Nieuw type 400 kV Frankrijk

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door voltron » 04 jun 2017 12:48

De lijn Avelin-Gavrelle wordt verbouwd en men wil hier een nieuw type mast toepassen, de het zgn. Équilibre, een zeer bijzonder uitziende mast.

Extra informatie:
http://www.rte-france.com/en/article/sm ... ls-company
http://www.rte-ligne-avelingavrelle.com/
http://www.rte-france.com/fr/projet/ave ... e-et-arras
http://www.rte-france.com/download/file/fid/10399

Wat ik uit de documenten begrijp beginnen de werkzaamheden eind dit jaar en wordt het nieuwe type mast gecombineerd met de traditionele beaubourgs.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door arie » 04 jun 2017 13:47

Dus de Fransen gaan ook buismasten bouwen,
en ook omdat ze zeggen dat die beter in het landschap passen.
van mij mogen ze het bij Beaubourgs houden deze horen bij het Franse landschap.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door Mark » 04 jun 2017 20:56

Even voor het gemak wat plaatjes los eruit vissen.
Schermafbeelding 2017-06-04 om 20.53.43.png
Schermafbeelding 2017-06-04 om 20.53.43.png (925.04 KiB) 12491 keer bekeken
Schermafbeelding 2017-06-04 om 20.45.45.png
Schermafbeelding 2017-06-04 om 20.45.45.png (557.22 KiB) 12491 keer bekeken
Zo op het eerste gezicht lijkt mij het een erg kwetsbaar ontwerp. Als er iets mis gaat met die schakels die de circuits verbinden lijkt het risico groot dat het gaat slingeren en gekke dingen doen, waarbij (naar ik denk) best veel krachten vrij kunnen komen.

honda_power
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:43
Dichtstbijzijnde trafo: schagen

Re: Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door honda_power » 04 jun 2017 22:54

als je al bij de wintracks het kromtrekken al zie ben ik benieuwd hoe het bij dit ontwerp zich manifesteert
er is maar 1theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door Hans » 06 jun 2017 13:53

Deense Eagles, Britse T-pylons, Nederlandse Wintracks en nu dus ook een Franse buismast die de indruk wekt van een combinatie van een kruisboog en een rog. België, hou vol met Stevin. ;)
Het doel van dit apparaat lijkt zuiver eshetisch: hij is hoog (hoger) dan een beaubourg, net zo breed en de geleiders hangen ook niet dusdanig dicht bij elkaar dat het vermoeden zou kunnen ontstaan dat men iets probeert met magneetveldcontouren. Goedkoper dan een beaubourg zal hij ook wel niet zijn.

Tsja... Nu zijn de 400 kV chats ook geen toonbeeld van sterkte, want je komt zo her en der een verbinding tegen waarin plompverloren een exemplaar lijkt te zijn vervangen door een nieuwere beaubourg. Maar Equilibré wekt ook niet de indruk erg robuust te zijn. De afbeelding toont glaskappen. Stel nu eens dat dit klopt en dat men inderdaad geen kunststof overweegt. Je hebt voor een steunmast ((25 + 40 + 40 + 25) x 4) x 2) = 1040 glaskappen nodig. Dat komt je op ruim acht ton te staan, een gewicht dat bij een Eagle of een wintrack amper tot niet aanwezig is en waar men dus rekening mee moet houden bij de dikte en breedte van de koker.
Hoe ze hier een afspanvariant van willen maken en waar de bretels dan langs moeten vraag ik me ook af.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

peter1954
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 dec 2017 19:56

Re: Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door peter1954 » 22 feb 2018 14:41

Mark schreef:
04 jun 2017 20:56
Even voor het gemak wat plaatjes los eruit vissen.

Schermafbeelding 2017-06-04 om 20.53.43.png

Schermafbeelding 2017-06-04 om 20.45.45.png

Zo op het eerste gezicht lijkt mij het een erg kwetsbaar ontwerp. Als er iets mis gaat met die schakels die de circuits verbinden lijkt het risico groot dat het gaat slingeren en gekke dingen doen, waarbij (naar ik denk) best veel krachten vrij kunnen komen.
A F S C H U W E L IJ K

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door michel » 23 feb 2018 18:43

:muhahaha: k
peter1954 schreef:
22 feb 2018 14:41
Mark schreef:
04 jun 2017 20:56
Even voor het gemak wat plaatjes los eruit vissen.

Schermafbeelding 2017-06-04 om 20.53.43.png

Schermafbeelding 2017-06-04 om 20.45.45.png

Zo op het eerste gezicht lijkt mij het een erg kwetsbaar ontwerp. Als er iets mis gaat met die schakels die de circuits verbinden lijkt het risico groot dat het gaat slingeren en gekke dingen doen, waarbij (naar ik denk) best veel krachten vrij kunnen komen.
A F S C H U W E L IJ K
:lol: Kan je dit 'ontwerp' nou serieus nemen?Wintracks vindt ik al nikszeggend maar dit lijkt op zo'n opvangnet die je langs de snelweg ziet voor lege blikjes.-1 voor Frankrijk

peter1954
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 dec 2017 19:56

Re: Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door peter1954 » 23 feb 2018 19:05

michel schreef:
23 feb 2018 18:43
:muhahaha: k
peter1954 schreef:
22 feb 2018 14:41
Mark schreef:
04 jun 2017 20:56
Even voor het gemak wat plaatjes los eruit vissen.

Schermafbeelding 2017-06-04 om 20.53.43.png

Schermafbeelding 2017-06-04 om 20.45.45.png

Zo op het eerste gezicht lijkt mij het een erg kwetsbaar ontwerp. Als er iets mis gaat met die schakels die de circuits verbinden lijkt het risico groot dat het gaat slingeren en gekke dingen doen, waarbij (naar ik denk) best veel krachten vrij kunnen komen.
A F S C H U W E L IJ K
:lol: Kan je dit 'ontwerp' nou serieus nemen?Wintracks vindt ik al nikszeggend maar dit lijkt op zo'n opvangnet die je langs de snelweg ziet voor lege blikjes.-1 voor Frankrijk
Dit "ontwerp" is niet serieus te nemen, het is evenals die idiote ontwerpen in Denemarken te zot voor woorden.
Het is bedoeld om haters van hoogspanningsmasten (dat is 99,99 procent van de mensen) tegemoet te komen door dit soort ontwerpen die minder zouden opvallen in het landschap. Juist door die wanstaltige vormgeving vallen ze juist veel meer op. Die wintracks vind ik niks maar vergeleken met wat in Frankrijk de trend wordt zou je die palen bij ons zowat nog mooi gaan vinden.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door BaDu » 23 feb 2018 19:30

Persoonlijk vindt ik dit ontwerp vanuit betrouwbaarheidsoogpunt bezien best goed ontwerp:
Waarom meerdere traverses als je er met een af kan.
Het betreffende circuit verlies je bij een isolatorbreuk (alle geleiders komen los), maar dat is niet anders dan bij een vakwerkmast.

De noodzaak voor de hele brede ondertraverse ontgaat me nog een beetje, deze kan vrijwel net zo breed worden als de bovenste.
Dat scheelt alweer in het materiaal gebruik. :D

Maar inderdaad vanuit optisch oogpunt lijkt een enkele mast nog wel redelijk (tenminste mijn ogen gaan er geen pijn van doen), maar ik vermoed dat een rij van die dingen in het landschap er niet best uit gaan zien (net als de wintracks).

Overigens vindt ik de eagle masten in DK best mooie dingen
OK het is geen vakwerk meer want we hebben geen vakmensen om ze in elkaar te zetten.
Zoals we weten gaat het vakmanschap in alle technische beroepen al jaaaren naar beneden en dus moet je wel wat anders :D
KML-generator generator

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Nieuw type 400 kV Frankrijk

Bericht door BasH » 24 feb 2018 19:30

Een gevalletje "Art for art's sake" zal ik maar zeggen... In 1999 trok cycloon Lothar met orkaankracht over deze lijn. Destijds werden 300 hoogspanningsmasten verwoest door deze storm (en de kort daaropvolgende storm Martin) en zaten meer dan 3 miljoen Fransen zonder stroom. Dit ontwerp lijkt me toch fragieler dan de Chats en de Beaubourgs die het moet opvolgen.

Ook bij onze Oosterburen wordt nu nagedacht over een buismast om te gebruiken voor de nieuwe "Stromautobahnen" t.b.v. de Energiewende. Het gaat hier niet om het Amprion model van Doetinchem-Wesel, maar om een compacte hamerkopmast. Hier zijn linkjes naar 2 artikelen:

https://www.welt.de/wirtschaft/energie/ ... etten.html
http://onyx-magazin.de/strommasten/

DWO-WI-Strommaste-jb-Aufm-Kopie-jpg.jpg
DWO-WI-Strommaste-jb-Aufm-Kopie-jpg.jpg (37.36 KiB) 11534 keer bekeken
In tegenstelling tot de Britse T-Pylon heeft dit ontwerp tuidraden nodig om de traverse te verstevigen. Dan vind ik onze asperges toch een degelijker en fraaier ontwerp (laten we hopen dat het bij één gebroken bretel blijft ...)

Vriendelijke groeten,
Bas

Plaats reactie