Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door maarten » 04 jun 2018 08:41

Enige voortgang? We hadden hier (industrieterrein bij de 150kV Venray) net een spanningsdip van 0,5 seconde. Lang genoeg om alle computers en lampen uit te laten gaan. Dat komt hier elk jaar toch wel een of twee keer voor.
Geeft wel aan dat een kleine overbrugging voor als de netspanning weg is wel handig zal zijn. Dergelijk dips wil je het liefst 100% tonen.

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Allowee » 04 jun 2018 11:58

Ik bedacht me net, is er al een idee om een kaartje te maken waarmee je dus in het hele land de metingen real-time ziet.
Beetje zoals een weerkaart, maar dan met frequenties.

Door er op te klikken ga je dan naar de detail view, zoals de f-graph nu is

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 04 jun 2018 14:53

Allowee schreef:
04 jun 2018 11:58
Ik bedacht me net, is er al een idee om een kaartje te maken waarmee je dus in het hele land de metingen real-time ziet.
Beetje zoals een weerkaart, maar dan met frequenties.

Door er op te klikken ga je dan naar de detail view, zoals de f-graph nu is
Die gedachten zijn er zeker, maar dat moet allemaal nog ontwikkeld worden.
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 04 jun 2018 14:55

maarten schreef:
04 jun 2018 08:41
Enige voortgang? We hadden hier (industrieterrein bij de 150kV Venray) net een spanningsdip van 0,5 seconde. Lang genoeg om alle computers en lampen uit te laten gaan. Dat komt hier elk jaar toch wel een of twee keer voor.
Geeft wel aan dat een kleine overbrugging voor als de netspanning weg is wel handig zal zijn. Dergelijk dips wil je het liefst 100% tonen.
Dat was precies de reden om een UPS te gaan maken, ik moet er echter nog mee aan de gang.
De hardware bouwpakketjes verstuur ik ergens deze maand wanneer de betaling binnen is.
Er zijn echter nog veel minder aanmeldingen met adres gegevens voor het versturen van de bouwpakketjes dan mensen die zich hebben gemeld voor een frequentiemeter. Dus ik wacht nog op een aantal aanmeldingen (graag je adres via een PB)
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 04 jun 2018 18:07

BaDu schreef:
04 jun 2018 14:55
maarten schreef:
04 jun 2018 08:41
Enige voortgang? We hadden hier (industrieterrein bij de 150kV Venray) net een spanningsdip van 0,5 seconde. Lang genoeg om alle computers en lampen uit te laten gaan. Dat komt hier elk jaar toch wel een of twee keer voor.
Geeft wel aan dat een kleine overbrugging voor als de netspanning weg is wel handig zal zijn. Dergelijk dips wil je het liefst 100% tonen.
Dat was precies de reden om een UPS te gaan maken, ik moet er echter nog mee aan de gang.
De hardware bouwpakketjes verstuur ik ergens deze maand wanneer de betaling binnen is.
Er zijn echter nog veel minder aanmeldingen met adres gegevens voor het versturen van de bouwpakketjes dan mensen die zich hebben gemeld voor een frequentiemeter. Dus ik wacht nog op een aantal aanmeldingen (graag je adres via een PB)
Ik zal mijn adres wel eventjes sturen. M.b.t mijn powerbank, ik heb het geprobeerd maar helaas geeft deze tijdens het laden te weinig vermogen
Laatst gewijzigd door Dave op 05 jun 2018 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door maarten » 05 jun 2018 09:44

BaDu schreef:
04 jun 2018 14:55
Dat was precies de reden om een UPS te gaan maken, ik moet er echter nog mee aan de gang.
De hardware bouwpakketjes verstuur ik ergens deze maand wanneer de betaling binnen is.
Er zijn echter nog veel minder aanmeldingen met adres gegevens voor het versturen van de bouwpakketjes dan mensen die zich hebben gemeld voor een frequentiemeter. Dus ik wacht nog op een aantal aanmeldingen (graag je adres via een PB)
Is het bouwpakket met SMD solderen? Want dat gaat me niet lukken. Gewoon solderen gaat bij mij al lastig genoeg.
Voor een gebouwd printje ben ik wel in.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 05 jun 2018 16:17

maarten schreef:
05 jun 2018 09:44
BaDu schreef:
04 jun 2018 14:55
Dat was precies de reden om een UPS te gaan maken, ik moet er echter nog mee aan de gang.
De hardware bouwpakketjes verstuur ik ergens deze maand wanneer de betaling binnen is.
Er zijn echter nog veel minder aanmeldingen met adres gegevens voor het versturen van de bouwpakketjes dan mensen die zich hebben gemeld voor een frequentiemeter. Dus ik wacht nog op een aantal aanmeldingen (graag je adres via een PB)
Is het bouwpakket met SMD solderen? Want dat gaat me niet lukken. Gewoon solderen gaat bij mij al lastig genoeg.
Voor een gebouwd printje ben ik wel in.
Het bouwpakket van de frequentie meter is inderdaad SMD solderen, zoals eerder aangehaald: voor 5 euro extra krijg je heb in elkaar gesoldeerd toe gestuurd.
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 17 jun 2018 16:25

Via prive berichten bereiken mij wat signalen dat men zich zorgen maken om het fijne soldeerwerk voor deze print.
Ik moet zeggen dat dat eigenlijk wel mee valt, ik had voor dit project nog nooit SMD gesoldeert (wel gewone through-hole elektronica gedurende ca 35 jaar). Ik zag er tegen op, maar het valt me dus mee, ik merk wel dat een beetje oefening en het juiste gereedschap en materiaal wel veel helpt, daarom in dit topic een paar tips om SMD te solderen.

Wat MOET je hebben (hiermee kan je met kunst en vliegwerk en geduld de print solderen):
1) Een fijne soldeerbout maximale punt 1,5-2 mm, max 50W, liefst ook instelbare temperatuur
2) Een fijn gepunt pincet
3) Een vergrootglas op standaard
4) Dun soldeerdraad met flux/vloeimiddel kern, max diameter 0,8mm, 60/40 Lood/tin werkt het best en geeft de mooiste resultaten
5) Een vlakke antistatische ondergrond met voldoende ruimte (houten werkblad)
6) Desoldeer litze 2mm
7) Ervaring met trhough-hole electronica solderen

Wat RAAD ik je aan om te hebben (hiermee wordt het solderen een makkie, en heb je ook nog eens wat leuke hobbyspullen erbij):
1) Een elektronisch geregeld soldeerstation met Chiseltip max 2mm (zgn TC2 tip)
Ik gebruik de ST-50D van Toolcraft verkrijgbaar bij Conrad voor ca 60 euro
2) Een fijngepunt antistatisch KRUIS pincet, dus RVS of kunststof
Ik gebruik een RVS scherp gepunt kruispincet gekocht bij Aliexpress
3) SMD fluxpasta bijv. Mechanic MCN-UV50
Gekocht bij Aliexpress
5) Antistatische snijmat

De SMD componenten op de print zijn niet heel erg klein (ze kunnen veel kleiner):
- De weerstanden, condensatoren, ferrietkern en polyfuse zijn formaat 0805 (2.0 mm × 1.25 mm ) of 1206 (3.2 mm × 1.6 mm).
Deze componenten vereisen enig geduld om te solderen. Ikzelf gebruik graag de transfer-techniek voor het solderen van deze componenten, zie hieronder.
- Het IC (74HC132) is een 14 pin SOIC package met 1,27mm pin afstand, deze zijn al wat kleiner, maar met het vergrootglas goed te doen. Zie voor een aanbevolen techniek hieronder.
- De optocouplers hebben een normale pin afstand van 2,54mm en zijn relatief groot en dus relatief makkelijk te solderen
- De GPS module is heeft ook 2,5mm pin afstand en is dus goed te solderen, alleen zijn de eilandjes wat lastig te bereiken
- De MCX connector is traditioneel throughhole, zet hierbij je bout op de maximale temperatruur omdat het ding een wat grote massa heeft warmt ie lastig op
- De Batterijhouder heeft relatief grote aansluitlippen en is een makkie
- De header is een traditionele through-hole 2,54mm 40-pin header en dus eenvoudig te solderen
- De LED en aansluit pinnen voor het AC signaal zijn weer troughhole en staan 2,54mm uit elkaar (of meer)

Transfer soldering:
Zie ook deze video
- Smeer een klein beetje flux op de pads op de print van de component.
- Pak het component met de kruispincet vast en leg deze klaar op de juiste plek op de print, door de flux zal de component een beetje plakken
- Doe een klein beetje soldeer op de het vlakke stuk van je soldeerpunt
- Houdt de component vast op zn plek (niet te hard drukken, de boel is breekbaar)
- Tip met je bout een zijde van de component aan
- Door de oppervlakte spanning verlagende werking van de fluxpasta vloeit het soldeer van je bout naar de aansluiting en pad van de component
- Neem de bout weg en wacht tot het soldeer gestold is voor je de component loslaat
- Draai de print en doe weer een beetje soldeer op je soldeerpunt
- Tip de component aan en zie het soldeer weer overvloeien (de transfer), maak het component niet te heet ander smelt de andere zijde en plakt het component aan je bout. Je kan de component ook event op zn plek houden met het pincet. De ferrietkern is hier metname gevoelig voor.

Het IC, de GPS module en de optocouplers:
- Smeer de pads op de print in met flux, dit mag ruim
- Leg het IC op zn plek met behulp van je pincet
- Doe een klein beetje soldeer op de het vlakke stuk van je soldeerpunt
- Houdt de component vast op zn plek (niet te hard drukken, de boel is breekbaar)
- Tip met je bout een pootje op een hoek van de component aan
- De soldeer vloeit nu weer en maakt de soldeerverbinding
- Verdraai evt het IC of de component voorzichtig nog een beetje om ook de andere pootjes netjes op de pad te krijgen
- Soldeer met dezelfde techniek het pootje diagonaal tegenover de eerste poot
- Soldeer alle pootjes een voor een met een heel klein beetje soldeer, controleer of je geen soldeerbrug maakt tussen de pootjes. De flux zou dit moeten voorkomen.

Met een beetje geduld en evt nog wat videos kijken op youtube is deze print echt wel te doen.

Je zult merken dat de flux wat plakkerig residu achterlaat wat verder redelijk onschadelijk is, maar een mooie glimmende print ziet er toch beter uit, dus moeten we schoonmaken.
In de video zie je een pompflesje en kwastje gebruikt worden, deze heb ik ook in China aangeschaft en ze werken echt perfect
- pompflesje via aliexpress
- Swabs via aliexpress of een kwastje kan ook
- De vloeistof is Isopropyl alcohol verkrijgbaar bij Werken met Merken.

Succes met bouwen, de komende week gaan de bouwpakketjes op de post.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 17 jun 2018 16:44

Ik wacht vol verwaching af,

Moet er wel bij vermelden dat ik van 29 Juni t/m 2 juli naar een conventie ben. Maar ik zal wel zien waar het schip strand

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Allowee » 18 jun 2018 13:50

Is de meter eigenlijk getest op een ouderwetse Pi 1 B? Die ligt hier stof te vangen namelijk
Of is deze niet krachtig genoeg voor een nauwkeurige meting

Plaats reactie