Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Dutchbirdie
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jun 2017 15:31
Dichtstbijzijnde trafo: Hoogezand-Kropswolde

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dutchbirdie » 12 sep 2018 16:25

Door de heerlijke zomer en treurige familie omstandigheden aan deze kant, niet met de meter bezig geweest. Binnenkort ga ik me even weer inlezen in de materie en op zoek naar een soldeerstation. Dan kijken of ik een Raspberry kan scoren en me daar ook wat in kan verdiepen. Had gedacht dat het wat simpeler zou zijn, maar er komt toch nog wat bij kijken. Dit onderwerp maar goed uitpluizen voor de tips e.d. Eerst even lekker op vakantie. 8-)
Komt vast goed. :grin:

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Hans » 15 sep 2018 08:58

Veel plezier op vakantie. Dit is wel een aardig goede tijd: drukte voorbij, hangjeugd weer op school, maar de visbak is nog warm.

Zelf ben ik blij dat ik de meter reeds begin juli in elkaar heb gesoldeerd. Toen de burnsite buiten eenmaal goed los ging traden er vanzelfsprekend heel andere werkzaamheden op hier in een agrarische omgeving. :s
Daar komt bij dat de bouwwerkzaamheden op het erf hun voltooiing naderden en dan is er altijd meer detailwerk dan voorzien. Ook zijn er wat grote renovaties aan mijn weerstation bezig. Het is zover, zelfs Hans gaat digitaal. (Ik kon mijn analoge meuk niet meer uitleggen aan de andere honderden leden van de weervereniging, zeker niet met zo'n perfecte locatie plus relatief geringe leeftijd en enige voorbeeldfunctie vanwege een bestuurspositie.) Dat betekent een heel project met een meteobridge, andere apparatuur en zendproblemen doordat de meetlocatie honderden meters buitengaats staat zodat een sterkere zendverbinding nodig is. Verder moest de hut opnieuw in de verf, de tuikabels van de meetmast zijn aan renovatie toe en ga maar door.

De situatie met de HSNetmeter hangt hier geduldig in de wacht in de kast. Als ik een mini-HDMI kabel heb gescoord zien we wel even verder.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

aardbewoner
36 kV
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 sep 2015 21:06
Dichtstbijzijnde trafo: Diemen venserweg 150/10 KV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door aardbewoner » 21 jan 2019 17:37

Zijn er al plannen voor dit nieuwe jaar ? Het is al maanden stil.
Elektriciteit je mist het pas als het wegvalt.

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Allowee » 22 jan 2019 09:27

aardbewoner schreef:
21 jan 2019 17:37
Zijn er al plannen voor dit nieuwe jaar ? Het is al maanden stil.
Ik dacht gisteren precies hetzelfde.
Ik ga binnenkort het board uit het stof halen en gewoon aan een pi knopen.

Ik kan alles op mijn eigen vps als test laten draaien totdat de officiële site klaar is :)

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 15 feb 2019 21:16

Ik heb ook progressie gemaakt. Het printje is (op de GPS module en de draden na) helemaal in elkaar gesoldeerd. Voor een totale noob op SMD niveau, heb ik het best wel goed gedaan. :uunk:

Nu is het de taak om uit te vogelen hoe ik alles in de behuizing krijg, en alles vakkundig aansluit. :snapnie:

In iedergeval ben ik weer een stap verder :mrgreen:

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 04 mar 2019 09:37

Ah fijn en leuk dat jullie hiermee bezig zijn.
De afgelopen weken/maanden ben ik door een lange vakantie en enorme drukte op het werk niet toegekomen aan het verder uitbouwen van dit projectje. Ik hoop dat jullie (een deel van) dit stokje willen overnemen??? Vanzelfsprekend blijf ik er zelf ook meebezig.

Ik zal de software zoals die nu op mijn metingen staat publiceren op Github, dan kunnen jullie er zelf mee aan de gang gaan.
Hierin wordt nog geen gebruik gemaakt van de GPS-timing, maar van de interne timing van de PI zelf (die is redelijk nauwkeurig, maar het kan altijd beter natuurlijk).

Misschien is het goed eens een meetoing te beleggen om dit project te bediscussieren en de toekomst door te nemen?
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 30 jul 2019 13:10

Allen,

Het is alweer even geleden dat hier wat activiteit plaatsvond.

De software en hardwareontwerp van de print staat inmiddels al enige tijd op GitHub :
https://github.com/Hoogspanningsnet/HSNetmeter
Doe er je voordeel mee. Mocht je de boel aan de praat hebben en de meetresulatten willen delen op de site netfrequentie.nl, laat me dat dan even weten.

Even een verklaring voor de lange stilte op deze forumdraad:
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de frequentiemeting met het huidige detectiecircuit eigenlijk te onnauwkeurig om er echt iets leuks mee te kunnen. De resolutie is ongeveer 1 milli-Hertz en vertoond ruis op het signaal, hoewel de meting tienden van milli-Hz rapporteert blijkt deze nauwkeurigheid onterecht.
ruis.JPG
ruis.JPG (19.61 KiB) 9799 keer bekeken
Dat is iets wat ik wil verbeteren in een nieuwe versie van het apparaat zonder de investering die de mensen hier in de bestaande meetprint al hebben gedaan al te veel te niet te doen.

Ik ben daarom begonnen met een nieuwe versie van de frequentiemeting met de volgende doelstellingen:
1) Een betere resolutie (0,1 milli-Hz) zonder ruis
2) Goedkoper
3) Minder energieverbruik
4) Eenvoudiger in het gebruik (built-plug-play)
5) Betrouwbaarder (betere uptime)
6) Backwards compatibel is met de V1.1 print voor de Raspberry Pi
7) Software op afstand updatebaar

Zoals je ziet heb ik nogal wat noten op m'n zang en dat kost dus ook tijd om te ontwikkelen.
Op dit moment heb ik op dit moment met het prototype wat hier naast me ligt vrijwel alle punten muv het eerste kunnen afvinken.
De software en de hardware van het detectiecircuit vereisen echter nog aandacht en verdere verbetering.

Vanwege de punten 2,3 en 5 heb ik gekozen voor een microcontroller (eens ESP32 voor de kenners) ipv de Raspberry Pi. Het invullen van de punten 4,5 en 7 en de keuze voor een microcontroller heeft wel tot gevolg dat de software niet meer in Python geschreven is maar in Arduino C. Verder is vanwege punt 4 een display en een bedieningsknop toegevoegd.

Op dit moment bevindt deze nieuwe versie zich nog in het prototype (breadboard) stadium, dit maakt het eenvoudig om het nieuwe detectiecircuit te bouwen en testen.
frequentiemeting v2.jpg
frequentiemeting v2.jpg (229.11 KiB) 9798 keer bekeken
1. Verbetert detectiecircuit (nog steeds onvoldoende)
2. Voeding
3. Contrastinstelling
4. Drukknop voor display keuze
5. Display (resolutie 84x48 pixels)
6. Microcontroller (ESP32 Lolin)
7. Net buiten beeld de oude netmeetprint versie 1.1 met daarop de GPS unit

Het ligt in de bedoeling om deze versie 2 unit tzt voor geinteresseerden weer aan te bieden als bouwpakket waarbij de microcontroller al geprogrammeerd wordt aangeleverd. Dit brengt me bij punt 7) : De software van de micrcoprocessor kan straks automatisch (op afstand) worden vernieuwd wanneer er een nieuwe softwareversie beschikbaar is. In microprocessorland heet dit over-the-air-updates. Ik zal de software en het hardware-ontwerp weer op GitHub beschikbaar stellen.

Het prototype gebruikt inmiddels wel de synchronisatie dmv het GPS-PPS signaal (Pulse Per Second) om de meting nauwkeuriger te maken. De GPS-unit en de oude print (net buiten beeld op deze foto) kunnen worden hergebruikt zodat je daar geen geld hebt weggegooid. Verder is zoals jullie zien een display toegevoegd waarop default de actuele datum, UTC-tijd en gemeten frequentie wordt weergegeven. Je beschikt daarmee over een klok in je huis met de nauwkeurigheid van een atoomklok. De potmeter (zwart/witte component) regelt het contrast van het display.

Bij drukken op de knop gaat het backlight van de display aan en bij vasthouden langer dan enkele seconden zullen achtereenvolgens displays verschijnen met oa. de GPS positie, UTC datum en tijd, WiFi gegevens, versie info, gebruikers info en uptime van de unit. Ik wil aan de displays nog wat gegevens toevoegen zoals fasehoek, hoogste en laagste gemeten frequentie etc. Verder wordt bij fouten in de verzending, GPS ontvangst, meting etc. dit ook in het display weergegeven. Tijdens het opstarten van de unit worden een rijtje zelf-checks uitgevoerd om te controleren of de unit goed werkt, desondanks is de opstarttijd ca 30sec (afhankelijk van een GPS fix), flink sneller dan een RPi.

Het opgenomen vermogen van de unit is gedaald tot minder dan 1 Watt. Vergeleken met de oude unit incl. Raspberry Pi een vermindering van 75%. Dit maakt het ook mogelijk om de hele unit te voeden met de transformator die al in jullie bouwpakket zat (samen met de GPS-unit de duurste component in het bouwpakket).

Ik besef dat ik met deze nieuwe versie van de frequentiemeting jullie eventueel speciaal aangeschafte Raspberry Pi overbodig heb gemaakt. Maar die kan je altijd opnieuw ergens anders voor gebruiken het is immers een breder toepasbaar apparaat. :)
Het staat jullie vanzelfsprekend vrij de oude versie door te ontwikkelen (zie GitHub) op basis van de RPi, ik heb dat pad echter al verlaten.

Mochten jullie vragen en opmerkingen hebben hoor ik dat graag.
KML-generator generator

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Allowee » 01 aug 2019 09:19

Cool dat ziet er goed uit!

Ik zie het al helemaal voor me, ingebouwd in een behuizing die in elke wcd geplugd kan worden.
Wifi instellen door 1x op de esp in te loggen

Zou graag willen helpen.. maar heb hier ook al een maand een orange pi in verpakking liggen :cry:

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door arie » 12 mei 2020 18:07

Ik vond op internet een site dat dit voor Europa doet

https://www.swissgrid.ch/en/home/operat ... -data.html

onderaan de pagina

ps
verbaas me over de grote van de hoek verschillen wel 60 gr

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 28 mei 2020 12:49

arie schreef:
12 mei 2020 18:07
Ik vond op internet een site dat dit voor Europa doet

https://www.swissgrid.ch/en/home/operat ... -data.html

onderaan de pagina

ps
verbaas me over de grote van de hoek verschillen wel 60 gr
Die is (iig mij) bekend.
De hoekverschillen zijn in feite de grootheid die bepaald in welke richting het vermogen loopt en hoeveel dat is. Het ENTSO net gedraagd zich eigenlijk als een soort synchrone generator/motor waarbij de genoemde hoekverschillen overeenkomen met de lasthoek.
In het algemeen geldt hoe groter het hoekverschil hoe groter de vermogensflow, maar geen garantie aangezien bijvoorbeeld phase shifting transformers die je wel eens op grenzen van landen ziet staan (bijv Zandvliet of Meeden) de hoek beinvloeden.
KML-generator generator

Plaats reactie