Tijdens de vakantie hou ik het nieuws toch een beetje in het oog, volgend persbericht springt er dan natuurlijk meteen uit:
http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... ordzee.pdf
Stopcontact op zee
Re: Stopcontact op zee
Dit is dus een mini-stopcontact, in tegenstelling tot het grote stopcontact dat Tennet plant op de Doggersbank. Maar blijkbaar worden enkel de nieuwe parken erop aangesloten, en blijven de bestaande parken gewoon rechtstreeks met Zeebrugge verbonden?
Er zijn blijkbaar geen plannen om voor dit stopcontact ook samen te werken met het Nederlandse windpark Borssele. Dit zou voor een leek als mezelf toch nuttig zijn? Een extra interconnectie wordt zo gecreeerd. Het hoogspanningsstation van Borssele is ook goed verbonden met de Antwerpse haven, en deze route kan bij verdwijnen van de nucleaire centrales in Doel ook nuttig zijn neem ik aan? Of zal een transport via Zeebrugge en het vasteland altijd optimaler zijn dan dit via Nederland te doen? In dat opzicht, kan een verbinding Rodenhuize-Borssele nuttig zijn om vanaf daar te importeren?
Maar volgens wat ik lees zijn de plannen om via een aantal 220kV wisselstroomkabels naar Nederland te gaan. https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... -borssele/
Er zijn blijkbaar geen plannen om voor dit stopcontact ook samen te werken met het Nederlandse windpark Borssele. Dit zou voor een leek als mezelf toch nuttig zijn? Een extra interconnectie wordt zo gecreeerd. Het hoogspanningsstation van Borssele is ook goed verbonden met de Antwerpse haven, en deze route kan bij verdwijnen van de nucleaire centrales in Doel ook nuttig zijn neem ik aan? Of zal een transport via Zeebrugge en het vasteland altijd optimaler zijn dan dit via Nederland te doen? In dat opzicht, kan een verbinding Rodenhuize-Borssele nuttig zijn om vanaf daar te importeren?
Maar volgens wat ik lees zijn de plannen om via een aantal 220kV wisselstroomkabels naar Nederland te gaan. https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... -borssele/
Re: Stopcontact op zee
De windparken rechtstreeks met elkaar verbinden heeft niet zoveel nut. Beide parken zullen immers gelijktijdig energie produceren, de lijnen van beide parken zijn op die momenten toch verzadigd, dus interconnectiecapaciteit is er dan toch niet. En zoals je zelf al zegt, via Borssele is het net al verbonden met België, daar hoeft op die plaats niets bij te komen. Rodenhuize-Borssele is al interessanter als verbinding, maar ook hier heeft Elia gekozen voor een upgrade van Zandvliet-Mercator en Mercator-Rodenhuize om deze capaciteit te voorzien.Wannes schreef: ↑25 jun 2017 23:27Dit is dus een mini-stopcontact, in tegenstelling tot het grote stopcontact dat Tennet plant op de Doggersbank. Maar blijkbaar worden enkel de nieuwe parken erop aangesloten, en blijven de bestaande parken gewoon rechtstreeks met Zeebrugge verbonden?
Er zijn blijkbaar geen plannen om voor dit stopcontact ook samen te werken met het Nederlandse windpark Borssele. Dit zou voor een leek als mezelf toch nuttig zijn? Een extra interconnectie wordt zo gecreeerd. Het hoogspanningsstation van Borssele is ook goed verbonden met de Antwerpse haven, en deze route kan bij verdwijnen van de nucleaire centrales in Doel ook nuttig zijn neem ik aan? Of zal een transport via Zeebrugge en het vasteland altijd optimaler zijn dan dit via Nederland te doen? In dat opzicht, kan een verbinding Rodenhuize-Borssele nuttig zijn om vanaf daar te importeren?
Maar volgens wat ik lees zijn de plannen om via een aantal 220kV wisselstroomkabels naar Nederland te gaan. https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... -borssele/
Re: Stopcontact op zee
Als er extra lijnen van de parken naar het vasteland zouden gaan, zou dit toch wel kunnen?Shrek schreef: ↑26 jun 2017 00:55De windparken rechtstreeks met elkaar verbinden heeft niet zoveel nut. Beide parken zullen immers gelijktijdig energie produceren, de lijnen van beide parken zijn op die momenten toch verzadigd, dus interconnectiecapaciteit is er dan toch niet. En zoals je zelf al zegt, via Borssele is het net al verbonden met België, daar hoeft op die plaats niets bij te komen. Rodenhuize-Borssele is al interessanter als verbinding, maar ook hier heeft Elia gekozen voor een upgrade van Zandvliet-Mercator en Mercator-Rodenhuize om deze capaciteit te voorzien.
Wat betreft de opmerking "daar hoeft niets bij te komen". De interconnectiecapaciteit via Zandvliet is toch beperkt? Zou dat volgens jou dan geen nut hebben om via een andere, kortere, route te kunnen importeren? Zodat via de ene verbinding offshore energie kan geimporteerd worden, en via de andere bijvoorbeeld stroom die doorgevoerd werd vanuit Duitsland?
Re: Stopcontact op zee
Ja natuurlijk, maar waarom zou je dan de omweg langs het windmolenpark maken en niet de kabels gewoon verbinden?
Dat is trouwens één van de langetermijnprojecten van Elia: een HVDC-kabel van Doel naar Stevin.
Momenteel is de capaciteit in Zandvliet vooral beperkt door het achterliggend net. Er zijn daarom, aan beide kanten van de grens, grootse projecten om het net te versterken. Als het dan nog steeds niet genoeg zou zijn is een korte 2e lijn tussen Rilland en Zandvliet/Doel een veel goedkoper alternatief dan een hele nieuwe corridor te bouwen.Wannes schreef: ↑05 jul 2017 15:28Wat betreft de opmerking "daar hoeft niets bij te komen". De interconnectiecapaciteit via Zandvliet is toch beperkt? Zou dat volgens jou dan geen nut hebben om via een andere, kortere, route te kunnen importeren? Zodat via de ene verbinding offshore energie kan geimporteerd worden, en via de andere bijvoorbeeld stroom die doorgevoerd werd vanuit Duitsland?