Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Voortgang Noordring Randstad 380 kV

Bericht door Paullus » 05 jul 2012 18:43

De meest ingrijpende verandering in de regio Haarlem voor de toekomst, is de aanleg van de Randstad Noordring 380 kV.
Er komt een 380 kV invoeding voor het station Vijfhuizen. Dit zal de voeding worden voor de regio Haarlem.
De Randstad Noordring wordt gevormd door een verbinding Krimpen- Bleiswijk, Bleiswijk-Beverwijk, Beverwijk-Oostzaan, Oostzaan-Diemen, Diemen-Krimpen.

Vanuit het capaciteitsplan Tennet/ Liander heb ik volgende begrepen:

- Tweede circuit Oostzaan-Beverwijk van 150 kV naar 380 kV brengen.
- Het 150 kV provincienet Noord-Holland wordt na realisatie ontbonden. Er ontstaan een drietal regio's die hun eigen 150 kV deelnet krijgen.
- Sturing 150 kV door netopeningen of dwarsregeltransformatoren.
- Regio Haarlem wordt gevoed vanuit 380 kV Vijfhuizen.
- Regio Amsterdam Centrum en Zuid wordt gevoed vanuit 380 kV Hemweg.
- Regio Amsterdam Zuid-Oost wordt gevoed vanuit 380 kV Diemen.
- Kop van Noord-Holland wordt gevoed vanuit 380 kV Beverwijk en 380 kV Diemen.

Ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke realisatie van een en ander. Momenteel is er nog geen enkele activiteit van de Noordring en is Tennet alleen bezig met de Zuidring in de Randstad.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380

Bericht door Knarvel » 06 jul 2012 12:16

- Regio Amsterdam Centrum en Zuid wordt gevoed vanuit 380 kV Hemweg.
Je bedoelt: - Regio Amsterdam Centrum en Zuid wordt gevoed vanuit 380 kV Oostzaan via 150kv Hemweg.
Hemweg zelf zal geen 380kV krijgen...

Het station Vijfhuizen zal 2014 in bedrijf gaan, dus zullen we binnenkort daar wel bouwaktiviteit gaan zien.
20 juni was er een inloopavond, heb ik helaas gemist... Ben jij daar geweest?

Om Vijfhuizen te kunnen voeden, moet er ook in Beverwijk een volwaardig station ontstaan, dus ook daar gaat binnenkort de schop de grond in.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380

Bericht door Paullus » 06 jul 2012 14:39

Ach ja, natuurlijk. Ik bedoel 380 kV Oostzaan.

Ik ben niet bij de inloopavond geweest. Meestal gaat het daar om de tracés en eventuele hinder voor bewoners.
Echt technische details komen daar niet aan de orde.
Voor zover ik begrepen heb, wordt als eerste 380 kV Beverwijk- Vijfhuizen gebouwd. Oorspronkelijk zou de bouw beginnen in het derde kwartaal van 2012 maar dat is volgens de site van Tennet uitgesteld.
Persoonlijk had ik liever vakwerkmasten gezien op dat traject. Langs het grootste deel staan nu de 150 kV Velsen- Vijfhuizen vakwerkmasten. Men is dus gewend in de omgeving aan dat type mast. Verder is er geen bewoning langs het traject waardoor de verminderde straling van de Wintrackvariant niet van belang is.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380

Bericht door Knarvel » 07 jul 2012 13:08

Ook ik had liever de bestaande masten... Op de inloopavond voor dit deelstuk heb ik dat specifiek gevraagd aan een der aanwezigen waarom de oude masten niet hergebruikt worden daar waar dit kan. Nou, daar was never, helemaal never aan gedacht. Het lijkt erop dat ze bij Tennet apetrots op deze aspergemasten zijn... (Ze staan dan ook niet in de tuin van het nieuwe hoofdkantoor...)
Verder is er geen bewoning langs het traject waardoor de verminderde straling van de Wintrackvariant niet van belang is.
Als je een vakwerkmast van dezelfde hoogte als het type "Asperge" bouwt, en de geleiders daarin recht boven elkaar hangt, zal je dezelfde stralingswaarden meten, dan wel in het gesimuleerde model berekenen...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Voortgang Noordring Randstad 380

Bericht door Shrek » 07 jul 2012 17:30

Knarvel schreef:Als je een vakwerkmast van dezelfde hoogte als het type "Asperge" bouwt, en de geleiders daarin recht boven elkaar hangt, zal je dezelfde stralingswaarden meten, dan wel in het gesimuleerde model berekenen...
In een klassieke dubbelvlag vakwerkmast hangen de geleiders horizontaal gezien wel iets verder uit elkaar dan bij de wintracks, waardoor het veld iets breder wordt. Maar natuurlijk is het nog steeds veel kleiner dan bij de klassieke Nederlandse masten

ivoorkust
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2012 10:40

Re: Voortgang Noordring Randstad 380

Bericht door ivoorkust » 12 jul 2012 09:20

Geachte Paullus,

Volgens het capaciteits- en kwaliteitsplan 2008-2014 zal in het steekjaar 2014 op de linkerzijde van de lijn Oostzaan-Beverwijk 380 kV bedreven gaan worden. Beide lijnen transporteren dan 380 kV. U zult begrijpen, dat dit voor ons bewoners langs de lijn een dubbel feest wordt waar wij van harte naar uitkijken. Eigenlijk is de lijn al direct na de bouw in 1974 als 380 kV overbodig geworden en is er tot 2006 150 kV bedreven.

Het alternatief voor deze lijn was beoogd het leggen van een nieuwe 380 kV lijn tussen Diemen en Beverwijk via Oterleek, maar tijdens de openbare hoorzitting inzake de MER-procedure in het kader van het tweede Structuurschema ElectriciteitsVoorziening (SEV II) deel 2 maakte de stichting Natuur en Milieu bezwaar wegens de doorsnijding van een aantal kwetsbare gebieden, deel uitmakend van de ecologische hoofdstructuur en dus werd dit alternatief onacceptabel geacht.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380

Bericht door Paullus » 12 jul 2012 19:40

Ik kan me best voorstellen dat je niet blij wordt van een 380 kV dubbelcircuit recht over je huis.
Aan de andere kant is de verbinding Oostzaan- Beverwijk al vanaf 1974 in pricipe gebouwd voor bedrijfsvoering met 380 kV. De totale infrastructuur is hier op aangepast, zowel masttype als geleidervoering.
Dat deze tientallen jaren met 150 kV bedreven is, mag als meegenomen gezien worden.
Dit houdt in dat betreffende bewoners onder de lijn die hier niet van gediend zijn, 38 jaar de tijd hebben gehad om hun conclusie te trekken en zich elders hebben kunnen vestigen, dan wel zich niet te vestigen na 1974.
Er is dus geen sprake van even snel zonder overleg een 380 kV luchtlijn aanleggen.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Voortgang Noordring Randstad 380

Bericht door Knarvel » 14 jul 2012 02:00

ivoorkust schreef:Eigenlijk is de lijn al direct na de bouw in 1974 als 380 kV overbodig geworden en is er tot 2006 150 kV bedreven.
Dat is wel wat kort door de bocht en zo niet juist. Dit soort lijnen worden tenminste voor de komende 50 jaar ontworpen en gebouwd. Om met 380kV te werken, moeten er uiteraart aan beide zijden van de lijn 380kV stations zijn, dat hoeft en kan natuurlijk niet allemaal tegelijk gerealiseert worden, maar zal pas in de loop van de levensduur van dat netdeel wel noodzakelijk gaan worden. Vandaar dat de lijn eerst nog met 150kV bedreven werd.
ivoorkust schreef:Het alternatief voor deze lijn was beoogd het leggen van een nieuwe 380 kV lijn tussen Diemen en Beverwijk via Oterleek
Werkelijk? Dat is toch eigenlijk geen alternatief maar eerder een geheel ander plan... Zonder Oostzaan zit westelijk Amsterdam met de hemcentrale en het afval-energiebedrijf niet op het 380kV net...

Maar ik ben wel van mening dat aan de bewoners van plekken die aan te hoge stralingsvelden worden blootgesteld een passende compensatie en/of uitkoopregelingen moeten worden aangeboden. Dat is de rest van het land die mensen die onder deze draden wonen verschuldigd.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Voortgang Noordring Randstad 380

Bericht door BaDu » 27 okt 2015 16:42

jaja ze zijn er:
een voordeel van wintracks:
https://www.facebook.com/RandstadNoordr ... 471541689/
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Voortgang Noordring Randstad 380

Bericht door BaDu » 13 nov 2015 14:16

Tip: Volg Randstad Noordring op facebook, daar komen heel regelmatig foto updtaes van de bouwactiviteiten langs
KML-generator generator

Plaats reactie