Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door jk-5 » 12 mar 2018 21:10

Ook ik wil me graag aanbieden om een netmeter hier te parkeren. Hier in het 110kV gebied, op 10kV achter Emmen Bargermeer, waar ook industriele opwek en verbruik aan hangt vanaf Emmtec. Wat dat betreft wel een interessant punt. Ook is solderen geen enkel probleem.

Zijn er ook plannen om de meter het voltage te laten meten naast de frequentie, om eventuele spanningspieken/dippen te detecteren? Lijkt me ook best interessante data. Is dit makkelijk te doen zonder de kosten te veel te verhogen?
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Hans » 12 mar 2018 23:14

Hee, Bargermeer. Dat is mooi. :)
De meting in Holsloot (Veenoord) ligt eruit als het onweert, want ik zit op een boerderij op het uiteinde van een lange ondergrondse steeklijn en ik heb al een hele doos vol met geroosterde Thomson Speedtouches, Experia Boxes V8 en V10 en nog een hele zwik andere IT-apparatuur. Bij onweer gaat de modem hier onherroepelijk op zwart, want de afgelopen tien jaar zijn we door de 2000 euro aan IT-schade heen gegaan alleen al door bliksem. Handhaving van de meting in dit deelnet (Groningen/Drenthe) op plotseling nog twee andere locaties is wat dat betreft niet verkeerd.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Knarvel » 13 mar 2018 00:11

Hans schreef:
12 mar 2018 23:14
Hee, Bargermeer. Dat is mooi. :) De meting in Holsloot (Veenoord) ligt eruit als het onweert, want ik zit op een boerderij op het uiteinde van een lange ondergrondse steeklijn en ik heb al een hele doos vol met geroosterde Thomson Speedtouches, Experia Boxes V8 en V10 en nog een hele zwik andere IT-apparatuur. Bij onweer gaat de modem hier onherroepelijk op zwart, want de afgelopen tien jaar zijn we door de 2000 euro aan IT-schade heen gegaan alleen al door bliksem.
Heb je wel surge-arresters op je leidingen?
Laatst gewijzigd door Knarvel op 14 mar 2018 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 13 mar 2018 09:33

Knarvel schreef:
13 mar 2018 00:11
Heb je wel surge-attesters op je leidingen?
Iig zitten die in het ontwerp van de frequentiemeter opgenomen (in de vorm van een varistor)
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 13 mar 2018 09:36

jk-5 schreef:
12 mar 2018 21:10
Ook ik wil me graag aanbieden om een netmeter hier te parkeren. Hier in het 110kV gebied, op 10kV achter Emmen Bargermeer, waar ook industriele opwek en verbruik aan hangt vanaf Emmtec. Wat dat betreft wel een interessant punt. Ook is solderen geen enkel probleem.

Zijn er ook plannen om de meter het voltage te laten meten naast de frequentie, om eventuele spanningspieken/dippen te detecteren? Lijkt me ook best interessante data. Is dit makkelijk te doen zonder de kosten te veel te verhogen?
Prachtig ik zet je op de lijst!

Tav de spanningsmeting: In theorie kan je dit misschien met het huidige hardware ontwerp.
We hebben wel plannen om wellicht een A/D converter te gaan opnemen om de spanning echt te meten. (werkt licht kosten verhogend)
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 13 mar 2018 09:37

Dutchbirdie schreef:
12 mar 2018 17:25
Hallo,

Bij deze wil ik mij ook wel aanmelden. Woon in Sappemeer en zag dat er nog niet veel meetpunten zijn in de mooie, hoogspanningstechnische interessante provincie Groningen.
Sta op het punt onze meterkast compleet te renoveren ivm verzwaring en “slimme meters” en ga een plekje vrijhouden voor de frequentiemeter.
Solderen geen probleem, dus als het zover is, stuur maar een bouwpakketje als je het allemaal voor mekaar hebt.
Mooi initiatief.

Groet,
Dutchbirdie.
Dank, ik zet je er bij, Grunnn is idd nog een zwarte vlek (niet letterlijk hoor)
KML-generator generator

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door maarten » 13 mar 2018 16:09

Leuk project! Als het nog nodig is wil ik me ook aanmelden. Ik woon in Helden (150 kV Helden). Ik zie dat er al iemand in Nederweert meedoet, dus ik weet niet of het toegevoegde waarde heeft.
Als er een spanningsmeting bij komt wil ik zeker meedoen.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 13 mar 2018 18:14

maarten schreef:
13 mar 2018 16:09
Leuk project! Als het nog nodig is wil ik me ook aanmelden. Ik woon in Helden (150 kV Helden). Ik zie dat er al iemand in Nederweert meedoet, dus ik weet niet of het toegevoegde waarde heeft.
Als er een spanningsmeting bij komt wil ik zeker meedoen.
Dank, ik zet je op de reserve lijst. Over het algemeen zijn we blij met iedere meting (het verhoogd de nauwkeurigheid).
Als de metingen op gescheiden 150kV stations terecht komen is het wel een prima kandidaat.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Johan » 13 mar 2018 19:06

BaDu,

Werkt de meting nog bij spanningsdip die 3 seconden kan duren?
Juist lijkt me interessant om juist dan een bruikbare meting te hebben.

Johan

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 13 mar 2018 20:22

Johan schreef:
13 mar 2018 19:06
BaDu,

Werkt de meting nog bij spanningsdip die 3 seconden kan duren?
Juist lijkt me interessant om juist dan een bruikbare meting te hebben.

Johan
Hoi Johan,

Nee, op dit moment niet, ik schat de maximale ridethrough op 100-200 ms, maar misschien geen gekke suggestie om eens te kijken of we daar wat aan kunnen doen. Dat de netwerkverbinding weg is is niet erg, maar zolang de RPI blijft werken is eea OK.
We moeten dan wel ook de gemeten resultaten opslaan in een file oid voor het verzenden, iets waar we sowiezo nog naar moeten kijken.

Kortom goeie suggestie

*zet de denkmuts op
KML-generator generator

Plaats reactie