allerlei in België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

allerlei in België

Bericht door Shrek » 29 nov 2017 00:25

Dit topic is voor alle werken aan hoogspanningsleidingen die niet bij één van de grote Elia-projecten horen.
Op https://www.facebook.com/pg/eliacorpora ... 2945895795 vinden jullie enkele fotos van de aanpassingen op Horta-Mercator. Hier worden de enkele masten vervangen, maar de meeste exemplaren worden enkel verstevigd zodat ze zwaardere geleiders kunnen dragen. De upgrade van deze lijn moet het mogelijk maken om 2 x 3000MVA te kunnen vervoeren tussen Horta en Mercator, in het verlengde van het Stevin-project.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: allerlei in België

Bericht door Shrek » 30 dec 2017 14:20

Een volgende reportage brengt ons in Ottignies, waar er een 70 kV-lijntje zijn laatste weken ingaat.

De eerste foto toont het oude tractieonderstation van de spoorwegen, gebouwd in 1955 samen met de elektrificatie van de spoorlijn Brussel-Luxemburg. Sinds de indienstname is er amper iets veranderd aan het station, waardoor het nu aan vervanging toe is.
Aan de overkant van de spoorlijn is daarom een heel nieuw tractieonderstation gebouwd, maar wel eentje op 36kV. Elia plant immers de 70kV te verlaten en biedt daarom 36kV aan aan de gebruikers. Voor Infrabel is dat ideaal, want 36kV is goedkoper dan 70kV en nog perfect bruikbaar voor een belasting van +- 15MW.
IMG_5610.jpg
IMG_5610.jpg (382.26 KiB) 6795 keer bekeken
Het het onderstation is op zich niets bijzonder, langs de spoorlijn naar Luxemburg bevinden zich er nog talloze gelijkaardige posten. Al zullen deze op termijn allemaal verdwijnen door renovatie en ombouw va de bovenleidingen. De poort zit er wel heel anders uit dan die van Elia-stations.
IMG_5612.jpg
IMG_5612.jpg (581.5 KiB) 6795 keer bekeken
De scheiders van de aankomstvelden staan open, het onderstation is niet meer in gebruik. Sinds enkele weken zorgt het nieuwe 36kV-onderstation dat de treinen kunnen rijden.
IMG_5613.jpg
IMG_5613.jpg (689.19 KiB) 6795 keer bekeken
De stroomtransfo's, scheiders en schakelaars zijn allemaal zeer oude modellen die al lang niet meer gemaakt worden. Op de voorgrond zie je enkele wisselstukken die terplekke werden opgeslagen.
Het onderstation zelf heeft 1 rail, 2 aankomstvelden en 3 transfovelden.
IMG_5614.jpg
IMG_5614.jpg (622.71 KiB) 6795 keer bekeken
Het tractieonderstation wordt gevoed via een 70kV-lijntje komende uit Baisy-Thy. Dit lijstje, eveneens uit 1955, zal de komende maanden gesloopt worden. Zoals de meeste Belgische masten uit de jaren '50 zijn dit denneboom exemplaren.
IMG_5615.jpg
IMG_5615.jpg (488.31 KiB) 6795 keer bekeken
Het korte lijntje telt redelijk veel hoekmasten. Dit exemplaar boven op de berg is na al die jaren een beetje scheefgezakt.
IMG_5617.jpg
IMG_5617.jpg (439.41 KiB) 6795 keer bekeken
De lijn slingert zich door verschillende wijken, toen ze gebouwd werd in 1955 waren hier enkel bossen en velden.
IMG_5618.jpg
IMG_5618.jpg (448.05 KiB) 6795 keer bekeken
De kleine 70kV-mastjes vallen amper op in het landschap.
IMG_5620.jpg
IMG_5620.jpg (308.68 KiB) 6795 keer bekeken
IMG_5621.jpg
IMG_5621.jpg (466.87 KiB) 6795 keer bekeken
Oorspronkelijk liep het lijntje tot Court-St-Etienne, maar met de komst van de lijn Court-St-Etienne - Baisy-Thy in 1970 werd er in Ceroux een aftakmast gebouwd en sloot het lijntje daar op aan.
IMG_5622.jpg
IMG_5622.jpg (412.35 KiB) 6795 keer bekeken
Hier zijn we links de 70kV-lijn Court-St-Etienne - Baisy-Thy met daarnaast de vele recentere 150kV Baisy-Thy - Corbais/Basse-Wavre.
De 70kV is gebouwd met voor België zeer atypische dikbuikige denneboommasten.
IMG_5623.jpg
IMG_5623.jpg (389.83 KiB) 6795 keer bekeken
Vandaag wordt het stuk Ceroux-Court-St-Etienne uitgebaat als één draadstel. Ooit was dit anders en was hier een dubbele harde aftak, 3 stevige horizontale staven herinneren nog aan de plek waar de extra traverses zaten.
Ook duidelijk is te zien dat de kabels richting Ottignies-Infrabel beduidend dunner zijn dan de andere 2 kanten. Zoals ik zei is het vermogen dat de spoorwegen nodig hebben slechts een 15MVA, dat is een peulschil voor 70kV. De andere kant moest ooit veel meer stroom kunnen verzetten.
IMG_5630.jpg
IMG_5630.jpg (451.13 KiB) 6795 keer bekeken
Dan gaan we verder richting Court-St-Etienne, ook dit stuk bestaat uit zeer dikke dennenboommasten. Omdat beide draadstellen parallel gebruikt worden is er om de zoveel masten een verbinding gemaakt.
Ooit was het 70kV-net hier in de buurt groot en belangrijk, vandaag is het dat niet meer. In Court-St-Etienne staat nog 1 transfo 70-11 kV, na het verdwijnen van het onderstation van Infrabel is dat de enige verbruiker op 70kV. Daarom heeft Elia besloten de lijn te gaan gebruiken in het 36kV-net. Beide stations, Court-St-Etienne en Baisy-Thy, hebben al een 36kV-cabine waardoor dit zonder veel moeite kan. Enkel in Court-St-Etienne moet nog een 36-11 kV transfo bijkomen.
IMG_5631.jpg
IMG_5631.jpg (388.27 KiB) 6795 keer bekeken
Ik vind de mastjes van de 70kV hier echt lelijk, de 150kV ernaast straalt veel meer elegantie uit.
IMG_5635.jpg
IMG_5635.jpg (417.67 KiB) 6795 keer bekeken
Tenslotte komen we aan in Court-St-Etienne, hier zien we de eindmast.
IMG_5637.jpg
IMG_5637.jpg (524.55 KiB) 6795 keer bekeken
Het transfostation zelf ziet er zeer eenvoudig uit, een transfo 70/11 en één 36/11. Verder zit in het rode gebouw een 36kV-schakelpost verborgen.
In de toekomst zal de inkomende lijn dus ook op deze schakelpost aangesloten worden en zal de 70/11 transfo vervangen worden door een 36/11 exemplaar.
IMG_5639.jpg
IMG_5639.jpg (695.44 KiB) 6795 keer bekeken
De reportage zit er bijna op, rest er nog maar 1 vraag: waarom dit 70kV-eiland in een 150/36-kV gebied? Het antwoord ligt hem, zoals bij zovele hoogspannings-anomaliën, in de geschiedenis.
Lang gelegen, in koppelnet 1.0, was Court-St-Etienne een belangrijke post. Er stond een volledig dubbel rail stel, met verschillende ingaande en transfovelden. Er kwamen vanuit het zuiden 2 70kV-lijnen met driehoeksmasten toe uit Auvelais, eentje via Sombreffe en eentje via Gembloux. In Court-St-Etienne stonden tranfos 70-36kV waarmee het 70kV-net van het zuiden van het land aangesloten werd op het Brusselse 36kV-net.
Later werd de koppelfunctie overgenomen door de 150kV-lijnen en werden de 70-36 transfos weggehaald. De post zelf werd dan niet langer uit het zuiden gevoed maar vanaf de 150kV via de 70kV-lijn uit Baisy-Thy. De lijntjes uit het zuiden werden afgebroken en zo ontstond het huidige 70kV-eiland. Dat staat nu dus ook te verdwijnen ten voordele van de 36kV.
De metalen structuur van de post beslaat nu nog één veld, maar ooit waren hier minstens 5 velden.
Tot zover dit stukje nethistorie.
IMG_5640.jpg
IMG_5640.jpg (522.87 KiB) 6795 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: allerlei in België

Bericht door Shrek » 17 apr 2018 18:14

Shrek schreef:
29 nov 2017 00:25
Dit topic is voor alle werken aan hoogspanningsleidingen die niet bij één van de grote Elia-projecten horen.
Op https://www.facebook.com/pg/eliacorpora ... 2945895795 vinden jullie enkele fotos van de aanpassingen op Horta-Mercator. Hier worden de enkele masten vervangen, maar de meeste exemplaren worden enkel verstevigd zodat ze zwaardere geleiders kunnen dragen. De upgrade van deze lijn moet het mogelijk maken om 2 x 3000MVA te kunnen vervoeren tussen Horta en Mercator, in het verlengde van het Stevin-project.
En nu ook met filmpje: http://www.avs.be/avsnews/elia-vernieuw ... nningslijn

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: allerlei in België

Bericht door Hans » 18 apr 2018 09:13

Mijn hemel. Over het algemeen moet een vakwerkmast aardig zijn best doen wil ik 'm lelijk vinden, maar voor wat betreft die vreemde 70 kV-masten met dat belachelijk wijde broekstuk ben ik het volledig met je eens. Wat een offday had de ontwerper daar. We hebben in Nederland natuurlijk ook zo'n apparaat in het IJ staan, maar op land met een stevige ondergrond lijkt me zo'n brede broek overkill.
Als we zien hoe groot de knik is tussen de bovenzijde van de broek en de onderkant van de toren, dan vraag ik me serieus af of ie bij te zware belasting niet gewoon daar alsnog afbreekt...

Inderdaad is de (grotere) 150 kV-lijn een baken van rust. Tussen die clowneske 70 kV-mastjes in een identiteitscrisis stralen de grotere masten op de achtergrond rust en elegantie uit. Of om het in protestants Nederlandse termen uit te drukken: doe maar gewoon en doe je werk. ;)

Het station op Ottignies ziet er weliswaar een beetje gedateerd uit, maar toch is het wel jammer dat er stilletjesaan steeds meer geknabbeld wordt aan de leuke uithoekjes van het 70 kV-net. Het op 36 kV in dienst nemen van een voormalige 70 kV-verbinding is visueel dan weer een troost.

Hoe zit het eigenlijk met die rationaliseringsplannen? Heeft Elia een soort streefdatum voor wanneer ze min of meer 70 kV weg willen hebben gesaneerd? Me dunkt dat ze dat niet gaat lukken binnen 25 jaar en dat ze dus noodzakelijkerwijs moeten kiezen om mee te bewegen met de einde levensduur van de oudste verbindingen om op die manier via semi-natuurlijk verloop genoeg handen vrij te hebben. Verder zijn de tijden en de kaarten in energieland nogal aan het schuiven, dus ik zou me kunnen voorstellen dat ze op bepaalde plekken liever even alle capaciteit bovengronds laten staan die er nu ook staat om minder snel in de knel te komen. In de Ardennen of in lege plattelandsstreken met zonnepotentieel kan het wel eens gaan opbreken als je juist je capaciteit verlaagt door rationalisering terwijl de tijdsgeest juist gaat vragen om een (niet heel rationeel) alle zeilen bijzetten in de komende paar decennia.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: allerlei in België

Bericht door ElektroThriller » 18 apr 2018 10:55

Helaas werkt bij mij die koppeling niet.
Er staan overigens twee van die 'apparaten' in het Buiten-IJ. Wellicht is het aan jouw aandacht ontsnapt, maar toevallig heb ik afgelopen zondagmiddag deze twee joekels vanaf een caféterras gefotografeerd. Zie http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... 7f5#p26045
DSC_1707B kopie.JPG
DSC_1707B kopie.JPG (2.24 MiB) 6479 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 18 apr 2018 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: allerlei in België

Bericht door Shrek » 18 apr 2018 11:13

Hans schreef:
18 apr 2018 09:13
Hoe zit het eigenlijk met die rationaliseringsplannen? Heeft Elia een soort streefdatum voor wanneer ze min of meer 70 kV weg willen hebben gesaneerd? Me dunkt dat ze dat niet gaat lukken binnen 25 jaar en dat ze dus noodzakelijkerwijs moeten kiezen om mee te bewegen met de einde levensduur van de oudste verbindingen om op die manier via semi-natuurlijk verloop genoeg handen vrij te hebben. Verder zijn de tijden en de kaarten in energieland nogal aan het schuiven, dus ik zou me kunnen voorstellen dat ze op bepaalde plekken liever even alle capaciteit bovengronds laten staan die er nu ook staat om minder snel in de knel te komen. In de Ardennen of in lege plattelandsstreken met zonnepotentieel kan het wel eens gaan opbreken als je juist je capaciteit verlaagt door rationalisering terwijl de tijdsgeest juist gaat vragen om een (niet heel rationeel) alle zeilen bijzetten in de komende paar decennia.
Het verdwijnen van de 70kV gaat volgens verschillende parameters.
Er zijn industriële aansluitingen, die komen en gaan vanzelf op het ritme van de industrie, nieuwe aansluitingen worden nooit nog op 70kV gedaan (tenzij 110kV-ready zoals in Vaux-sur-Sûre en Bastogne) maar telkens op 150kV of 36kV. Dan krijg je vanzelf op sommig plaatsen aansluitingen die verdwijnen, zoals hierboven het geval bij het vernieuwen van de industriële aansluiting van Infrabel. Het aansluitlijntje zelf kon nog makkelijk een jaar of 20 meegaan, maar is dus niet meer nodig.
Daarnaast zijn het vooral 70kV-lijnen die einde levensduur zijn die niet vervangen worden (of vervangen worden door 150kV). Zoiets zien we bijvoorbeeld op Monceau - La Louvière - Ville-sur-Haine, waar een 70kV-lijn uit de jaren '30 einde levensduur is. Daar bestond al een parallel 150kV-net en werden alle 70kV-posten vervangen door 150kV exemplaren zodat de lijn gewoon afgebroken kon worden.
Het derde geval zijn lijnen die qua capaciteit niet meer toereikend zijn zoals bij Bas-Warneton en waar een upgrade naar 150kV het logische alternatef is.

Op sommige plaatsen is er geen rationele logica om de 70kV af te schaffen, zoals bijvoorbeeld bij de 4 70kV-posten van Leuven. Daar probeert men dan het net zo klein mogelijk te maken en zal er met een nieuwe 70kV-kabel van 5km een luchtlijn van 20km afgebroken kunnen worden. Je krijgt dan een heel klein 70kV-eilandje dat nog gerust 30 jaar mee kan.

Over 25 jaar zal dus zeker niet alle 70kV weg zijn, maar het net zal wel vele malen kleiner zijn dan vandaag.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: allerlei in België

Bericht door BaDu » 19 apr 2018 08:04

Interessante ontwikkelingen, in een gebied waar ik zelf amper tot nooit kom.

Toch maar eens een tripje die kant op plannen :)
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: allerlei in België

Bericht door Tom » 20 apr 2018 21:19

Leuke reportage, van wat oudere mastjes. Die 70 kV-masten van de jaren vijftig zijn wel slank. Dat van dat brede broekstuk is wel wat curieus, maar de mast vind ik voor rest nog niet zo verkeerd. Met name de aanwezigheid van horizontalen en verticalen in de mast en traverses vind ik positief voor het overkomen, iets wat ik mis in die modernere 150 kV-mast op de achtergrond met enkel diagonalen.

Plaats reactie