Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Shrek » 22 mei 2018 22:11

Het nut van de UPS ontgaat mij toch wel een beetje. Wat kan je nog loggen als er geen netvoeding meer is?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Knarvel » 23 mei 2018 01:04

Je zou bv de exacte tijdstippen van uitval en herinschakeling vd spannig kunnen loggen. Een beetje verder denkende, als je dit ding voor domotica doeleinden gebruikt, kan je een aantal zware verbruikers afschakelen zodat de herinschakeling wat geordender verloopt. Dit zijn slechts 2 mogelijke voorbeelden, maar ook in vele andere toepassingen zal dit nuttige voedinkje goede diensten kunnen bewijzen...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Hans » 23 mei 2018 09:34

Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de UPS-voorziening eventueel later nog aan te sluiten? Gevalletje alles op zijn tijd en eerst eens zien of de frequentiemeting onder normale omstandigheden correct functioneert?

In de tijden van onze vorige aardlek met hoogsensitiviteitsklachten was een oplawaai op een van de masten van Zwolle-Meeden al genoeg voor een trip en een paar jaar terug ging ie er bij ons zelfs uit toen in Dalen (vijf kilometer verderop) een uitzonderlijk zware inslag de halve gevel uit een woonhuis blies. In dat geval is enige backup via een UPS wel handig omdat je dan makkelijker je statistieken op orde kan houden (dood op 50 Hz als default is tenslotte makkelijker dan no data als je met een script of tool iets wil analyseren). Maar ik wil eerst eens proberen het überhaupt aan de praat te krijgen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 23 mei 2018 11:07

Hans schreef:
23 mei 2018 09:34
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de UPS-voorziening eventueel later nog aan te sluiten? Gevalletje alles op zijn tijd en eerst eens zien of de frequentiemeting onder normale omstandigheden correct functioneert?
Zeker kan dat, overigens helpt de UPS ook bij het netjes op orde houden van de spanning en het binnen de perken houden van verstoringen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Fierr
middenspanning
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 apr 2018 20:19

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Fierr » 23 mei 2018 20:37

Ik wacht ook even met de UPS.

Even wat anders: ik heb nog geen raspberry pi in huis. Nu wil ik deze wel kopen, maar vroeg me af of hier nog enige specificaties aan moeten zitten? Tips voor het kopen?

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 23 mei 2018 22:54

Fierr schreef:
23 mei 2018 20:37
Ik wacht ook even met de UPS.

Even wat anders: ik heb nog geen raspberry pi in huis. Nu wil ik deze wel kopen, maar vroeg me af of hier nog enige specificaties aan moeten zitten? Tips voor het kopen?
Vwb de Raspberry pi: dat light er een beetje aan wat je er nog meer mee wilt doen:
Alleen de frequentiemeting?
Dan is een Raspberry Pi Zero WH voldoende (kosten iets van 17 euro kaal), je kan ook een RPI zero W bestellen, dan zorg ik voor de header, die erop solderen is een makkie (scheelt ca 5 euro)

Wil je evt ook je slimme meter uitlezen of andere fun projecten?
Dan zou ik gaan voor de krachtigere Raspberry Pi 3B of de nieuwere versie 3B+ (kosten 35/40 euro kaal)

Houdt wel in de gaten dat je naast de kale RPI ook nodig hebt :
- een voeding 5V met microusb stekker, minimaal 2 Ampere liefst 3 Ampere als je voor de 3B(+) versie gaat
- een Mirco SD kaartje, 8GB is voldoende voor alleen de frequentiemeter anders, 16 of beter nog 32GB, eventueel incl. een adapter om de kaart ook in je computer te kunnen gebruiken.
- een HDMI snoer voor de verbinding met de monitor (mini HDMI voor de zero)
- een toetsenbod met USB aansluiting (micro USB voor de RPI zero)
- evt een behuizing, ik heb alleen niet getest of de frequentiemeetprint er dan nog in past

Sossolutions hebben complete startersetjes hiervoor.
KML-generator generator

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door maarten » 24 mei 2018 10:47

BaDu schreef:
23 mei 2018 11:07
Hans schreef:
23 mei 2018 09:34
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de UPS-voorziening eventueel later nog aan te sluiten? Gevalletje alles op zijn tijd en eerst eens zien of de frequentiemeting onder normale omstandigheden correct functioneert?
Zeker kan dat, overigens helpt de UPS ook bij het netjes op orde houden van de spanning en het binnen de perken houden van verstoringen.
Er zijn kant-en-klare UPS oplossingen voor de RPi beschikbaar, maar dat zijn geen klassieke UPS'en op de 230V. Dat is gewoon een LiFePo accutje die tussen de 5V voeding en de RPi zit. Met een beetje logica dat je een "power-off" signaal krijgt waar je een shutdown op kunt laten triggeren.

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 24 mei 2018 17:33

Ik heb nog een powerbank van 10,400 mAh liggen. Dus voor mij is het geen probleem

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door maarten » 25 mei 2018 09:55

Probeer het wel even uit. Er zijn genoeg powerbanks die geen 5V output geven als ze aan de lader hangen.

Gebruikersavatar
Ierlandfan
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2015 14:37

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Ierlandfan » 26 mei 2018 11:59

Zoals Maarten zei:
De powerbank moet wel 'passthrough' laden ondersteunen om deze op te laden terwijl hier een verbruiker aan verbonden is.

Plaats reactie