Tennet maakt pas op de plaats in Duitsland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Tennet maakt pas op de plaats in Duitsland

Bericht door voltron » 13 jul 2012 03:06

Tennet maakt pas op de plaats in Duitsland


FRANKFURT - De ommezwaai naar duurzame energie in Duitsland stelt het Duitse deel van stroomnetbeheerder Tennet voor problemen.

Het bedrijf heeft moeite om mee te gaan in het hoge tempo dat de Duitse overheid vereist, zei een woordvoerder woensdag naar aanleiding van berichtgeving van de Duitse krant Handelsblatt.

Het Duitse deel van Tennet moet de aansluiting verzorgen tussen toekomstige windparken op de Noordzee en het Duitse hoogspanningsnet.

Het investeert hier de komende jaren 8 miljard euro in. Om te kunnen voldoen aan de eisen van de Duitse overheid is meer nodig, maar dat ziet Tennet momenteel niet zitten.

Finaciële nood

Handelsblatt concludeerde woensdag dat Tennet in financiële nood zit. Volgens de woordvoerder is daarvan echter geen sprake.

''We zijn een gezond bedrijf en kunnen de huidige investeringen aan. We maken nu een pas op de plaats en willen in overleg bekijken hoe de verdere lasten over meer schouders kunnen worden verdeeld.''

Het Duitse deel van Tennet staat los van het deel dat in Nederland het hoogspanningsnet beheert.
http://www.nu.nl/economie/2856942/tenne ... sland.html

toch maar weer goedkopere lattenmasten bouwen?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Tennet maakt pas op de plaats in Duitsland

Bericht door Peter » 13 jul 2012 09:22

Welnee, Tennet is veel te trots op hun wintracks

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Tennet maakt pas op de plaats in Duitsland

Bericht door Knarvel » 14 jul 2012 01:12

voltron schreef:toch maar weer goedkopere lattenmasten bouwen?
Zijn die wintracks dan werkelijk zoveel duurder?

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Tennet maakt pas op de plaats in Duitsland

Bericht door voltron » 14 jul 2012 02:52

http://www.tennet.org/images/050531_Win ... 1-9884.pdf

Volgens deze brochure zijn ze wel duurder, alleen is dit nog de oude (?) Wintrack variant. Ze spreken wel over het feit dat door de nieuwe regels (en hiervoor een speciale mast moet worden ontworpen) er een nieuwe, duurdere mast moet komen.

In het vonnis van de rechtbank in een zaak tussen 2 bouwers van masten (omtrent het randstad 380 project) staan wel een aantal details qua kosten van de wintrack

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BL0599

Ondanks dat de details een beetje door elkaar staan (zie kopje 3.18), kosten de 450 Wintrack masten 35-40 miljoen euro. Dat zou dan zo rond 90-100.000,00 per mast zijn (dus per 2 masten het dubbele). Misschien dat er in zon brochure van Electro Triller ergens de kosten van een lattenmast staat.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Tennet maakt pas op de plaats in Duitsland

Bericht door elo » 14 jul 2012 09:18

voltron schreef:Ondanks dat de details een beetje door elkaar staan (zie kopje 3.18), kosten de 450 Wintrack masten 35-40 miljoen euro. Dat zou dan zo rond 90-100.000,00 per mast zijn (dus per 2 masten het dubbele). Misschien dat er in zon brochure van Electro Triller ergens de kosten van een lattenmast staat.
De bouw zelf lijkt me ook vrij duur en ingrijpend. Voor elk mastlokatie moet er een zware rijweg en een bouwplaats gebouwd worden, dan moeten twee grote betonnen fundamenten worden geconstrueerd (lijkt me een klus van meerdere weken). Dan komt er een enorme kran om de lange wintracks te plaatsen. Ik heb ook het gevoel dat het geleiders trekken wat meer gecompliceerd is dan bij lattenmasten met hangisolatoren.

De bouw van de Eagle masten in Denemarken lijkt een stuk eenvoudiger. Rijplaten over het veld leggen, een stalen buispaal van 13 meter in de grond heien, de mast in stukjes op de buispaal monteren, geleiders trekken. Volgens Energinet.dk kunnen ze zo elke dag een mast bouwen (moet ook als je in 2 jaar 500 masten wil bouwen). Volgens mij zijn ze hier nu een half jaar bezig om die paar wintracks tussen Wateringen en Bleiswijk te bouwen (en er ontbreken nog enkele masten).

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Tennet maakt pas op de plaats in Duitsland

Bericht door Max » 14 jul 2012 11:24

dat klopt ik was gisteren voor het eerst bij Zoetermeer met de fyra trein(aanrader voor treinreizigers en spotters.) en het is daar opzich allemaal best wel een zooitje. het lijkt net of ze in fases bezig zijn wat opzich niet verkeerd is (ze zijn zeg maar op 3 punten begonnen als ik t zo gezien heb.) maar ze zijn nu wel heel lang bezig daar.

Al heb ik wel zo'n idee dat het veel sneller gaat bij Delft
'your personal grid modeler'

Plaats reactie