Noordwest 380kV
Noordwest 380kV
Noordwest 380kV
Het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie heeft 1 miljard beschikbaar gesteld voor het Noordwest 380kV plan. Dat plan, wat onlangs nog is gewijzigd, betreft het upgraden van de bestaande 380kV lijn Diemen - Ens (voorheen nieuwe lijn, maar het bleek dat upgraden ook voldoende was) en een nieuwe lijn tussen Ens en de Eemshaven via Leeuwarden. Met deze nieuwe verbinding kan de opgewekte energie uit de Eemshaven beter verspreid worden. De nieuwe lijn zal (helaas) uitgevoerd worden met Wintrack masten en gecombineerd worden met de bestaande 220kV lijn zodat de oude lijn geamoveerd wordt (nog meer helaas). De bouw staat gepland voor 2014 en er is zo'n 1 miljard euro mee gemoeid.
Linkjes/bronnen:
TenneT
Noordwest 380kV
Nieuwsbericht Utilities
Het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie heeft 1 miljard beschikbaar gesteld voor het Noordwest 380kV plan. Dat plan, wat onlangs nog is gewijzigd, betreft het upgraden van de bestaande 380kV lijn Diemen - Ens (voorheen nieuwe lijn, maar het bleek dat upgraden ook voldoende was) en een nieuwe lijn tussen Ens en de Eemshaven via Leeuwarden. Met deze nieuwe verbinding kan de opgewekte energie uit de Eemshaven beter verspreid worden. De nieuwe lijn zal (helaas) uitgevoerd worden met Wintrack masten en gecombineerd worden met de bestaande 220kV lijn zodat de oude lijn geamoveerd wordt (nog meer helaas). De bouw staat gepland voor 2014 en er is zo'n 1 miljard euro mee gemoeid.
Linkjes/bronnen:
TenneT
Noordwest 380kV
Nieuwsbericht Utilities
Re: Noordwest 380kV
Hoe gaan ze dat op dat stuk doen van Eemshaven tot Groningen? komen die wintracks daar gewoon naast te staan?
Re: Noordwest 380kV
Ik blijf erbij dat men zeker in het dunbevolkte noorden de wintrack weinig meerwaarde boedt t.o.v. lattenmasten en daar valt dus een aanzienlijke kostenbesparing te behalen. Van de andere kant, de bestaande 380kV lijn Diemen - Lelystad - Ens blijft gelukkig bestaan, daar zullen dan waarschijnlijk zwaardere geleiders in worden gehangen (wellicht dezelfde geleiders die ook zijn toegepast in de verbinding Zwolle - Meeden - Eemshaven?). Het zal mij dan benieuwen wat Tennet gaat doen het het gedeelte dat dwars door Almere loopt.
Toch nog maar eens foto's maken van de bestaande verbinding Ens - Oudehaske - Louwsmeer - Burgum - Vierverlaten al hebben we daar denk ik nog wel een paar jaar de tijd voor
Toch nog maar eens foto's maken van de bestaande verbinding Ens - Oudehaske - Louwsmeer - Burgum - Vierverlaten al hebben we daar denk ik nog wel een paar jaar de tijd voor
Re: Noordwest 380kV
De site van Noordwest-380 heeft een week op z'n gat gelegen en nu is ie gerepareerd - en opgewaardeerd. Inderdaad is voor Noordwest, net als voor Doetinchem-Wesel het ontwerptracé bekend geworden. Wintracks in het noorden, ik moet het nog zien. Maar we hebben inderdaad nog wel even de tijd. Eén troost: 220 kV is nog niet uitgerangeerd, zo blijkt. Tweede troost, of beter een pleister op de wonde, die foeilelijke wintrack-hoekmasten zien er bij een wintracklijn met meeliftende circuits allicht beter uit dan hetgeen we nu kennen. Immers, het kan moeilijk nog erger.
Twee cicuits van de viercircuit-verbinding Vierverlaten-Eemshaven (goedzo Hans, met twee E's ) komen te vervallen. De andere twee 220 kV-circuits worden als meelifters aan de wintracks gehangen.
Twee cicuits van de viercircuit-verbinding Vierverlaten-Eemshaven (goedzo Hans, met twee E's ) komen te vervallen. De andere twee 220 kV-circuits worden als meelifters aan de wintracks gehangen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Noordwest 380kV
ik denk dat ik ook maar moet gaan wennen aan die wintracks.
en hans, ik sluit bij je aan met je mening over die wintrackhoekmasten. het is gelukkig niet die ene ontwerp van bleiswijk, want vergeleken met die hoekmasten bij wateringen is die klassieke wintrackhoekmast ontwerp de lelijkste jongetje van de klas.
toch had ik liever lattenmasten gezien. maar iig zal ik of iemand anders hier maar tennet eens maar heel lief aankijken of ik één van hun oude 220kv masten in mijn achtertuin voor de sier mag gebruiken.
en hans, ik sluit bij je aan met je mening over die wintrackhoekmasten. het is gelukkig niet die ene ontwerp van bleiswijk, want vergeleken met die hoekmasten bij wateringen is die klassieke wintrackhoekmast ontwerp de lelijkste jongetje van de klas.
toch had ik liever lattenmasten gezien. maar iig zal ik of iemand anders hier maar tennet eens maar heel lief aankijken of ik één van hun oude 220kv masten in mijn achtertuin voor de sier mag gebruiken.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Noordwest 380kV
dus zullen de masten in Kuinre ook verdwijnen? Vind die kleine uitvoering van de bekende 380 kv masten wel mooi!
Re: Noordwest 380kV
Tussen Ens en Hessenweg zullen ze nog wel blijven staan, dus ze zullen niet helemaal gaan verdwijnen.
Re: Noordwest 380kV
Sterker nog, het is geen slecht nieuws dat de bestaande 220 kV-verbinding het slachtoffer wordt.
Omdat de mastontwerpen (zoals Peter zegt) behouden blijven dankzij Ens-Hessenweg en elders bij Delfzijl, betekent de opoffering van een deel van het 220 kV-net dat er nu niet noodzakelijk meer 200 km aan 110 kV-verbindinen moet worden uitgeruild.
Het huidige plan is dus nog lang niet verkeerd voor wie van netdiversiteit houdt.
Omdat de mastontwerpen (zoals Peter zegt) behouden blijven dankzij Ens-Hessenweg en elders bij Delfzijl, betekent de opoffering van een deel van het 220 kV-net dat er nu niet noodzakelijk meer 200 km aan 110 kV-verbindinen moet worden uitgeruild.
Het huidige plan is dus nog lang niet verkeerd voor wie van netdiversiteit houdt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Noordwest 380kV
veel mensen hebben een hekel aan die masten. Ik ben een van de weinigen die ze wel gaaf vind. En die kleine 220 kv uitvoering is al zo zeldzaam..
Echter ik vind die Wintracks niet echte hoogspanningsmasten. Maar gaan ze die echt op de zelfde locatie plaatsen als de 220 kv verbindingen?
Echter ik vind die Wintracks niet echte hoogspanningsmasten. Maar gaan ze die echt op de zelfde locatie plaatsen als de 220 kv verbindingen?
Re: Noordwest 380kV
Niet precies dezelfde plek. Immers, pas als de nieuwe verbinding klaar is kan de oude geamoveerd (net woord voor tegen de vlakte gerost) worden. De ringvorm kan niet zomaar een paar jaar gemist worden.
Overigens zijn er ook plekken (zie het kaartje) waarop de verbinding op een net iets andere plek komt.
De eerste mastengek die wintracks en andere buismasten prefereert boven lattenmasten moeten we hier overigens nog tegenkomen. Hoewel we wel moeten bekennen dat de hobby breder is dan alleen de hoogspanningsmasten zelf, dus het beeld kan vertekend zijn.
Overigens zijn er ook plekken (zie het kaartje) waarop de verbinding op een net iets andere plek komt.
De eerste mastengek die wintracks en andere buismasten prefereert boven lattenmasten moeten we hier overigens nog tegenkomen. Hoewel we wel moeten bekennen dat de hobby breder is dan alleen de hoogspanningsmasten zelf, dus het beeld kan vertekend zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd