Noordwest 380kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Noordwest 380kV

Bericht door Mark » 12 jul 2012 15:32

Noordwest 380kV

Het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie heeft 1 miljard beschikbaar gesteld voor het Noordwest 380kV plan. Dat plan, wat onlangs nog is gewijzigd, betreft het upgraden van de bestaande 380kV lijn Diemen - Ens (voorheen nieuwe lijn, maar het bleek dat upgraden ook voldoende was) en een nieuwe lijn tussen Ens en de Eemshaven via Leeuwarden. Met deze nieuwe verbinding kan de opgewekte energie uit de Eemshaven beter verspreid worden. De nieuwe lijn zal (helaas) uitgevoerd worden met Wintrack masten en gecombineerd worden met de bestaande 220kV lijn zodat de oude lijn geamoveerd wordt (nog meer helaas). De bouw staat gepland voor 2014 en er is zo'n 1 miljard euro mee gemoeid.

Afbeelding

Afbeelding

Linkjes/bronnen:

TenneT

Noordwest 380kV

Nieuwsbericht Utilities

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Noordwest 380kV

Bericht door voltron » 12 jul 2012 15:50

Hoe gaan ze dat op dat stuk doen van Eemshaven tot Groningen? komen die wintracks daar gewoon naast te staan?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Noordwest 380kV

Bericht door Peter » 12 jul 2012 16:57

Ik blijf erbij dat men zeker in het dunbevolkte noorden de wintrack weinig meerwaarde boedt t.o.v. lattenmasten en daar valt dus een aanzienlijke kostenbesparing te behalen. Van de andere kant, de bestaande 380kV lijn Diemen - Lelystad - Ens blijft gelukkig bestaan, daar zullen dan waarschijnlijk zwaardere geleiders in worden gehangen (wellicht dezelfde geleiders die ook zijn toegepast in de verbinding Zwolle - Meeden - Eemshaven?). Het zal mij dan benieuwen wat Tennet gaat doen het het gedeelte dat dwars door Almere loopt.

Toch nog maar eens foto's maken van de bestaande verbinding Ens - Oudehaske - Louwsmeer - Burgum - Vierverlaten al hebben we daar denk ik nog wel een paar jaar de tijd voor

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noordwest 380kV

Bericht door Hans » 13 jul 2012 15:54

De site van Noordwest-380 heeft een week op z'n gat gelegen en nu is ie gerepareerd - en opgewaardeerd. Inderdaad is voor Noordwest, net als voor Doetinchem-Wesel het ontwerptracé bekend geworden. Wintracks in het noorden, ik moet het nog zien. Maar we hebben inderdaad nog wel even de tijd. Eén troost: 220 kV is nog niet uitgerangeerd, zo blijkt. Tweede troost, of beter een pleister op de wonde, die foeilelijke wintrack-hoekmasten zien er bij een wintracklijn met meeliftende circuits allicht beter uit dan hetgeen we nu kennen. Immers, het kan moeilijk nog erger.

Twee cicuits van de viercircuit-verbinding Vierverlaten-Eemshaven (goedzo Hans, met twee E's ) komen te vervallen. De andere twee 220 kV-circuits worden als meelifters aan de wintracks gehangen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Noordwest 380kV

Bericht door bas380 » 13 jul 2012 21:04

ik denk dat ik ook maar moet gaan wennen aan die wintracks.

en hans, ik sluit bij je aan met je mening over die wintrackhoekmasten. het is gelukkig niet die ene ontwerp van bleiswijk, want vergeleken met die hoekmasten bij wateringen is die klassieke wintrackhoekmast ontwerp de lelijkste jongetje van de klas.

toch had ik liever lattenmasten gezien. maar iig zal ik of iemand anders hier maar tennet eens maar heel lief aankijken of ik één van hun oude 220kv masten in mijn achtertuin voor de sier mag gebruiken.
Thuis in zijn EGD gebied

Erikvd16
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jul 2012 11:45
Dichtstbijzijnde trafo: Onna 110 kV

Re: Noordwest 380kV

Bericht door Erikvd16 » 27 jul 2012 15:53

dus zullen de masten in Kuinre ook verdwijnen? Vind die kleine uitvoering van de bekende 380 kv masten wel mooi!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Noordwest 380kV

Bericht door Peter » 27 jul 2012 19:19

Tussen Ens en Hessenweg zullen ze nog wel blijven staan, dus ze zullen niet helemaal gaan verdwijnen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noordwest 380kV

Bericht door Hans » 28 jul 2012 01:23

Sterker nog, het is geen slecht nieuws dat de bestaande 220 kV-verbinding het slachtoffer wordt.
Omdat de mastontwerpen (zoals Peter zegt) behouden blijven dankzij Ens-Hessenweg en elders bij Delfzijl, betekent de opoffering van een deel van het 220 kV-net dat er nu niet noodzakelijk meer 200 km aan 110 kV-verbindinen moet worden uitgeruild.
Het huidige plan is dus nog lang niet verkeerd voor wie van netdiversiteit houdt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Erikvd16
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jul 2012 11:45
Dichtstbijzijnde trafo: Onna 110 kV

Re: Noordwest 380kV

Bericht door Erikvd16 » 28 jul 2012 15:14

veel mensen hebben een hekel aan die masten. Ik ben een van de weinigen die ze wel gaaf vind. En die kleine 220 kv uitvoering is al zo zeldzaam..
Echter ik vind die Wintracks niet echte hoogspanningsmasten. Maar gaan ze die echt op de zelfde locatie plaatsen als de 220 kv verbindingen?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noordwest 380kV

Bericht door Hans » 28 jul 2012 18:05

Niet precies dezelfde plek. Immers, pas als de nieuwe verbinding klaar is kan de oude geamoveerd (net woord voor tegen de vlakte gerost) worden. De ringvorm kan niet zomaar een paar jaar gemist worden.
Overigens zijn er ook plekken (zie het kaartje) waarop de verbinding op een net iets andere plek komt.

De eerste mastengek die wintracks en andere buismasten prefereert boven lattenmasten moeten we hier overigens nog tegenkomen. Hoewel we wel moeten bekennen dat de hobby breder is dan alleen de hoogspanningsmasten zelf, dus het beeld kan vertekend zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie