Halve en hele verankeringen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
peter1954
middenspanning
Loads: 46
Aangesloten op: 01 dec 2017 19:56
Favoriete mastsoort: Duitse masten

Halve en hele verankeringen

Load door peter1954 » 22 dec 2017 21:15

The Jerm 87 voegde de load toe:
22 dec 2017 19:59
Zeker een interessante foto,
nooit geweten dat het opstijgpunt Oegstgeests grondgebied was
Jammer dat die mast nu weg is, ik woon zelf in Oegstgeest.
Het weiland waar mast 5 staat grenst aan mijn achtertuin.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de eindmast van nu pas bij 2 begint en niet bij 1 dat is me nu duidelijk.
De lijn loopt door tot aan Sikkens in Voorhout tot mast 14 dus mast 13 mist maar die heb ik ook, hij stond heel dicht bij hoekmast 12.
Dat was volgens mij om de haarlemmertrekvaart te kruisen de draden hingen toen wel heel strak.
De mast met vertikale isolatorkettingen had mooier geweest dan die lelijke halfverankering.

Mastbeeld van deze aansluiting
The Jerm 87
middenspanning
Loads: 23
Aangesloten op: 20 mar 2017 16:52
Favoriete mastsoort: ET Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Oegstgeest

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Load door The Jerm 87 » 22 dec 2017 23:09

Ach ieder zijn smaak toch?
In de tijd dat ik opgroeide hadden alle draagmasten halfverankeringen, dus ik wist niet beter.
Nu hebben ze aan de ondertaverse een soort afspan constructie en boven halfverankeringen.
Ziet er best apart uit maar ik kan er mee leven.
Is dit wat je bedoeld? Is de zelfde mast.
Bijgevoegde loads
Mast 13 met rechte isolatoren.jpg
Mast 13 met rechte isolatoren.jpg (384.33 KiB) 1352 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2936
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Load door ElektroThriller » 23 dec 2017 12:50

The Jerm 87 voegde de load toe:
22 dec 2017 23:09
.
Nu hebben ze aan de ondertaverse een soort afspanconstructie en boven halfverankeringen.
Ziet er best apart uit maar ik kan er mee leven.
Dit is een methode om de doorhang te verminderen, waardoor meer vermogen probleemloos kan worden getransporteerd. Sommige forumleden vinden dat maar niks.
Naast halfverankering heb je volledige verankering (met bretels, vaak bij hoekmasten en bij rechte stukken om de ongeveer 10 masten) en niet verankerd (draagmasten).
Kun je een foto maken van zo'n afspanconstructie?
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 23 dec 2017 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1672
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Load door Shrek » 23 dec 2017 19:30

In België wordt halfverankering enkel gebruikt bij een overspanning van een spoorlijn of een andere hoogspanningslijn.

peter1954
middenspanning
Loads: 46
Aangesloten op: 01 dec 2017 19:56
Favoriete mastsoort: Duitse masten

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load door peter1954 » 25 dec 2017 15:18

Kan iemand mij uitleggen waarom er één mast tussen staat die geen halfverankering heeft ?
(Hadden al die masten maar vertikale isolatoren)
Laatst gewijzigd door Mark op 26 dec 2017 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1982
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: SEP 220kV donaumasten.

Load door Tom » 26 dec 2017 22:15

Wel, er zijn meerdere reden voor dat we in Nederland veel halfverankering zien. Ten eerste moeten isolatoren dubbel worden uitgevoerd bij de kruising van een weg, spoorweg of een bevaren waterloop. Ook wordt indien er grote kans op vervuiling is vaak een dubbele isolatorketting vereist. Het voordeel van de halfverankering ten opzichte van een dubbele verticale ketting is ten eerste een grotere ophanghoogte van de geleider ten opzichte van een hangende ketting. Belangrijker is echter dat bij onverhoopt breken van een geleider bij halfverankering de doorhang in het nog intacte veld minder vergroot dan ingeval van een hangende ketting. De halfverankering-ketting staat namelijk al onder een schuine hoek en hoeft dus maar een klein beetje omhoog te zwaaien om als een afspanketting te gaan functioneren zoals bij een hoekmast.

Wellicht dat deze uitleg je helpt om de halfverankering visueel te kunnen accepteren :grmbl: .

Graag niet voorgaande berichten in zijn geheel quoten, het is zonder quote al duidelijk waar je op inhaakt.

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2936
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Load door ElektroThriller » 28 dec 2017 13:34

Opstijgpunt De Vink bij Leiden
Schermafbeelding 2017-12-22 om 15.04.41.png
www.erfgoedleiden.nl; zoeken op 'De Vink'.
Schermafbeelding 2017-12-22 om 15.04.41.png (1.9 MiB) 1384 keer geschouwd
Schermafbeelding 2017-12-22 om 15.07.52.png
www.erfgoedleiden.nl; zoeken op 'De Vink'.
Schermafbeelding 2017-12-22 om 15.07.52.png (691.87 KiB) 1384 keer geschouwd
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
CS
laagspanning
Loads: 9
Aangesloten op: 09 jan 2017 23:30
Favoriete mastsoort: Scheldecrossing
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Load door CS » 28 dec 2017 17:48

Het gebruik van half-verankeringen is vanuit het oogpunt van de mast niet de beste oplossing gezien deze bij kabelbreuk zich als een verankeringsmast zal gedragen en als dusdanig veel meer torsie belasting zal ondervinden. Of ook anders uitgedrukt, verticale ophangmasten kunnen veel lichter ontworpen worden (verschil > 20%).

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1982
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Load door Tom » 28 dec 2017 20:13

Dat ben ik met je eens CS. In principe neemt de breukbelasting toe, maar vanwege de nog steeds aanwezige beweging van de ketting zal de kracht niet zo sterk worden als bij een volledige verankering. Of het tot een significant lichtere mast leidt hangt van meer dingen af dan de grootte van de belasting na breuk. Zo is een wat minder slanke mast er minder gevoelig voor dan een heel slank ontwerp.

@moderator: misschien een idee om dit onderwerp af te splitsen? Ik denk dat dit wel een blijvertje is.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1672
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen

Load door Shrek » 29 dec 2017 16:18

CS voegde de load toe:
28 dec 2017 17:48
Het gebruik van half-verankeringen is vanuit het oogpunt van de mast niet de beste oplossing gezien deze bij kabelbreuk zich als een verankeringsmast zal gedragen en als dusdanig veel meer torsie belasting zal ondervinden. Of ook anders uitgedrukt, verticale ophangmasten kunnen veel lichter ontworpen worden (verschil > 20%).
Welkom op het forum ! Ik zie dat je van Wespelaar bent, dat is dus vlakbij hier ;) Leuk dat nog meer Belgen op het forum komen !

Plaats reactie