Supergeleidende stroomkabel

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
aardbewoner
36 kV
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 sep 2015 21:06
Dichtstbijzijnde trafo: Diemen venserweg 150/10 KV

Supergeleidende stroomkabel

Bericht door aardbewoner » 19 nov 2017 17:31

Op 10 september 2015 was er dit bericht "Supergeleidende stroomkabel wereldprimeur voor Europese hoogspanningsnet"
Nooit meer iets van gehoord, had ook tennet mail gestuurd maar ook vanuit die hoek helaas niets.
Is er hier al iets meer bekend over ? Mijn speciale belangstelling is de koppeling tussen erg koud en de normale kabel,omdat die volgens mij de koude er uitzuigt en je geen isolatie kan plaatsen :)
Elektriciteit je mist het pas als het wegvalt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Supergeleidende stroomkabel

Bericht door Hans » 19 nov 2017 21:17

De kabel in kwestie gaat gelegd worden in Twente, tussen de Heekstraat en de Vechtstraat.
Het betreft een stukje van ongeveer vier kilometer. Tot zover ik weet is dit traject gekozen omdat de oude bestaande grondkabel tussen die twee stations aan vervanging toe is, omdat de lokale netsituatie (belasting, ringvorm met backup, netspanning, prognose) voldoet aan wat er nodig is om een gewaagde proef te kunnen ondernemen.
Bij Tennet op de netprojectenpagina NL Onshore is wel te volgen wat de progressie is. Op dit moment klopt het echter wel dat er nog geen spade in de grond is gestoken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Supergeleidende stroomkabel

Bericht door BaDu » 20 nov 2017 08:56

Tijdens het recente Cigre B3 congres waar Hans en ik heen zijn geweest is door een prof van TU-Delft aangegeven dat zij bezig zijn met het systeem ontwerp van deze verbinding.

Het systeem ontwerp houdt in dat hierin basis keuzen worden gemaakt tav alle systemen die nodig zijn om deze kabel te gaan bouwen.
Dus niet alleen de kabel zelf maar ook koeling, beveiliging en alle andere die nodig zijn om de kabel succesvol te bedrijven.

Bijvoorbeeld de beveiliging moet waarschijnlijk anders worden opgebouwd, de traditionele kabel beveiliging gaat uit van een bepaalde bij de kabel horende impedantie per kilometer, maar aangezien deze kabel geen of een heel kleine impedantie heeft moet er gekozen worden voor een ander type beveiliging.
KML-generator generator

Plaats reactie