Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door arie » 13 okt 2018 10:28

klopt, want toen ik op de a4 reed zag ik dat circuit zwart bij de mast 4n (opstijg punt) aangesloten is op de nieuwe kabel en los gemaakt is van de oude luchtlijn naar mast 5

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Paullus » 15 okt 2018 15:26

arie schreef:
08 okt 2018 18:23
toch beginnen ze met het slopen van de lijn tussen Velsen en Vijfhuizen
zie link
https://www.randstad380kv-noordring.nl/ ... uizen-a200

Dat is helemaal een uitermate interessante ontwikkeling. Er is dus op 150 kV niveau inmiddels 440 MVA transportcapaciteit naar Vijfhuizen buiten dienst gesteld. Overgebleven is de 200 MVA verbinding via Waarderpolder en de 300 MVA verbinding uit Nieuwe Meer. Invoeding vanuit 380 kV Vijfhuizen is nog niet aan de orde. Afgezien van problemen met de kabels onder het Noordzeekanaal, is bij invoeding vanuit 380 kV vijfhuizen er geen ToonFrequent signaal meer.


Liander geeft op hun website aan dat het TF signaal gaat verdwijnen in 2020. Alleen voor de Noord-Oost Polder wordt een eerdere datum aan gegeven. Bedrijven en gemeenten worden de tijd geboden om tot 2020 te kijken naar alternatieven voor de TF. Binnen het verzorgingsgebied van Vijfhuizen moet dan ook het TF signaal aanwezig blijven tot 2020. Dat kan alleen als er gevoed wordt via 150 kV Velsen of Diemen. Alleen daar staan TF zenders. In Vijfhuizen zelf is geen TF zender meer gerealiseerd, vooruitlopend op de toekomst zonder TF.

De ombouw naar slimme meters en FlexOVL is bij lange na nog niet voltooid. Zo is in de Haarlemmermeer maar 40% van de OV ontsteekpunten omgezet. Dat TF signaal is dus echt voorlopig nog nodig. Uiterst gewaagd dan ook om de 150 kV invoeding al zo uit te kleden rondom Vijfhuizen.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door arie » 02 nov 2018 16:42

op de nieuwe masten bij vijfhuizen zijn nu stickers met de kleuren aangebracht
dit kan dan goed op de kaart worden gezet
foto's van mast 209
wat mij opvalt zijn de afwijkende kleuren voor de 380 KV
van oost naar west
wit
oranje
paars
zwart
Bijlagen
mast wit.png
mast wit.png (645.83 KiB) 12377 keer bekeken
mast zwart.png
mast zwart.png (781.44 KiB) 12377 keer bekeken

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Knarvel » 02 nov 2018 20:46

Dank voor deze info, heb het ingevoerd.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door arie » 02 nov 2018 23:28

van de lijn Velzen Vijfhuizen
gaat het verwijderen van de tijdelijke masten aardig vlot de masten T31 tot en met T42 zijn al verwijderd
en ze beginnen nu met het stuk in Spaarnwoude.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Paullus » 01 feb 2019 19:41

Weet iemand wat de huidige status van Onderstation Vijfhuizen is?

Wat ik begrepen heb, is dat het oorspronkelijke 150 kV station vervangen gaat worden door een nieuw 150 kV station dat gevoed wordt uit de 380 kV. De vraag is of er een koppeling is tussen oud en nieuw? Volgens de netkaart wel, maar ik kan daar verder vanuit TenneT niets over vinden.

Voor zover ik op kan maken, zijn de 2 verbindingen 150 kV Vijfhuizen-Waarderpolder op het nieuwe 150 kV station aangesloten. De nieuwe 220 MVA verbinding en de omgelegde oude 200 MVA Oliedrukkabel verbinding met een stukje nieuw bij Vijfhuizen.

Er is ook nog een Oliedrukkabel 200 MVA actief van Velsen naar Waarderpolder. Dat deze kabel primair vanuit Velsen de Waarderpolder voedt, is zeer wel mogelijk. Doorvoeding naar Vijfhuizen, is alleen mogelijk als het bovenliggende 380 kV net nog niet invoedt op Vijfhuizen.

De dubbelcircuit luchtlijn 150 kV Velsen-Vijfhuizen is inmiddels historie. Als er geen fysieke koppeling is tussen 150 kV Vijfhuizen oud en nieuw, impliceert dat voeding van oud 150kV Vijfhuizen enkel kan geschieden via de enkelvoudige, niet redundante verbinding Nieuwe Meer-Vijfhuizen.

De conclusie is dan ook: of de 380 kV in Vijfhuizen is er nog steeds voor spek en bonen. Dus er vind nog steeds geen invoeding plaats en alles loopt nog steeds via de nog in dienst zijnde 150 kV verbindingen waarbij de oude en nieuwe schakeltuin verbonden zijn. Of invoeding vanuit de 380 kV Vijfhuizen is inmiddels actief, met het al eerder aangevoerde gegeven dat dan het TF signaal vanuit Liander niet meer beschikbaar is, terwijl men communiceert dat pas het geval zal zijn vanaf 2020.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Knarvel » 02 feb 2019 10:22

Paullus schreef:
01 feb 2019 19:41
Weet iemand wat de huidige status van Onderstation Vijfhuizen is?
Tennet weet het precies (sorry, beetje flauw :lol: ) maar ik doe mijn best.
Paullus schreef:
01 feb 2019 19:41
Wat ik begrepen heb, is dat het oorspronkelijke 150 kV station vervangen gaat worden door een nieuw 150 kV station dat gevoed wordt uit de 380 kV. De vraag is of er een koppeling is tussen oud en nieuw? Volgens de netkaart wel, maar ik kan daar verder vanuit TenneT niets over vinden.
Dat klopt. Er zal vast wel een tijdelijke koppeling tussen het oude en nieuwe station bestaan, anders zou een naadloze overgang tussen oud en nieuw niet denkbaar zijn. Informatie hierover vind je alleen in de draaiboeken van het projekt, en die zijn niet publiek beschikbaar. (het zou voor ons wel erg interessant leesvoer zijn)!
Paullus schreef:
01 feb 2019 19:41
Voor zover ik op kan maken, zijn de 2 verbindingen 150 kV Vijfhuizen-Waarderpolder op het nieuwe 150 kV station aangesloten. De nieuwe 220 MVA verbinding en de omgelegde oude 200 MVA Oliedrukkabel verbinding met een stukje nieuw bij Vijfhuizen.
Klopt.
Paullus schreef:
01 feb 2019 19:41
Er is ook nog een Oliedrukkabel 200 MVA actief van Velsen naar Waarderpolder. Dat deze kabel primair vanuit Velsen de Waarderpolder voedt, is zeer wel mogelijk. Door-voeding naar Vijfhuizen, is alleen mogelijk als het bovenliggende 380 kV net nog niet invoedt op Vijfhuizen.
Deze kabel wordt in de toekomst in reserve gehouden, aangezien 150kV ten noorden en zuiden van het Noordzeekanaal gescheiden zal gaan worden. Het is ook al een wat oudere kabel, werd in de jaren 70 van de vorige eeuw door het GEB-Haarlem aangelegd in een poging in de vaart der volkeren ook in het 150kV net opgenomen te worden. Dat zowel WP als ook VHZ door deze ene kabel gevoed worden lijkt mij niet waarschijnlijk.
Paullus schreef:
01 feb 2019 19:41
De dubbelcircuit luchtlijn 150 kV Velsen-Vijfhuizen is inmiddels historie. Als er geen fysieke koppeling is tussen 150 kV Vijfhuizen oud en nieuw, impliceert dat voeding van oud 150kV Vijfhuizen enkel kan geschieden via de enkelvoudige, niet redundante verbinding Nieuwe Meer-Vijfhuizen.
Die lijn is idd. verregaand afgebroken... Tennet zal zich nooit op een enkelvoudige voeding van zo'n grote belasting inlaten... VHZ kan ook vanuit SSM via HMM gevoed worden, die verbindingen zijn verzwaard en weer in bedrijf. (Dat werd tenminste als voorwaarde voor de afbraak van de lijn VLN-VHZ genoemd).
Paullus schreef:
01 feb 2019 19:41
De conclusie is dan ook: of de 380 kV in Vijfhuizen is er nog steeds voor spek en bonen. Dus er vind nog steeds geen invoeding plaats en alles loopt nog steeds via de nog in dienst zijnde 150 kV verbindingen waarbij de oude en nieuwe schakeltuin verbonden zijn. Of invoeding vanuit de 380 kV Vijfhuizen is inmiddels actief, met het al eerder aangevoerde gegeven dat dan het TF signaal vanuit Liander niet meer beschikbaar is, terwijl men communiceert dat pas het geval zal zijn vanaf 2020.
Daar heb ik geen direkte info, maar waarom zou het station niet gewoon met 380kV voeding in bedrijf kunnen zijn met de de oude TF-installatie via de tijdelijke koppeling met het oude station? Lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing.

Gebruikersavatar
hilllie
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2019 21:47

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door hilllie » 02 feb 2019 18:27

Het nieuwe station OS VHZ wordt op 380kV gevoed en er wordt gewerkt om het "oude" over te nemen op het "nieuwe" gedeelte van VHZ op dit moment.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Paullus » 02 feb 2019 19:27

Bedankt heren voor de antwoorden.

Wat ik alleen nog niet begrijp is dat het TF signaal in stand kan worden gehouden bij 380 kV invoeding op Vijfhuizen. Om ongewenste vermogensoverdracht via een lager platvorm (150 kV) tegen te gaan, is het niet mogelijk om Vijfhuizen te voeden vanuit de 380 kV en tegelijkertijd een gesloten netbedrijf vanuit Velsen en Diemen te benutten om het aldaar opgewekte TF signaal aan te wenden voor het verzorgingsgebied van Vijfhuizen. Vermogen dat via de 380 kV moet lopen kan dan ook op 150 kV via Nieuwe Meer, Amstelveen en Venserweg naar Diemen gaan op 150 kV en via Waarderpolder, Velsen naar Beverwijk. Dat zijn parasitaire vermogensstromen, daar deze via 380 kV Diemen-Oostzaan-Beverwijk-Vijfhuizen dienen te lopen.

Er zijn nu eenmaal (nog) 2 TF zenders in Noord-Holland in Velsen en Diemen die superponeren op de 150 kV aldaar. Elke andere invoeding op Vijfhuizen dan via 150 kV Velsen of Diemen, zal verlies betekenen van het TF signaal, zoals invoeding via Sassenheim.

Liander communiceert naar de klanten dat, met uitzondering van de Noord-Oost Polder, het TF signaal beschikbaar blijft tot 2020. Dus in 2019 moet het TF signaal dan ook nog volledig doorkomen in het verzorgingsgebied van Vijfhuizen. Dus de regio Haarlem en Haarlemmermeer.

Het punt is dan ook dat Liander wellicht niet goed communiceert, doordat het TF signaal ook al in meer of mindere mate niet meer beschikbaar is in het onderliggende net van Vijfhuizen, dan wel dat TenneT zich in alle mogelijke bochten moet wringen met oog op de 150 kV invoeding vanuit Velsen of Diemen, om de belofte met betrekking tot TF van Liander in stand te houden tot 2020.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 10 feb 2019 19:38

Lees nu ook het nieuwsgedeelte bijna halverwege op https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... noordring/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. :-)

Plaats reactie