Mastvak 1 van 2

Halve en hele verankeringen

Ingevoed: 22 dec 2017 21:15
door peter1954
The Jerm 87 voegde de load toe:
22 dec 2017 19:59
Zeker een interessante foto,
nooit geweten dat het opstijgpunt Oegstgeests grondgebied was
Jammer dat die mast nu weg is, ik woon zelf in Oegstgeest.
Het weiland waar mast 5 staat grenst aan mijn achtertuin.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de eindmast van nu pas bij 2 begint en niet bij 1 dat is me nu duidelijk.
De lijn loopt door tot aan Sikkens in Voorhout tot mast 14 dus mast 13 mist maar die heb ik ook, hij stond heel dicht bij hoekmast 12.
Dat was volgens mij om de haarlemmertrekvaart te kruisen de draden hingen toen wel heel strak.
De mast met vertikale isolatorkettingen had mooier geweest dan die lelijke halfverankering.

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Ingevoed: 22 dec 2017 23:09
door The Jerm 87
Ach ieder zijn smaak toch?
In de tijd dat ik opgroeide hadden alle draagmasten halfverankeringen, dus ik wist niet beter.
Nu hebben ze aan de ondertaverse een soort afspan constructie en boven halfverankeringen.
Ziet er best apart uit maar ik kan er mee leven.
Is dit wat je bedoeld? Is de zelfde mast.

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Ingevoed: 23 dec 2017 12:50
door ElektroThriller
The Jerm 87 voegde de load toe:
22 dec 2017 23:09
.
Nu hebben ze aan de ondertaverse een soort afspanconstructie en boven halfverankeringen.
Ziet er best apart uit maar ik kan er mee leven.
Dit is een methode om de doorhang te verminderen, waardoor meer vermogen probleemloos kan worden getransporteerd. Sommige forumleden vinden dat maar niks.
Naast halfverankering heb je volledige verankering (met bretels, vaak bij hoekmasten en bij rechte stukken om de ongeveer 10 masten) en niet verankerd (draagmasten).
Kun je een foto maken van zo'n afspanconstructie?

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Ingevoed: 23 dec 2017 19:30
door Shrek
In België wordt halfverankering enkel gebruikt bij een overspanning van een spoorlijn of een andere hoogspanningslijn.

Re: SEP 220kV donaumasten.

Ingevoed: 25 dec 2017 15:18
door peter1954
Kan iemand mij uitleggen waarom er één mast tussen staat die geen halfverankering heeft ?
(Hadden al die masten maar vertikale isolatoren)

Re: SEP 220kV donaumasten.

Ingevoed: 26 dec 2017 22:15
door Tom
Wel, er zijn meerdere reden voor dat we in Nederland veel halfverankering zien. Ten eerste moeten isolatoren dubbel worden uitgevoerd bij de kruising van een weg, spoorweg of een bevaren waterloop. Ook wordt indien er grote kans op vervuiling is vaak een dubbele isolatorketting vereist. Het voordeel van de halfverankering ten opzichte van een dubbele verticale ketting is ten eerste een grotere ophanghoogte van de geleider ten opzichte van een hangende ketting. Belangrijker is echter dat bij onverhoopt breken van een geleider bij halfverankering de doorhang in het nog intacte veld minder vergroot dan ingeval van een hangende ketting. De halfverankering-ketting staat namelijk al onder een schuine hoek en hoeft dus maar een klein beetje omhoog te zwaaien om als een afspanketting te gaan functioneren zoals bij een hoekmast.

Wellicht dat deze uitleg je helpt om de halfverankering visueel te kunnen accepteren :grmbl: .

Graag niet voorgaande berichten in zijn geheel quoten, het is zonder quote al duidelijk waar je op inhaakt.

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Ingevoed: 28 dec 2017 13:34
door ElektroThriller
Opstijgpunt De Vink bij Leiden
Schermafbeelding 2017-12-22 om 15.04.41.png
www.erfgoedleiden.nl; zoeken op 'De Vink'.
Schermafbeelding 2017-12-22 om 15.04.41.png (1.9 MiB) 1083 keer geschouwd
Schermafbeelding 2017-12-22 om 15.07.52.png
www.erfgoedleiden.nl; zoeken op 'De Vink'.
Schermafbeelding 2017-12-22 om 15.07.52.png (691.87 KiB) 1083 keer geschouwd

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Ingevoed: 28 dec 2017 17:48
door CS
Het gebruik van half-verankeringen is vanuit het oogpunt van de mast niet de beste oplossing gezien deze bij kabelbreuk zich als een verankeringsmast zal gedragen en als dusdanig veel meer torsie belasting zal ondervinden. Of ook anders uitgedrukt, verticale ophangmasten kunnen veel lichter ontworpen worden (verschil > 20%).

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Ingevoed: 28 dec 2017 20:13
door Tom
Dat ben ik met je eens CS. In principe neemt de breukbelasting toe, maar vanwege de nog steeds aanwezige beweging van de ketting zal de kracht niet zo sterk worden als bij een volledige verankering. Of het tot een significant lichtere mast leidt hangt van meer dingen af dan de grootte van de belasting na breuk. Zo is een wat minder slanke mast er minder gevoelig voor dan een heel slank ontwerp.

@moderator: misschien een idee om dit onderwerp af te splitsen? Ik denk dat dit wel een blijvertje is.

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Ingevoed: 29 dec 2017 16:18
door Shrek
CS voegde de load toe:
28 dec 2017 17:48
Het gebruik van half-verankeringen is vanuit het oogpunt van de mast niet de beste oplossing gezien deze bij kabelbreuk zich als een verankeringsmast zal gedragen en als dusdanig veel meer torsie belasting zal ondervinden. Of ook anders uitgedrukt, verticale ophangmasten kunnen veel lichter ontworpen worden (verschil > 20%).
Welkom op het forum ! Ik zie dat je van Wespelaar bent, dat is dus vlakbij hier ;) Leuk dat nog meer Belgen op het forum komen !