Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 08 jul 2018 13:22

Hans schreef:
07 jul 2018 18:51
...en je denkt dat ik hier op de boerderij tussen de hunebedden zomaar een mini-HDMI kabel voorhanden heb? :lol:
Oops niet aan gedacht dat die dingen tussen de hunnebedden weleens onvindbaar zouden kunnen zijn.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door ElektroThriller » 09 jul 2018 13:13

Over hunebedden gesproken: hedenochtend vernam ik in de Courant Populi het volgende:
N34.jpeg
(c) Volkskrant 9 juli 2018.
N34.jpeg (453.01 KiB) 11316 keer bekeken
Dus: zolang je een postcode bezit is er voor welk kabeltje dan ook een Route 66 naar een webwinkel.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Hans » 09 jul 2018 17:16

Een geloofwaardiger hunebed highway is de Deense 305, de plaatselijke hoofdweg van het eiland Langeland. Daar staat de hoogste dichtheid van prehistorische tornadoschuilkelders van de hele Trechterbekercultuur. Overigens zijn er 6000 van die graven bewaard gebleven waarvan nog geen 1% in Drenthe staat. :lol:

Gerard, is een netfrequentiemeter niet ook iets voor jou? De regio Almere is een interessant net: veel belasting en vrijwel geen eigen productie op enige schaal. Het vermogen wordt betrokken vanuit Windpark Zuidlob (als die loopt) en verder vanaf Lelystad 150 en via 's Gravezande helemaal uit Diemen. Het is een leuk loadcenter aan lange touwtjes.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

aardbewoner
36 kV
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 sep 2015 21:06
Dichtstbijzijnde trafo: Diemen venserweg 150/10 KV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door aardbewoner » 23 aug 2018 23:18

Al weer wat maanden geleden.Hoe gaan de Meters ?
Elektriciteit je mist het pas als het wegvalt.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 29 aug 2018 21:29

Excuus voor de stilte op dit topic. Ik zit nog steeds met de Software ontwikkeling in C, misschien dat marcello er meer over kan zeggen.

Verder ben ik door allerlei andere prive en werk projecten drukker dan normaal in deze zomer, het warme weer stimuleerde ook niet echt om op de zolderkamer te gaan zitten werken :)

Ik zit er sterk over te denken de Python code een stukkie op te poetsen zodat die geschikt is voor een productie omgeving en die te publiceren compleet met een handleiding, zodat jullie apparaatje iig een bijdragen kunnen gaan leveren. Eventueel kan ik indien gewenst ook een image ter beschikking stellen die na een paar kleine aanpassingen geschikt is om te gebruiken.

Laat me even weten wat jullie denkbeelden zijn.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Fierr
middenspanning
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 apr 2018 20:19

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Fierr » 05 sep 2018 20:59

Nu de zomer is afgelopen, lijkt het me leuk om hier even wat vaart achter te zetten. Zat over de architectuur na te denken en dacht aan de volgende situatie:

- Python geïnstalleerd op de losse RaspBerry Pi's. Deze sturen elk moment (als het kan) een signaal naar de server.
- Aan de serverside zou je MongoDB (noSQL) kunnen installeren. Voordeel hiervan is dat wat er ook binnenkomt, dit hoe dan ook wordt opgeslagen, in wat voor formaat dan ook. Dit in tegenstelling tot SQL, waarbij de data vooraf gestructureerd moet zijn. Deze software wordt dan ook vaak gebruikt bij IoT apparaten. (EDIT: ben hier nog niet helemaal over uit; misschien is mySQL ook wel gewoon goed)
- Verder heb ik goede ervaring met nodeJS aan de server side. Middels nodeJS zou de data gestreamed naar de website gestuurd kunnen worden.

Als je nog hulp kan gebruiken, laat het even weten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 05 sep 2018 21:40

Even wat techspeak over de huidige situatie:

Op dit moment draait de serverkant op een normale Antagonist hosting.
Daar staat een php-script te wachten op data en wanneer deze aankomt wordt dat in een MySQL-database gegooid (bevat inmiddels 37 miljoen records)
Een webpagina met een javscript en een AJAX-aanroep geeft de data weer. In de AJAX-aanroep wordt door een php-script de data continue aangevuld (iedere 5 sec).

De Raspberry Pi draait nu een python script wat de data iedere seconde als de server bereikbaar is pusht naar de server via een HTTP-POST call (met JSON in de body). Dit script moet nog verbeterd worden (oa de GPS implementatie moet nog plaatsvinden).
Verder is door een collega van me een soort local-mode ontwikkeld die het mogelijk maakt in je lokale netwerk de data weer te geven met een veel hogere snelheid (7-10x per seconde verversen).

Het is lastig om op de antagonist webhosting een additionele database server te draaien, maar als je tips en truuks hebt hoor ik dat graag.
Of een andere betaalbare (lees vergelijkbaar met een antagonist hosting) server-side oplossing die goed schaalbaar is naar tientallen metingen houdt ik me aanbevolen.

Zoals gezegd zal ik een dezer dagen de huidige status van de python scripts eens op github zetten en mergen met de master-branch. Vandaar uit kan dan de boel door meerdere mensen worden verder ontwikkeld. Het ontbreekt mij iig aan (priori)tijd om hier flink tijd in te steken. Mijn collega heeft aangegeven af en toe wat te kunnen en willen doen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Fierr
middenspanning
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 apr 2018 20:19

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Fierr » 09 sep 2018 15:14

Heeft het veel meerwaarde om de frequentie bijv. elke 100/150ms realtime op te slaan ipv 1x per seconde? Zo ja, dan kan een noSQL database denk ik zeker uitkomst bieden (schaalbaarheid, performance). Nadeel is wel dat je meer opslagcapaciteit nodig hebt... Kosten van hosting hiervan ben ik overigens niet mee bekend.

Ik zal een dezer weken thuis eens testen met MongoDB.

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door jk-5 » 09 sep 2018 21:45

Met zo'n grote hoeveelheid data is het het misschien waard om nog eens te kijken naar een time-series database zoals influxdb. Die is gemaakt om data in te rammen gekoppeld aan tijd, en kan heel makkelijk en vooral snel berekeningen doen of delen van de data teruggeven. Als je bijvoorbeeld over een maand selecteert kan InfluxDB je vrijwel direct een gewenste hoeveelheid datapunten teruggeven. Iets wat bij MySQL meer moeite en performance kost. Ik kan me voorstellen dat de huidige situatie nu nog prima draait maar na mate er meer hardware aan geknoopt wordt al snel een vermindering in performance te vernemen is
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 10 sep 2018 18:08

Probleem met deze oplossingen (die overigens zeker meerwaarde bieden) is dat ze lastig te implementeren zijn op onze standaard hosting.
Mochten jullie een oplossing weten die liefst gratis is of anders zeer goedkoop waarbij dit wel mogelijk is (cloud oplossing oid) houdt ik me iig aanbevolen.

Tot die tijd blijven we op een standaard hosting en MySQL opslag (overigens loopt die probleemloos met nu 2 of 3 clients, slechts enkele % cpu belasting)

Het heeft mi niet veel meerwaarde om naar een hogere update frequentie dan 1x par seconde per client te gaan en dit naar de web-database te pushen. Mocht je hier heel erg om een hogere frequentie zitten te springen kan je altijd de localmode gebruiken (deze slaat echter niets op). De localmode kan overigens probleemloos naast de normale 1x/s oplossing draaien (zelfs op een RPI zero).
KML-generator generator

Plaats reactie