Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 18 jun 2018 16:40

Allowee schreef:
18 jun 2018 13:50
Is de meter eigenlijk getest op een ouderwetse Pi 1 B? Die ligt hier stof te vangen namelijk
Of is deze niet krachtig genoeg voor een nauwkeurige meting
Om eerlijk te zijn, nee de schakeling is niet getest op een RPI-1B, echter....
Er is in theorie weinig waarom eea niet zou kunnen werken:
- De gebruikte IO-pins zijn op dezelfde plek aanwezig
- De CPU power is vergelijkbaar met een moderne RPI-Zero W en zou dus voldoende moeten zijn

Maaar......
De header op een RPI-1B is een 26-pins, de header op de meetprint is een 40-pins.
Dus als je een 26pins header monteert op de meetrpint (ipv de 40-pins) zou eea kunnen werken.
Nogmaals geen garantie!! :D
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 18 jun 2018 17:03

Inmiddels zijn de bouwpakketjes samengesteld inclusief de dreie units voor mensen die hebben aangegeven een voorgesoldeerde unit te willen ontvangen.
In totaal liggen er 12 units klaar, ze gaan echter net verzonden worden via de post omdat de heren postbezorgers daar wat te veel geld voor vragen. Daarom heb ik er voor gekozen om de spulen gespreid zelf te bezorgen of door Hans te laten bezorgen.

De bezorging zal plaatsvinden op de volgende dagen:
- Dinsdag 19-06: Velsen (knarvel), Heemskerk (Arie), Driebergen (Fierr). Alle leveringen in de middag.
- Woensdag 20-06: Capelle (Mark), Rotterdam (Gejje), Delft (Allowee, RolandB), Beneden-Leeuwen (captain007) Alle leveringen in de middag.
- Vrijdag 22-06: Weert (Dave), Levering in de ochtend.
- Door Hans: Sappemeer (Dutchbirdie), Noord-Sleen (jk-5), Holsloot (Hans zelf), Exacte levering afhankelijk van Hans
Mocht er iemand niet aanwezig zijn, zal ik de unit bij de buren afgeven.

Een van de komende dagen zal ik de bouwinstructie hier plaatsen, dan kunnen jullie lekker aan de gang. :D
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 19 jun 2018 13:50

Oja als je bij mij langs komt, voel je vrij om mij uit me bed te bellen. Nummer hang ik op de voordeur

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door captain007 » 19 jun 2018 17:25

Heb het pakket in goede orde ontvangen :) Had dit bericht niet eerder gelezen dus was even verbaast dat er geen pakketbezorger voor de deur stond haha.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 19 jun 2018 20:05

captain007 schreef:
19 jun 2018 17:25
Heb het pakket in goede orde ontvangen :) Had dit bericht niet eerder gelezen dus was even verbaast dat er geen pakketbezorger voor de deur stond haha.
Je keek ook even verbaasd :D
Iig nu een gezicht bij de naam :)
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 19 jun 2018 20:06

- Dinsdag 19-06: Velsen (knarvel), Heemskerk (Arie), Driebergen (Fierr). Alle leveringen in de middag. DONE incl captain007
- Woensdag 20-06: Capelle (Mark), Rotterdam (Gejje), Delft (Allowee, RolandB) Alle leveringen in de middag.
- Vrijdag 22-06: Weert (Dave), Levering in de ochtend.
- Door Hans: Sappemeer (Dutchbirdie), Noord-Sleen (jk-5), Holsloot (Hans zelf), Exacte levering afhankelijk van Hans
KML-generator generator

RolandB
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2017 16:35
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door RolandB » 20 jun 2018 23:47

BaDu schreef:
18 jun 2018 16:40
Allowee schreef:
18 jun 2018 13:50
Is de meter eigenlijk getest op een ouderwetse Pi 1 B? Die ligt hier stof te vangen namelijk
Of is deze niet krachtig genoeg voor een nauwkeurige meting
Om eerlijk te zijn, nee de schakeling is niet getest op een RPI-1B, echter....
Er is in theorie weinig waarom eea niet zou kunnen werken:
- De gebruikte IO-pins zijn op dezelfde plek aanwezig
- De CPU power is vergelijkbaar met een moderne RPI-Zero W en zou dus voldoende moeten zijn

Maaar......
De header op een RPI-1B is een 26-pins, de header op de meetprint is een 40-pins.
Dus als je een 26pins header monteert op de meetrpint (ipv de 40-pins) zou eea kunnen werken.
Nogmaals geen garantie!! :D
Na wat passen en meten heb ik besloten de composiet-video connector van mijn Pi 1B maar te verwijderen, want ook met een 26-pins header zit die in de weg en ik gebruik hem toch niet.

Roland.
Geboren en opgegroeid in Papendrecht, met prachtige 50, 150 en 380 kV vakwerkmasten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 21 jun 2018 09:36

RolandB schreef:
20 jun 2018 23:47
Na wat passen en meten heb ik besloten de composiet-video connector van mijn Pi 1B maar te verwijderen, want ook met een 26-pins header zit die in de weg en ik gebruik hem toch niet.

Roland.
Zoals gezegd ik geeft geen garantie, maar het zou moeten kunnen werken.
Overigens ben ik voor dit soort expirimenten bij een open hardware/software project, ik kan er alleen heel weinig ondersteuning voor geven.

Tav de verschillen
* De RPI 1B heeft 512MB geheugen wat genoeg zou moeten zijn, de 1A heefrt de helft en dat zal krap zijn.
* De CPU frequentie is 700MHz op de RPI 1B (de zero heeft 1GHz), gezien de cpu load op mijn zero (ca 10-30%) zou dus een 700MHz CPU clock ook moeten kunnen werken.
* Er schijnen wat kleine verschillen te zijn tussen de 3B/Zero en de 1B op het gebied van de hardware seriële verbinding.
Deze wordt gebruikt voor de communicatie met de GPS module, deze wordt op dit moment nog niet gebruikt maar in de definitieve software wel.
Voor zover ik het nu kan zien moet het kunnen werken, maar dat wordt een kwestie van proberen (enige linux handigheid is wel een vereiste).
* Verder is het stroomverbruik van de 1B wel wat hoger dan bijv de zero en kan je vanuit stroombesparing misschien toch beter een zero-W bestellen (de headerloze versie dus, een header vindt je in het bouwpakket), terugverdienen is misschien wat lastig aangezien het 0,5W scheelt :D

Succes ik ben benieuwd.


ps: Als het werkt heb ik nog wel een RPI 1B in de aanbieding (die ligt hier toch maar stof te vreten)
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 21 jun 2018 10:23

Ik zat met verbazing te kijken naar het grote aantal lege printjes wat ik nog heb liggen hier, dat zijn er teveel (30 besteld en 17 nog aanwezig).
Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
- Ik heb te veel prints geleverd gekregen (vreemd maar niet onmogelijk, ik heb nl het aantal geleverde prints niet geteld)
- Ik ben vergeten enkele bouwpakketjes te voorzien van een print (heel vreemd, maar ook weer niet onmogelijk)

Kan iedereen met een zelfbouwpakket (voor zover ontvangen) even kijken of de print erin zit en er "HSNMeter v1.1 (c) 2018" op staat.

Graag even melden indien je deze print niet hebt of de verkeerde versie, dan stuur ik je zsm een print.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 22 jun 2018 10:03

Ziezo, mijn bouwpakketje is ook veilig gearriveerd.

Plaats reactie