Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Dutchbirdie
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jun 2017 15:31
Dichtstbijzijnde trafo: Hoogezand-Kropswolde

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dutchbirdie » 24 jun 2018 11:54

Okee dan. Maar zoals ik zei, komt er niet op aan. Ik zie hem wel verschijnen.
@BaDu: had idd ook al even geneust op Ali. Ben geen professional en ze hebben daar ook leuke stationnetjes. Kan je geen buil aan vallen lijkt me.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 24 jun 2018 16:39

Dutchbirdie schreef:
24 jun 2018 11:54
Okee dan. Maar zoals ik zei, komt er niet op aan. Ik zie hem wel verschijnen.
Of een dead-drop ergens afspreken :D
Dutchbirdie schreef:
24 jun 2018 11:54
@BaDu: had idd ook al even geneust op Ali. Ben geen professional en ze hebben daar ook leuke stationnetjes. Kan je geen buil aan vallen lijkt me.
Inderdaad heel aantrekkelijke prijzen, voor een 66 euro incl verzenden heb je al een SMD combi hot air en soldeerstation:
bij de goedkope chinees. Het zal misschien nog goedkoper kunnen met een beetje zoeken, maar al een prima deal, zeker compleet met kit E kan je zo aan de gang.
Verder zijn er nog veel meer erg mooi koopjes voor SMD-solderen daar te vinden. Neus eens rond, (houdt wel rekening met levertijd van meer dan 3 weken) en kijk wat je aantrekkelijk lijkt. Voor de centen kan je nooit echt een buil vallen.
KML-generator generator

RolandB
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2017 16:35
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door RolandB » 28 jun 2018 11:52

In Delft Noord zit het printje (ja het is versie 1.1) inmiddels in elkaar, m.b.v. een Weller Magnastat. Het lastigste was de ferrietkraal, deze plakte beter aan de soldeerbout dan aan de print. Nog even doormeten of alle verbindingen gelukt zijn en ik kan gaat testen met de RPi.

Groeten,

Roland.
Geboren en opgegroeid in Papendrecht, met prachtige 50, 150 en 380 kV vakwerkmasten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 28 jun 2018 13:13

RolandB schreef:
28 jun 2018 11:52
In Delft Noord zit het printje (ja het is versie 1.1) inmiddels in elkaar, m.b.v. een Weller Magnastat. Het lastigste was de ferrietkraal, deze plakte beter aan de soldeerbout dan aan de print. Nog even doormeten of alle verbindingen gelukt zijn en ik kan gaat testen met de RPi.
Goed nieuws! Ook Hans was al klaar met solderen hoorde ik.
Die ferriet kraal is idd een beetje een rotding, die is ook nog eens magnetisch, even op de print vasthouden vasthouden is daar wel geboden.
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 28 jun 2018 13:20

Inmiddels een ook een collega van me ook geinteresseerd geraakt en thuis begonnen met de software ontwikkeling van metname aan de serverkant.

Hij heeft inmiddels een meting lopen bij hem thuis om makkelijker te kunnen testen, deze meting levert inmiddels data naar de server via het oude python script (wat hij overigens al flink geprofessionaliseerd heeft).
Op deze pagina zie je twee grafieken door elkaar lopen:
- Oranje is een van de Metingen die hier bij mij thuis loopt
- Blauw is zijn meting in Eindhoven (nabij Evoluon)

Je zal kunnen zien dat de afwijkingen tussen de metingen echt heel minimaal zijn, ergens dit weekend zal ik eens een grafiekje oid maken van de statistiek van die verschillen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dutchbirdie
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jun 2017 15:31
Dichtstbijzijnde trafo: Hoogezand-Kropswolde

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dutchbirdie » 28 jun 2018 20:21

Mooi man. Wordt een intressant project zo. De juiste mensen op de juiste plaats. Ieder zijn specialiteit.

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door jk-5 » 30 jun 2018 12:21

Ik heb hem ook al in elkaar zitten. Vorig weekend met formule 1 aan even de boel in elkaar gezet. Voor mij ook de eerste keer SMD solderen, maar het ging aardig goed.
Die data is wel interessant zo. Waarschijnlijk zitten jullie net-technisch niet heel ver uit elkaar waardoor de frequentie bijna gelijk is.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Shrek » 30 jun 2018 23:57

jk-5 schreef:
30 jun 2018 12:21
Waarschijnlijk zitten jullie net-technisch niet heel ver uit elkaar waardoor de frequentie bijna gelijk is.
Ik ben nog altijd van mening dat net-technisch heel Europa niet ver uit elkaar zit waardoor iedereen hetzelfde gaat meten ;)

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 01 jul 2018 00:03

Shrek schreef:
30 jun 2018 23:57
jk-5 schreef:
30 jun 2018 12:21
Waarschijnlijk zitten jullie net-technisch niet heel ver uit elkaar waardoor de frequentie bijna gelijk is.
Ik ben nog altijd van mening dat net-technisch heel Europa niet ver uit elkaar zit waardoor iedereen hetzelfde gaat meten ;)
Die kans is aanwezig, het verschil zal zeker niet heel groot zijn.
KML-generator generator

RolandB
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2017 16:35
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door RolandB » 01 jul 2018 15:12

BaDu schreef:
28 jun 2018 13:20

Je zal kunnen zien dat de afwijkingen tussen de metingen echt heel minimaal zijn, ergens dit weekend zal ik eens een grafiekje oid maken van de statistiek van die verschillen.
Wat ik aan verschillen gezien heb: Van de blauwe lijn komt soms een aantal seconden geen meetwaarde binnen, waarna de achterstand versneld ingehaald wordt. Mogelijk zijn de timestamps niet correct of worden die niet juist in de grafiek verwerkt.
De oranje lijn vertoont wat jitter op momenten dat er waarschijnlijk een toonfrequent signaal verzonden wordt.
chart.jpeg
chart.jpeg (91.43 KiB) 10035 keer bekeken
Ik ben zelf bezig met een filtertje om toonfrequentsignalen hoorbaar (en mogelijk meetbaar) te maken.

Groeten,

Roland.
Geboren en opgegroeid in Papendrecht, met prachtige 50, 150 en 380 kV vakwerkmasten.

Plaats reactie