Kijkje in de toekomst van Nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Dweep
150 kV
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Kijkje in de toekomst van Nederland

Bericht door Dweep » 14 jan 2018 20:02

Batterijen van een elektrische auto gebruiken, leuk idee op wijk nivo, maar op grote schaal leuke kleine aanvulling in de onbalans.
Maar stel, ik speel even advocaat van de D :evil: : Het vriest zo rond de kortste dag van het jaar flink, jouw volledig elektrische auto is aan het opladen. Het gaat (onverwachts) ijzelen en de windmolens schakelen af. Jouw auto gaat ivm onbalans in het net minder hard opladen of zelf terug aan het net leveren.
Maar dan moet jij naar je werk, je auto half opgeladen, want men had flink onbalans op het net. Je rijdt weg in je koude elektrische auto met je elektrische kachel en je verlichting vol aan.
Nu zal dit heel zwart benaderd zijn, maar ik denk als men het laden niet heel ver beperkt zet het weinig zoden aan de dijk.

Nu zullen we echt wat gaan doen en ook kleine druppeltjes maken uiteindelijk een rivier vol stroomt.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kijkje in de toekomst van Nederland

Bericht door Shrek » 14 jan 2018 22:27

Dweep schreef:
14 jan 2018 20:02
Batterijen van een elektrische auto gebruiken, leuk idee op wijk nivo, maar op grote schaal leuke kleine aanvulling in de onbalans.
Maar stel, ik speel even advocaat van de D :evil: : Het vriest zo rond de kortste dag van het jaar flink, jouw volledig elektrische auto is aan het opladen. Het gaat (onverwachts) ijzelen en de windmolens schakelen af. Jouw auto gaat ivm onbalans in het net minder hard opladen of zelf terug aan het net leveren.
Maar dan moet jij naar je werk, je auto half opgeladen, want men had flink onbalans op het net. Je rijdt weg in je koude elektrische auto met je elektrische kachel en je verlichting vol aan.
Nu zal dit heel zwart benaderd zijn, maar ik denk als men het laden niet heel ver beperkt zet het weinig zoden aan de dijk.

Nu zullen we echt wat gaan doen en ook kleine druppeltjes maken uiteindelijk een rivier vol stroomt.
Grofweg genomen kan je het volgende stellen: er zal altijd genoeg geïnstalleerd regelbaar vermogen zijn (gas, waterkracht, biomassa, ...) om 's nachts genoeg elektriciteit te hebben om de minimumlast + het opladen van auto's mogelijk te maken.

Het is daarom ook dat België net nieuwe gascentrales gaat aanbesteden/subsidiëren (de formule ligt nog niet vast). Die nieuwe centrales zullen enkel piekcentrales worden en van belang op de momenten die jij schetst. Het zou mij sterk verbazen moest Nederland dat soort centrales niet hebben ter ondersteuning van de hernieuwbare bronnen.

Dweep
150 kV
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Kijkje in de toekomst van Nederland

Bericht door Dweep » 15 jan 2018 00:10

In Nederland hebben we een redelijk jong park gascentrales (STEG, stoom en gas) waar een deel in de motteballen staat.
Deze kunnen vaak binnen een uur vollast draaien, maar zoals jij benoemde peakshaver hebben we in Nederland (nog) nauwelijks.
Wel is men serieus aan het kijken om waterstof te maken op momenten er overschot op het net is, en als er tekort is of dreigt deze waterstof te gebruiken op gasturbines.
Ten opzichte van Belgie is er de laatste 10 a 15 jaar in Nederland zeker 8 STEG centrales bijgekomen, waar een deel stilstaat.
Daar zal een deel straks weer gaan draaien als de kolencentrales uitgefaseerd gaan worden?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kijkje in de toekomst van Nederland

Bericht door Shrek » 15 jan 2018 01:17

Dweep schreef:
15 jan 2018 00:10
Ten opzichte van Belgie is er de laatste 10 a 15 jaar in Nederland zeker 8 STEG centrales bijgekomen, waar een deel stilstaat.
Daar zal een deel straks weer gaan draaien als de kolencentrales uitgefaseerd gaan worden?
Of het dezelfde centrales zijn is niet zeker, tegen dat het zover is zijn ze ook al op leeftijd en daartegen staat de technologie van snelstartende gascentrales ook weer een stukje verder.
Maar zeker is dat er nog een belangrijk deel van de geïnstalleerde elektriciteitsproductiecapaciteit uit makkelijk stuurbare gas-centrales zal bestaan. De afspraken waartoe Nederland en België zich onderling binnen de EU en internationaal met het klimaatakkoord verbonden hebben, voorzien immers in een grote daling van het aantal GWh elektriciteit geproduceerd door klassieke centrales, maar nergens wordt gezegd dat er een daling moet zijn van de geïnstalleerde capaciteit van klassieke centrales. Er zullen er nog (bijna) evenveel zijn als vandaag, maar ze zullen beduidend minder uren draaien.

Al die doembeelden over brown-outs en permanente afschakelplannen zijn daarom totaal van de pot gerukt en voornamelijk verzonnen door tegenstanders van de energiewende.
Als je tegenargumenten wilt voor de transitie waar we voor staan moet je die elders zoeken: de geïnstalleerde productiecapaciteit zal bijna verdubbelen voor hetzelfde aantal geproduceerde GWh, dit zal de samenleving bakken geld kosten. Maar het systeem zal wel gewoon werken zonder veel discomfort voor de gewone man.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Kijkje in de toekomst van Nederland

Bericht door BaDu » 15 jan 2018 11:30

Inderdaad zullen we in de toekomst een veel grotere mismatch hebben tussen het opgestelde productievermogen en het maximaal afgenomen vermogen.
TenneT schat tegen 2050 zon 33GW aan windvermogen op zee aangesloten te hebben, terwijl het maximale verbruik in NL op dit moment 'slechts' 20-21GW is. Daar komt nog het dan opgestelde conventionele vermogen en de internationale koppelingen (indien beschikbaar) bij.

Productieoverschotten kunnen worden omgezet in gas (power-to-gas) welke we kunnen opslaan en vervoeren via grotendeels bestaande infrastructuur. Daarbij denk ik niet alleen aan Waterstof maar ook aan Methaan, die laatste kan onverkort net europese gasnet in en bij je thuis weer verbrand worden in een 'oudewetse' CV-ketel. Bij waterstof geldt dat dit alleen in een high-end gasnet kan (de huisnetten lekken te veel). De end-to-end rendementen daarvan zijn natuurlijk om te huilen, maar de energie krijg je 'gratis' en alles wat je van de overschotten kan gebruiken levert CO2-winst op.

Productie tekorten (minder hernieuwbaar vermogen dan het verbruik) worden achtereenvolgend aangevuld met import van groene stroom, productie dmv groen opgewekt gas, aardgas, olie, kolen. De nucleaire optie is naar mijn idee voor 2050 niet realistisch ivm de tegenstand en de lange vergunning en bouwtrajecten. Misschien dat Thorium-centrales of kernfusie daar verandering in kunnen brengen, maar deze staan nog in de experimentele kinderschoenen.

Het elektrischiteitsverbruik zal wel toenemen door verdere toepassing van elektrische verwarming van het huis, in de industrie en het elektrisch vervoer. De productie (TWh) van die 33GW aan windparken zou voldoende kunnen zijn om ruim meer dan de helft van het NL elektrisch verbruik in 2050 te dekken.

Dat je in je elektrische auto stil komt te staan doordat er even geen energie was om de auto te laden is iets waar omheen te werken is. De gemiddelde auto in NL rijdt ongeveer 35km/dag, wat overeenkomt met 3 uur laden op een 3-fase 16A aansluiting. Dat betekend dat er tussen 18:00 en 06:00 4 auto's geladen kunnen worden met slimme afstemming van het laden. En wie zegt dat je niet ook op je werk zal kunnen laden? De gemiddelde auto staat per dag 20-23 uur stil.

Verder is daar nog optimalisatie mogelijk indien je zoals ik niet iedere dag weg hoeft. Verder zal de accucapaciteit toenemen waardoor de afstand tussen laadcycli toeneemt en makkelijker kan worden afgestemd op de beschikbaarheid van energie. In de nabije toekomst zullen autofabrikanten waarschijnlijk verplicht gaan worden de E-auto geschikt te maken voor teruglevering aan het net. Als je verder denkt kan het ook nog zo gaan zijn dat jouw buurman bij jou tankt.

Hierbij geldt de wet van de grote getallen veel auto's met dit gedrag hebben veel invloed op de elektriciteitsbalans. Als de accu van een auto ook kan worden ingezet voor teruglevering aan het net heb je niet heel veel auto's nodig:
Het europese regelvermogen bedraagt op dit moment 3000MW, in de toekomst zal dit ongetwijfeld toenemen tot misschien wel 5000MW. Indien een auto kan omschakelen tussen 11kW laden of 11kW leveren, betekend dit dat je slechts een half miljoen auto's in noordwest Europa nodig hebt om een vergelijkbare regeling te creëren. Op een totaal wagenpark van enkele honderden miljoenen geen groot aandeel.

Kortom ik ben het eens met shrek dat de lawaaipapagaaien weer eens een ongefundeerd shrikbeeld schetsen. Wel zal er tot die tijd (en verder) enorm moeten worden geïnvesteerd in het transmissie netwerk op land en zee om al die enorme hoeveelheden stroom veilig te vervoeren, dat is de grootste uitdaging naar mijn idee.
KML-generator generator

Plaats reactie