Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Gejje
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2017 20:56

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Gejje » 14 mar 2018 16:41

Hallo,

Ik kom ook uit de sluimerstand vanwege dit onderwerp! Super interessant.

Ik zag al redelijk wat geinteresseerden hier in de buurt, maar als er nog behoefte is aan een meting in Rotterdam Overschie (150 kV Marconiweg), dan houd ik me aanbevolen. Wil best solderen, maar kant-en-klaar is wel net zo makkelijk :voldaan:

Groeten,
Jelle

Gebruikersavatar
reening
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2017 16:56
Dichtstbijzijnde trafo: Enschede Van Heekstraat

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door reening » 14 mar 2018 19:57

Om nog even wat toe te voegen m.b.t. de hardware: Elektor heeft een paar jaar geleden ook een netspanning-analyzer gebouwd.
Dat apparaatje kon spanning en frequentie meten, en deed ook nog een stukje FFT om de harmonischen weer te geven.
Het is wat underpowered om het te loggen naar een applicatie, maar misschien kan het frond-end nog wat inspiratie opleveren.

De link is https://www.elektormagazine.nl/magazine ... 1212/16690, ik ga kijken of ik het daadwerkelijke artikel nog ergens kan terugvinden

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 14 mar 2018 21:26

Gejje schreef:
14 mar 2018 16:41
Hallo,

Ik kom ook uit de sluimerstand vanwege dit onderwerp! Super interessant.

Ik zag al redelijk wat geinteresseerden hier in de buurt, maar als er nog behoefte is aan een meting in Rotterdam Overschie (150 kV Marconiweg), dan houd ik me aanbevolen. Wil best solderen, maar kant-en-klaar is wel net zo makkelijk :voldaan:

Groeten,
Jelle
Hoi Jelle,
Leuk dat je hierdoor ook ontwaakt.
Een behoefte hebben we altijd, ik zet je op de lijst.
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 14 mar 2018 21:28

reening schreef:
14 mar 2018 19:57
Om nog even wat toe te voegen m.b.t. de hardware: Elektor heeft een paar jaar geleden ook een netspanning-analyzer gebouwd.
Dat apparaatje kon spanning en frequentie meten, en deed ook nog een stukje FFT om de harmonischen weer te geven.
Het is wat underpowered om het te loggen naar een applicatie, maar misschien kan het frond-end nog wat inspiratie opleveren.

De link is https://www.elektormagazine.nl/magazine ... 1212/16690, ik ga kijken of ik het daadwerkelijke artikel nog ergens kan terugvinden
Heel interessant, maar helaas heb ik geen toegang (iemand die het volledige artikel zo heeft liggen?)
KML-generator generator

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Allowee » 15 mar 2018 13:00

Ondertussen is mijn interesse gewekt in de project. :)

Ik heb even snel gekeken naar de 2 Solaredge inverters die hier op kantoor hangen, daar zit dus een duidelijke afwijking tussen beide frequentie metingen.
Uiteraard is een solar inverter iets anders dan een dedicated frequentie meter maar geeft toch maar weer aan dat er snel verschillen kunnen optreden met 2 exact dezelfde apparaten.

Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten als er eenmaal een paar meetpunten zijn
Bijlagen
frequentie solaredge.jpg
frequentie solaredge.jpg (145.07 KiB) 9679 keer bekeken

Gebruikersavatar
marcello
middenspanning
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mei 2016 20:35
Dichtstbijzijnde trafo: Sassenheim

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door marcello » 15 mar 2018 19:01

BaDu schreef:
14 mar 2018 21:28
Heel interessant, maar helaas heb ik geen toegang (iemand die het volledige artikel zo heeft liggen?)
Laat ik dat nou net kunnen opzoeken aangezien ik abonee ben. Zie PM.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 16 mar 2018 08:00

Allowee schreef:
15 mar 2018 13:00
Ondertussen is mijn interesse gewekt in de project. :)

Ik heb even snel gekeken naar de 2 Solaredge inverters die hier op kantoor hangen, daar zit dus een duidelijke afwijking tussen beide frequentie metingen.
Uiteraard is een solar inverter iets anders dan een dedicated frequentie meter maar geeft toch maar weer aan dat er snel verschillen kunnen optreden met 2 exact dezelfde apparaten.

Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten als er eenmaal een paar meetpunten zijn
Welkom!!

Interessant die grafiek, maar kan je iets meer vertellen over welke lijnen in je grafiek nu welke zijn(ik zie twee duidelijke (groen en grijs) en twee minder duidelijke lijnen (grijs en geel))).
Ik zie iig een zeer lange periode over de x-as, die ongeveer terug gaat tot aan het moment dat de frequentieafwijkingen waardoor de klokken achter gingen lopen. duidelijk is dat het gemiddelde van de grafieken onder de 50Hz ligt.

Geeft de solaredge inverter 24 uur per dag frequentie data? Mijn Omniksol doet dat alleen als ie vermogen levert?

ps:
Had je ook interesse om een frequentiemeter zelf te plaatsen?
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 16 mar 2018 23:33

Inmiddels heb ik alle componenten binnen om eens een V1.0 van de print in elkaar te solderen.
De antenne connector (UL-F) en de batterijhouder zitten er nog niet op, de print kan werken zonder deze componenten.

Foto's:
WhatsApp Image 2018-03-16 at 23.19.13.jpeg
Componenten gemonteerd (jaja C1 zit scheef)
WhatsApp Image 2018-03-16 at 23.19.13.jpeg (165.99 KiB) 9599 keer bekeken
En gemonteerd op een Raspberry Pi Zero W:
WhatsApp Image 2018-03-16 at 23.22.37.jpeg
Print gestoken op een RPI Zero W
WhatsApp Image 2018-03-16 at 23.22.37.jpeg (120.34 KiB) 9599 keer bekeken
WhatsApp Image 2018-03-16 at 23.23.07.jpeg
Print gestoken op een RPI Zero W
WhatsApp Image 2018-03-16 at 23.23.07.jpeg (105.74 KiB) 9599 keer bekeken
Nu nog testen.....
(wordt vervolgd)
KML-generator generator

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Allowee » 19 mar 2018 16:21

BaDu schreef:
16 mar 2018 08:00
Interessant die grafiek, maar kan je iets meer vertellen over welke lijnen in je grafiek nu welke zijn(ik zie twee duidelijke (groen en grijs) en twee minder duidelijke lijnen (grijs en geel))).
Ik zie iig een zeer lange periode over de x-as, die ongeveer terug gaat tot aan het moment dat de frequentieafwijkingen waardoor de klokken achter gingen lopen. duidelijk is dat het gemiddelde van de grafieken onder de 50Hz ligt.

Geeft de solaredge inverter 24 uur per dag frequentie data? Mijn Omniksol doet dat alleen als ie vermogen levert?

ps:
Had je ook interesse om een frequentiemeter zelf te plaatsen?
Ik had het even snel in een grafiekje gezet, de groen, blauw & gele lijn is van 1 inverter en de andere, die er dus een stuk boven zitten is de andere inverter.
Helaas doet de Solaredge ook alleen de data versturen als de zon schijnt, ookal is er volgens mij wel een interne rs232 verbinding mogelijk die dit vaker kan uitlezen.

Opzich zou ik hier best een frequentie meter willen plaatsen, dan zouden er 2 in delft kunnen zijn, mooi om te vergelijken.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 19 mar 2018 17:45

Hmmm das wel een opvallend verschil, iets wat niet verklaard kan worden door een andere locatie, blijft mi alleen een meetfout over (of een foutje in je analyse, maar daar gok ik niet op :DD ).

Ik zet je iig bij de kandidaten voor een frequentiemeting :grin:
KML-generator generator

Plaats reactie