Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Knarvel » 01 jul 2018 17:23

RolandB schreef:
01 jul 2018 15:12
Ik ben zelf bezig met een filtertje om toonfrequentsignalen hoorbaar (en mogelijk meetbaar) te maken.
Om die signalen te horen wikkel je een verlengsnoor on een draagbare radio, werkt altijd!
Voor een meting kan je het beste proberen een afgedankte tf-ontvanger te scoren, de daarin gebruikte filter-ic zijn zeer goed, maar niet algemeen te koop. (allemaal custom-werk i.o.v. siemens, iskra, abb ect.).

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 01 jul 2018 21:20

RolandB schreef:
01 jul 2018 15:12
Wat ik aan verschillen gezien heb: Van de blauwe lijn komt soms een aantal seconden geen meetwaarde binnen, waarna de achterstand versneld ingehaald wordt.
Dat is beter verklaarbaar dat een collega van aan het testen en schrijven is op zijn unit, die nu als blauwe lijn wordt weergegeven :D
De kleine jitter is het onnauwkeuriglopen van de teller in de rpi waarschijnlijk, we zijn bezig met een algorithe wat dat zou moeten voorkomen.
RolandB schreef:
01 jul 2018 15:12
Ik ben zelf bezig met een filtertje om toonfrequentsignalen hoorbaar (en mogelijk meetbaar) te maken.
Kijk eens aan dat klinkt best interessant, laat eens weten als iets werkbaars hebt.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Hans » 02 jul 2018 10:24

BaDu schreef:
28 jun 2018 13:13
Goed nieuws! Ook Hans was al klaar met solderen hoorde ik.
Ja. 8-) Het viel niet tegen, dat SMD-solderen.
Met een tweedehands soldeerboutje van de universiteit uit de afvalbak waarvan de punt een beetje scherper was gevijld ging het sneller dan ik dacht. De omgeving was niet ideaal: het reactorgebouw is nog niet opegeleverd zodat we in alle andere ruimtes nog flink in de troep zitten. Op een bureau waarnaast de IJC 220 dennenboom II nog altijd in zijn nakie op verf staat te wachten, met een muziekje erbij en dankzij de uitstekende gebruiksaanwijzing en verpakking die Bas had aangeleverd was het eigenlijk prima te doen. Hoewel mijn kleurenzicht r** is, heb ik de ogen wel goed scherp, zodat het gemis van een vergrootglas die ergens in de schuur moet liggen geen kritiek probleem was.

netfrequentiemeter_1.JPG
netfrequentiemeter_1.JPG (80.94 KiB) 10577 keer bekeken

Wie zonder rommel is, werpe de eerste.. euh, nuja, die besteedt zijn tijd waarschijnlijk aan minder leuke dingen.

Voor de netaansluiting is een oude defecte printplaat uit de bak met afdankers, bekend als de schatkist, ontdaan van zijn aansluiting voor een radiostekker. De stekker is dan eenvoudig los te maken of door een andere lengte te vervangen zonder gedoe. De aansluiting liet zich prima in een tweedehands bakje van de universiteit vastschroeven waarin iets meer ruimte is dan het aangeleverde plastic bakje bij de netfrequentiemeter. Aansluiten van de zekering is gebeurd met massief koperdraad in plaats van flexibel litze omdat we die eerste draadsoort toch ruim voorhanden hebben vanwege de nieuwbouw.

netfrequentiemeter_2.JPG
netfrequentiemeter_2.JPG (116.1 KiB) 10577 keer bekeken

Het voorlopig resultaat een kleine week terug zag er zo uit.
De externe GPS-antenne is niet per sé nodig, maar ik heb hem toch maar aangeschaft omdat de verwachting is dat ik in het nieuwe reactorgebouw flink slechtere ontvangst heb dan in de oude boerderij uit 1927. Die laatste was van hergebruikte gebinten, enkellaags bakstenen, gipsplaat, enkelglas en hardboard gemaakt waar radiosignalen doorheen gingen als een heet mes door boter. Maar het nieuwe reactorgebouw is staal, gewapend beton, dubbelglas met opdamplaagje, isolatie met reflectorscherm en een stalen dak. Een bunker dus, als je het vanuit het oogpunt van de router, je GSM of de GPS van de netfrequentiemeter bekijkt. :roll:

netfrequentiemeter_3.JPG
netfrequentiemeter_3.JPG (103.22 KiB) 10577 keer bekeken

De zwarte draad uit de meettrafo doet niets, maar ik had geen stekkertje voor op de print meer voorhanden met minder dan drie pinnen. Nuja, hij zit niet in de weg. Op dit moment zit er een schakeling naast voor de 5V DC invoeding, afkomstig van de oplader van een oude elektronische sigaret. Nee ik rook niet, maar een medegezinslid helaas nog steeds wel en daarom is die oplader dus overbodig geraakt. Maar een beste is het niet. 500 mA, niet gestabiliseerd. Als je er een telefoon mee probeert op te laden gaat de telefoon vanzelf handelingen uitvoeren, dat idee. Daar komt dus nog een andere in, inmiddels met Bas geregeld.

Het lijkt erop dat het nog spannend wordt wie als eerste het 110 kV-gebied zal gaan vertegenwoordigen, JK-5 of ikzelf. :P
Wat betreft Stadskanaal: morgen bezorgen staat nog steeds op het programma.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Allowee » 02 jul 2018 15:58

Van het weekend ook maar even m'n hobby plek opgeruimd

Nu nog de koppeling naar de Pi maken.. maar dat gaat helemaal goed komen.

Was wel lekker dat drankje achteraf dat erbij zat :lachbui:
Bijlagen
IMG_20180701_203742337-3.jpg
IMG_20180701_203742337-3.jpg (1.61 MiB) 10562 keer bekeken

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 02 jul 2018 21:36

Wow heren mooie resultaten.
Vooral het soldeerwerk van allowee verdient een pluim :D
KML-generator generator

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Allowee » 03 jul 2018 08:19

BaDu schreef:
02 jul 2018 21:36
Wow heren mooie resultaten.
Vooral het soldeerwerk van allowee verdient een pluim :D
haha.. ik heb vooral heel veel flux gebruikt... dan lijkt het mooi :engel:
Elk smd component heb ik na het solderen nog even met flux ingesmeerd en met de bout even kort aanstippen. Dan vloeit alles netjes op z'n plek.

De tips van youtube'rs eevblog, bigclive en louis rossmann hebben ook wel geholpen.

Gebruikersavatar
Dutchbirdie
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jun 2017 15:31
Dichtstbijzijnde trafo: Hoogezand-Kropswolde

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dutchbirdie » 03 jul 2018 20:06

Het pakketje ook gevonden bij de voordeur. Hans, bedankt.👍🏻

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 04 jul 2018 18:11

Het werk heeft helaas stilgelegen i.v.m een conventie die ik had in het weekend van 29 juni t/m 2 juli, en het fijt dat ik mijn soldeer spul bij mijn ouders heb liggen.

Anyways, ik zit momenteel uit te vogelen hoe ik mijn pi 5v kan geven van de 6v uitgang op de trafo, aangezien mijn bouwpakketje zonder voeding kwam.
Heb momenteel het idee om dit te doen met een gelijkrichter en een zenerdiode om die 6v terug te brengen naar 5v. :snapnie:

Ook viel het me op dat de pi zero w ineens moeilijker te krijgen zijn. Moet eerst eens eventjes kijken of mijn zerow nog werkt, want ik heb zware twijfels of dat kreng nog werkt.
Laatst gewijzigd door Dave op 08 jul 2018 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Hans » 04 jul 2018 21:24

Dutchbirdie schreef:
03 jul 2018 20:06
Het pakketje ook gevonden bij de voordeur. Hans, bedankt.👍🏻
Haha, mooi zo. Hij paste echt nét door je brievenbus. Het had weinig gescheeld of ik had even achterom moeten lopen door de deur in de schutting die toch open stond, maar uiteindelijk is het gebleven bij de snellere, maar anonieme aanpak. :phew:

Ondertussen, in Holsloot...
De tweedehands sigarettenoplader voor aanlevering van 5V aan de RPI is vervangen door een iets robuuster schakeling, met dank aan Bas. Ook is er een extra gat geboord in de doos om de externe GPS aan te sluiten. Zoals men ziet heb ik gekozen voor een combi-oplossing waarbij de meettrafo in dezelfde doos zit als de RPI en de netfrequentieschakeling. Alles in één box met een doorzichtig deksel. Komt mooi uit, dan is ook de led te zien.

netfrequentiemeter_4.jpg
netfrequentiemeter_4.jpg (138.13 KiB) 10450 keer bekeken

Wat mist er nog? Even het geheugen afgraven voor eh.. juist ja, geheugen. Er moet nog een SD-kaartje in.
Op blote voeten de MediaMarkt binnenlopen om SD-kaartjes te kopen terwijl je onder je arm vier dozen skippyballen van de Intertoys bij je hebt (zwart te verven voor zelffabricage van dazenvallen) blijkt toch enigszins de aandacht te trekken... Of ik geen slippers had, anders mocht ik het pand eigenlijk niet in. Gelukkig bleek de manager gevoelig voor het argument 'maar ik kom hier wél geld uitgeven' en een paar minuten later stond ik weer buiten met dezelfde vier skippyballen en meer geheugen dan een hele weercomputer uit 1985.

netfrequentiemeter_5.jpg
netfrequentiemeter_5.jpg (118.9 KiB) 10450 keer bekeken

Alle zaken zijn nu voor elkaar, aan elkaar gebrand en gemonteerd. Nu nog een sticker regelen die ook Drenten kunnen begrijpen (zoiets als een elektrisch gevarensymbool met de tekst 'klapkassie - blief af') en dan kan de softwarestap aanbreken. 8-)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 04 jul 2018 22:07

Hans schreef:
04 jul 2018 21:24
.... en dan kan de softwarestap aanbreken. 8-)
Jaja ik begrijp de hint, ik werk aan een beschrijving, maar het aantal vairabelen is wel flink groter, dus ik moet daar even slim mee omgaan.
Ergens dit weekend komt de beschrijving wel online denk ik.

Eigenlijk moet er ook nog een beschrijving komen voor de integrale oplossing met een RPI enz in een kastje.
Nog veel te doen en te weinig tijd :)
KML-generator generator

Plaats reactie