Inkorting Maasbracht - Lutterade

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
peter1954
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 dec 2017 19:56

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door peter1954 » 15 feb 2018 21:09

michel schreef:
11 feb 2018 20:03
Zolang het geld er niet is,zal het inderdaad niet zo snel gaan zoals bijvoorbeeld in Denemarken.Maar de lijndelen die verkabeld kunnen worden,zullen ze pakken en gebruiken voor de breinaalden.Ze korten niet voor niks de lijn in tot Born.
Die "mast"-ontwerpen in Denemarken zijn afschuwelijk. Ik heb nog liever ondergrondse verbindingen dan dit. In Italie staan volgens mij ook van die misbaksels die doen denken aan die Deense ontwerpen. Doordat vakwerkmasten in ons land eigenlijk niet meer worden gebouwd is het leuke er wel vanaf vind ik. Verkabeling is de nieuwe trend. Zeer jammer dat de deltamasten in Zuid-Holland gaan verdwijnen om plaats te maken voor die palen. Zomaar een voorbeeld.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door michel » 15 feb 2018 21:51

peter1954 schreef:
15 feb 2018 21:09
michel schreef:
11 feb 2018 20:03
Zolang het geld er niet is,zal het inderdaad niet zo snel gaan zoals bijvoorbeeld in Denemarken.Maar de lijndelen die verkabeld kunnen worden,zullen ze pakken en gebruiken voor de breinaalden.Ze korten niet voor niks de lijn in tot Born.
Die "mast"-ontwerpen in Denemarken zijn afschuwelijk. Ik heb nog liever ondergrondse verbindingen dan dit. In Italie staan volgens mij ook van die misbaksels die doen denken aan die Deense ontwerpen. Doordat vakwerkmasten in ons land eigenlijk niet meer worden gebouwd is het leuke er wel vanaf vind ik. Verkabeling is de nieuwe trend. Zeer jammer dat de deltamasten in Zuid-Holland gaan verdwijnen om plaats te maken voor die palen. Zomaar een voorbeeld.
Ik deel die mening zeer zeker.De witte palen doen mij weinig tot niks en zeker de hoek'palen zijn betreurigswaardig.En de half beschildere palen bij Schiphol zijn hilarisch.Het vakwerk maakt het juist zo mooi en leuk om te zien en eventueel te volgen.Al mogen de PGEM-buismasten er ook zeker wezen.Dat is juist een voorbeeld dat een buismast wel mooi kan zijn.En komt daarbij dat die wintrackspalen te druk aanwezig zijn desondanks hun minimale 'vormgeving'.Ze zijn ook op langere afstanden al duidelijker zichtbaar dus het 'passen in de landschap' zoals men zegt is meer een eigen repertoire om hun paaltjes te promoten.En komt daar ook bij dat het wintrack-ontwerp niet meer opgewaardeerd kan worden eventueel.Ik ben dan van mening dat dat zo is gedaan om dan juist als de technologie dat toelaat dan alles onder de grond te verstoppen in de toekomst.Zoetermeer-Leiden wordt inderdaad drastisch ingekort tot net voor Leiden.Al gaan er geen masttypes gelukkig sneuvelen,want juist in dat stukje heb je veel variatie.Ik ben blij dat er nog genoeg vakwerk in Nederland te zien is en zeker in mijn omgeving hoef ik de komende tientallen jaren niet druk te maken voor verkabeling en lelijke karakterloze breinaalden.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door ElektroThriller » 16 feb 2018 11:02

Hemelprikkers
Michel, er valt nog veel te genieten van de ruim drieduizend vakwerkmasten, dus vergeet die hemelprikkers. We hebben in Groningen tussen Oudeschip en Eemshaven/Robbenplaat een tijdelijke 380kV-lijn, waardoor de hemelprikkerlijn Vierverlaten - Oudeschip minder urgent is. De Groningers hebben al genoeg voor hun kiezen gekregen. En ik moet nog zien hoe tijdelijk die tijdelijke lijn zal blijken te zijn.
Gelukkig hebben we de foto's nog is de kreet die afkomstig is van het satirisch tv-programma Dit was het nieuws. Bijvoorbeeld foto's die jij en ik op een mooie lentedag gaan maken van de kruising van het Noord-Hollands kanaal van de 380kV-lijn Beverwijk-Diemen. Voor deze lijn zijn overigens aanpassingen gemaakt voor het geschikt maken van één circuit voor 380 kV; ook een bewijs dat er nog toekomst is voor vakwerkmasten.
Het 380kV-koppelnetwerk bestaat binnenkort 50 jaar (attentie: moeten 'wij' daar iets aan gaan doen?) en kan worden gezien als het hoogtepunt van het vakwerktijdperk.
Ik vind dat de liefde voor vakwerkmasten en die voor het verleden samengaan. Helaas zie ik dat niet of nauwelijks op het forum terug.
Schermafbeelding 2018-02-16 om 11.06.40.jpg
Foto Tennet. GELUKKIG HEBBEN WE DE FOTO'S NOG!
Schermafbeelding 2018-02-16 om 11.06.40.jpg (215.08 KiB) 11309 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

peter1954
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 dec 2017 19:56

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door peter1954 » 16 feb 2018 21:32

Ik ben er niet zo zeker van dat die lijnen nog tientallen jaren bestaan in de regio Dordrecht uitgevoerd met vakwerkmasten. Om te beginnen is er al het een en ander verdwenen: de 50 kV-lijnen Papendrecht - Arkel, Papendrecht - Alblasserdam, de lijn Zwijndrecht - Slikkerveer is grotendeels verkabeld en op het Eiland van Dordt is de lijn naar Klaaswaal ook al deels ondergronds gebracht plus de rivierkruisingsmasten zijn er ook niet meer. Dan verder de zowat beroemde 150 kV-lijn Geertruidenberg - Dordrecht waarvan het gedeelte Biesbosch - Dordrecht gewoon verdwenen is. En de identieke lijn Zwijndrecht - Rotterdam is er ook niet meer. De 150 kV-lijn Waalhaven - Krimpen is langs de A15 ook reeds over 4,5 km verkabeld. Verder is de lijn Waalhaven - Botlek ook wat ingekort door het nieuwe opstijpunt een stukje naar het zuiden. Een kilometertje hier en dan weer daar, ongemerkt worden het er wel steeds meer.
Dan de 380 kV-lijnen regio Dordt. Ze zijn nu zo'n beetje tussen de 45 en 50 jaar oud. Ik las een aantal jaren geleden een toekomstvisie waarin de 380 kV-lijn Geertruidenberg - Krimpen wordt opgedoekt omdat er een nieuwe lijn vanaf G'berg naar Dordrecht (Crayestein) gaat lopen. En dat worden uiteraard die breinaalden zoals dat hier op de site genoemd wordt. En de mogelijkheid dat de lijn Maasvlakte - Dordrecht vervangen wordt door een vier-circuitlijn. En ja je mag raden welke uitvoering dat dus wordt. Maar goed, het zijn nog vage plannen die rond 2030 gerealiseerd zouden moeten zijn maar toch het idee alleen al.

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door Henk » 17 feb 2018 11:38

In de 380 kV in regio Rotterdam/Dordrecht waren in het verleden allerlei alternatieven bedacht. Uiteindelijk is het een stevig 380 kV-dubbelcircuitring geworden. Een nieuwe 380 kV-lijn Crayenstein - Geertruidenberg is een alternatief voor versterking van Krimpen - Geertruidenberg. Andere alternatieven waren een extra circuit Krimpen-Geertruidenberg en nieuwe 380 kV-verbinding Moerdijk - Simonshaven. De genoemde alternatieven zijn misschien nog steeds een mogelijkheid maar de ontwikkeling van het electriciteitsgebruik en belasting van het netwerk is anders gelopen. Een versterking van dit deel van de noord-zuidverbinding is wel nodig maar kan opgevangen worden door versterking van Krimpen -Geertruidenberg.
Bovenstaande heb ik begrepen uit de diverse plannen, maar kan het uiteraard mis hebben.

De 150 kV-verbinding Maasbracht - Born -Lutterade - Urmond aftak (aansluiting op Graetheide - Beek - Maastricht/Terwinselen) wordt al heel lang als een (mogelijk) knelpunt gezien. Tot nog toe is dat met operationele maatregelen opgelost: Lutterade - Urmond aftak, 1 circuit niet in gebruik, andere circuit staat open. Lutterade en Born worden dus gevoed uit Maasbracht. Probleem is dan wel dat de totale belasting tegen de 100 MVA zit, maar dat is ook oplosbaar met de verbinding naar Graetheide, zodat aan de Netcode wordt voldaan. Er waren ook altijd mogelijke oplossingen, zoals versterking van de verbinding of het knippen van de verbinding. De groei van het elektriciteitsggebruik in ZUid-Limburg is niet hoog, waardoor ook de urgentie niet was tot nu toe blijkbaar. Urmond aftak is ook een soort noodoplossing omdat het de verbinding Graetheide - Beek - Maastricht/Terwinselen (via Schoonbron) beperkt als de koppeling Urmond aftak - Lutterade in gebruik is.

De lijn Maasbracht - Graetheide is zeer zwaar,500 - 600 MVA per circuit en voorbereid op 380 kV ! Een andere verbinding van Zuid-Limburg met de rest van NL loopt van Buggenum via Maalbroek naar Terwinselen (ca. 2x 390 MVA). De verbinding Maasbracht - Born - Lutterade - Urmond aftak is circa 2x 100 MVA. Parallel schakelen met Maasbracht - Graetheide gaat dus niet zonder extra maatregelen.

Door Lutterade vanuit Graetheide te voeden en Born vanuit Maasbracht wordt één en ander opgelost tegen de laagste kosten. Born en Lutterade worden uitlopers maar de belasting is ook niet zo hoog.
Wat me wel verwonderd dat Maasbracht - Born blijft bestaan. Misschien vindt zijn kabels van Born naar de verbinding Maasbracht - Graetheide toch te kostbaar om het opruimen van een bovengrondse verbinding te compenseren. Het had best erger gekunt voor vakwerkmastliefhebbers.

Gebruikersavatar
pdv_moto
70 kV
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 jan 2018 20:25
Dichtstbijzijnde trafo: Spa

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door pdv_moto » 19 feb 2018 23:02

Limburg, A2:

Zat dit weekend als passagier in de auto op de A2, en viel me op: de lijnen die je vanaf (langs) de A2 ziet zijn een allegaartje van mastvormen.
Sommige blijkbaar nog van voor WWII.

Is vast wel een historie van. En indien deze lijnen vkd gaan worden (lijkt me logisch in dichtbevolkt gebied), wellicht een keer een vrijwilligersklubje
heen om fotos te maken voor "rugnummers" ?

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door Dave » 10 feb 2019 10:27

Update:
Ik ben toevallig langs de verbinding gereden, en heb gezien dat ze bij nedcar bezig zijn met het bouwen van een nieuw portaal voor het linker circuit.

Dus het zal niet meer lang duren

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door Ruben » 10 feb 2019 11:01

Is maar goed dat ik eind december nog bij de lijn ben geweest!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door michel » 10 feb 2019 15:46

:jaleuk En blij dat ze zijn daar op die Berg.weer een mast model weg onder hun ''vleugels''of waren dat nou palen. :wintracktong: :kopstoter: :hamer:

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Inkorting Maasbracht - Lutterade

Bericht door Dave » 30 mar 2019 12:57

Update 2:

Ik zie dat bijde circuits zijn doorgeknipt t.h.v echt bij mast. En bij sommige masten zijn de geleiders verwijderd

Het traject vanaf maasbracht t/m born kan als spanningsloos worden gemarkeerd op de netkaart

Plaats reactie