelijke palen vinden.

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door Dave » 10 feb 2018 21:40

Denk dat die 220kV verbindingen heel langzaam vervangen worden door 380kV, zie de verbinding van eemshaven naar vierverlaten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door BaDu » 11 feb 2018 09:12

Dave schreef:
10 feb 2018 21:40
Denk dat die 220kV verbindingen heel langzaam vervangen worden door 380kV, zie de verbinding van eemshaven naar vierverlaten.
Niet alles zal worden vervangen vermoed ik, maar eemshaven - vierverlaten is het eerst aan de beurt, daarna vermoedelijk Vierverlaten - Oude Haske en Oude Haske - Ens. Deze verbinding is noding om het grote vermogen in Eemshaven weg te voeren richtung rest van het land. TenneT zegt het nog niet hardop, maar ik vermoed dat de plannen al vollop gemaakt worden.

Het traject Vierverlaten - Zeyerveen - Zwolle wordt, verwacht ik niet, snel opgekrikt omdat er dan in Zwolle een knelpunt ontstaat: Alles uit Eemshaven gaat dan via Zwolle. Niet alleen uit betrouwbaarheidsoogpunt maar ook vanuit capaciteit iets wat vermoedelijk ongewenst is.

Op langere termijn verwacht ik een verbinding tussen Eemshaven en het gebied rond Amsterdam, dit zal vermoedelijk geen lijnverbinding over de afsluitdijk of door het IJsselmeer worden maar ik verwacht eerder een HVDC verbinding buiten de kust.

Eemshaven - Meeden 220 opkrikken zou ook nog wel een optie kunnen zijn, maar dan wordt die hele dikke verbinding wel erg kwetsbaar.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door michel » 11 feb 2018 14:11

peter1954 schreef:
10 feb 2018 19:13
En zo verdwijnt de ene na de andere bovengrondse 150 kV-lijn. Ik verwacht dat over dertig jaar alleen de 220 kV- en 380 kV-lijnen nog bovengronds zijn. Opgehangen aan die wintracks die "zo goed passen in het landschap" zoals het heet. Kwestie van smaak zeker, maar ik blijf het foeilelijke palen vinden.
:wtvnnks: Ik(en een aantal andere forumleden) deel die mening zeer zeker.Die palen worden door de netbeheerder 'overgewaardeerd' en missen wat een hoogspanningsmast zo leuk maakt;karakter!.Ik ben van mening dat over minimaal 50/80 jaar of alleen maar breinaalden staan of dat bijna alles onder grond is verkast onder de uitspraak 'we geven de natuur terug'.Ik ben ook van mening dat de netbeheerder een beetje doorslaat met het ondergronds brengen van verbindingen en dat de microtesla-norm veelste overdreven is.Daarentegen vind ik de lijn-reconstructies wel een compliment waard.
Laatst gewijzigd door michel op 11 feb 2018 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door Peter » 11 feb 2018 19:05

Wat ik verder vreemd vind is dat er nog vrij recent in deze verbinding masten vervangen zijn, ook in het te amoveren gedeelte! Hoezo kapitaalvernietiging? Toch denk ik dat het (gelukkig) nog niet zo'n vaart zal lopen met het verkabelen van het 110 en 150kV net in Nederland.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door michel » 11 feb 2018 20:03

Zolang het geld er niet is,zal het inderdaad niet zo snel gaan zoals bijvoorbeeld in Denemarken.Maar de lijndelen die verkabeld kunnen worden,zullen ze pakken en gebruiken voor de breinaalden.Ze korten niet voor niks de lijn in tot Born.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door Shrek » 11 feb 2018 20:50

Ik vind dit vanuit netwerkstandpunt toch maar een vreemde beslissing. Vandaag vormt de lijn Lutterade-Born-Maasbracht een alternatief voor Graetheide-Maasbracht. Door deze lijn op te heffen en alle belasting te verplaatsen naar Graetheide krijg je een minder robuust netwerk. Zowel post Graetheide als de lijn Graetheide-Maasbracht hebben dan geen N-2 redundantie meer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door Peter » 13 feb 2018 18:08

Ik ben benieuwd of Maasbracht - Graetheide ooit nog 380kV gaat worden. De lijn is er tenslotte geschikt voor.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door michel » 13 feb 2018 18:25

Peter schreef:
13 feb 2018 18:08
Ik ben benieuwd of Maasbracht - Graetheide ooit nog 380kV gaat worden. De lijn is er tenslotte geschikt voor.
Moet je niet willen.Want als daar een interconnectie komt dan is Limburg ook de klos met de breinaalden.

Plaats reactie