Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 04 jul 2018 23:54

Nog eventjes een kleine toevoeginkje.
Ik ben er achter gekomen dat dupont connectors precies op de pootjes van de trafo passen, en door het plastic hulsje eraf te halen ben ik in staat deze vast te solderen. (Althans on theorie) :DD

Edit: linkje van ome ali: http://s.aliexpress.com/IneEjqaY

Sorry voor de rare gloed, dat was mij phonecase
Afbeelding
Afbeelding
De trafo met de dupont kabeltjes

Toevoeging:
Eventjes een stickertje ontworpen voor op de behuizing van de netmeter
Bijlagen
Plaatje.png
Het plaatje wat op de behuizing van de NetMeter gaat. Door de blauwe stip gaat de aktiviteits LED
Plaatje.png (103.04 KiB) 10016 keer bekeken

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 06 jul 2018 11:53

Hans schreef:
04 jul 2018 21:24
.... en dan kan de softwarestap aanbreken. 8-)
Heb je de RPI Zero met die kleine voeding eigenlijk al geprobeerd op te starten?
Oftewel heeft dat hele kleine voedinkje voldoende capaciteit?
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 06 jul 2018 11:57

Dave schreef:
04 jul 2018 23:54
Nog eventjes een kleine toevoeginkje.
Ik ben er achter gekomen dat dupont connectors precies op de pootjes van de trafo passen, en door het plastic hulsje eraf te halen ben ik in staat deze vast te solderen. (Althans on theorie) :DD

Edit: linkje van ome ali: http://s.aliexpress.com/IneEjqaY

Sorry voor de rare gloed, dat was mij phonecase
Afbeelding
Afbeelding
De trafo met de dupont kabeltjes

Toevoeging:
Eventjes een stickertje ontworpen voor op de behuizing van de netmeter
Wow, netjes Dave mooie toevoegingen.
Die sticker is mooi strak en huistijl weergegeven hulde!!

Ik krijg hier en daar meldingen dat men de LED wel erg fel vindt wanneer deze knippert.
Ik heb daarom in het tijdelijke pythonscript (installatie handleiding volgt ergens dit weekend) een optie gemaakt om deze te kunnen dimmen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 06 jul 2018 19:39

Mijn pi zero W is inmiddels binnen, wel 3 uur later dan verwacht. :fok: Maar ja wat verwacht je van het oh zo fijne PostNL. Dus voor mij kan het soldeerfestijn volgende week beginnen. Yippie! :mrgreen:

Het enigste wat ik nu nog moet doen is uit zien te vinden hoe ik 6v AC terug breng naar 5v DC, aangezien raspi's nogal boem willen zeggen bij 6v AC. (of het zo dramatisch is weet ik niet, maar ik wil het niet riskeren).

Ook denk ik dat ik nog eens langs de gammele gamma, of de praktische praxis fiets, (waar ik gisteren al ben geweest voor een netsnoer, en om mijn nieuwe e-bike te testen) voor een verdeeldoos waar ik alles in kan bouwen, mocht het niet passen.

YaY voor progressie. :feestje:

Anyway ik houdt jullie op de hoogte, het "klapkassie" komt wel eens een keertje af.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 06 jul 2018 20:45

Bedenk wel dat de 6V trafo slechts een paar watt is, en RPI zero incl meetprint voeden zou echter net moeten kunnen.
De meest simpele schakeling die iig goed werkt en weinig moeilijke componenten bevat is gebaseerd op de 7805 lineaire regelaar:
gwmYc.jpg
gwmYc.jpg (31.83 KiB) 9967 keer bekeken
Wellicht kan je een minder zware regelaar gebruiken en een iets minder grote elco, iig kan de spanning daarvan naar iets van 20V.

Nadeel hiervan is dat het rendement van deze schakeling vrij laag is, het verschil tussen de 6VAC en 5VDC wordt weggebrand als warmte, het rendement zal dus zeker niet boven de 70-80% komen.

Als je enige levertijd geen probleem vindt, kan je deze unit uit china gebruiken. Deze gebruikt 230VAC input en levert 5VDC 0,8A. Je bent dus niet afhankelijk van het beperkte vermogen van de trafo.

Deze unit zou moeten werken, ik heb deze unit wel hier in huis, maar nog niet kunnen testen. Hans heeft hem ook in zijn unit gebouwd, misschien kan die even proberen of de RPI zero wil booten. Let wel : ik zou deze unit niet gebruiken om een RPI 3B oid te voeden, het vermogen is waarschijnlijk niet voldoende.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 06 jul 2018 21:16

Kijk, dat is al een probleem de deur uit.
Gelijk 2 unitjes besteld (zijn goedkope dingetjes, dus waarom niet).

Dan ga ik dus zeker zo'n verdeeldoosje halen voor het klapkassie, zodat ik er zeker van ben dat alles perfect past :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Hans » 07 jul 2018 15:39

Aangezien ik de hele unit in principe turnkey heb staan (hardwarematig) is inderdaad vlot te testen of de RPI het doet op de invoedingsunit in kwestie. Enig probleem: ik heb nog nooit van mijn leven een RPI gestart. :phew: Dus om zomaar de stekker erin te steken... Eerst even opduikelen wat je wel en niet doen moet, dan zal ik het daarna eens uitproberen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 07 jul 2018 15:55

Hans schreef:
07 jul 2018 15:39
Aangezien ik de hele unit in principe turnkey heb staan (hardwarematig) is inderdaad vlot te testen of de RPI het doet op de invoedingsunit in kwestie. Enig probleem: ik heb nog nooit van mijn leven een RPI gestart. :phew: Dus om zomaar de stekker erin te steken... Eerst even opduikelen wat je wel en niet doen moet, dan zal ik het daarna eens uitproberen.
Tis niet heel moeilijk:
voor de grote RPI en met de NOOBS distro: https://projects.raspberrypi.org/en/pro ... ng-started

Maar in de basis gaat het als volgt:
- Even een image downloaden op je PC (Raspbian Lite is denk het makkelijkst en kleinst)
- Met Etcher op de SD kaart frotten
- SD-kaart in de RPI Zero stoppen (er is maar één sleuf die past)
- Monitor (via mini HDMI) en keyboard (via micro USB) aansluiten
- Vingertjes kruisen
- Spanning er op
- En kijken of ie boot
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Hans » 07 jul 2018 18:51

...en je denkt dat ik hier op de boerderij tussen de hunebedden zomaar een mini-HDMI kabel voorhanden heb? :lol:

Goed, dit kan nog wel eens iets langer gaan duren dan voorzien. :engel:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 07 jul 2018 18:55

Is ook precies wat ik heb gedaan, heb het micro USB kabeltje in de pi gestoken, en voila hij boot (mocht hij voor de eerste keer geen video signaal hebben, dan moet je hem eventjes op de juiste videomodus zetten).

Toevoeging: als je de pi hebt opgestart, log dan in met

Code: Selecteer alles

Gebruikersnaam: pi
Wachtwoord: raspberry
Vervolgens typ je

Code: Selecteer alles

sudo raspi-config
om je pi te in te stellen (taal, wifi, etc.)

En heb ook meteen eventjes de pi zero verbonden met mijn wifi netwerk, en heb ook het video geheugen teruggeschroefd naar 2 MB, zodat we zeker voldoende ram geheugen hebben voor de applicatie te draaien. (Ding hoeft toch geen video output te hebben.)

Ook heb ik wat gaatjesprint van ali besteld waar ik de trafo, en alles kwa voeding op kan monteren.

Alleen nog de verdeeldoos waar ik alles in kan monteren.
Laatst gewijzigd door Dave op 08 jul 2018 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie