Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ivoorkust
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2012 10:40

Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ivoorkust » 27 jun 2012 12:46

In 1974 is door het toenmalige PEN een nieuwe eigen hoogspanningslijn bestemd voor 380 kV voor bovengenoemd circuit gebouwd in het kader van het landelijke koppelnet van "ultra-hoogspanning 380 kV". De oorspronkelijke lijn van 150 kV werd gedeeltelijk gesloopt als zijnde overbodig en de rest vanaf Velzen tot aan de spoorlijn Amsterdam-Alkmaar zou als 150 kV-voedingslijn gebruikt worden voor de Zaanse industrie en liep dus evenwijdig aan de nieuwe 380 kV-lijn. Deze nieuwe lijn bleek later niet nodig voor het landelijke koppelnet want het PEN werd aangesloten bij Diemen en ging dus verder als 150 kV-lijn totdat enige jaren geleden zij als een schone slaapster door een kus van TenneT uit haar 380 kV slaap werd gewekt. De aparte voedingslijn werd bijgevolg toen ook overbodig en alsnog gesloopt. Kan iemand mij aangeven of dit verhaal klopt en wanneer de sloop van de voedingslijn plaatsvond.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door bas380 » 27 jun 2012 23:26

welkom.

misschien zou één van de netkaarten in de topic over oude verbindingen je helpen.


over de lijn zelf had ik ook een tijdje over gehad.
Thuis in zijn EGD gebied

ivoorkust
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2012 10:40

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ivoorkust » 28 jun 2012 09:00

Dank voor Uw reactie en advies de oude netkaarten te bekijken. Ik heb dat gedaan of liever gezegd ik ben er nog mee bezig maar tot op heden er niet veel wijzer van geworden betreffende mijn vraag wanneer de oude voedingslijn werd gesloopt. Het moet ergens eind zeventiger jaren hebben plaatsgevonden.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ElektroThriller » 28 jun 2012 13:30

Tekst1970c_800.jpg
Tekst1970c_800.jpg (423.64 KiB) 12046 keer bekeken
In bovenstaande tekst zie je dat er over een nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Velsen, die ook voor 380 kV geschikt is, overleg is gepleegd. In 1974 werd de vernieuwde lijn Amsterdam-Hemweg - Oostzaan - Velsen in gebruik genomen. De oude lijn werd in 1974 gedeeltelijk gesloopt. Dat wil zeggen: vanaf Tuindorp Oostzaan (opstijgpunt kabelverbinding met de Hemwegcentrale) tot en met de eerste twee masten, direct ten westen van de Zaan. Zie ook bijdragen over PEN Noord-Holland, heel wat pagina's terug in dit topic.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 16 aug 2012 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

ivoorkust
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2012 10:40

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ivoorkust » 28 jun 2012 13:43

Hartelijk dank ElectroThriller. Ik woon nog steeds in Zaandam en ik heb ook de oude lijn nog gekend. De nieuwe 380 kV lijn werd inderdaad in 1974 gebouwd. Ik meen door Brown-Bovery. De lijnen werden toen middels een helicopter aangeknoopt. Een hele sensatie destijds. De voedingslijn moet gesloopt zijn want die was niet meer nodig. Ik heb trouwens nog een kopie van een foto van het Westzijderveld waar de beide lijnen te zien zijn. De oude lijn ten zuiden van de nieuwe lijn, die vlak langs de oude velden van de voetbalvereniging RCZ en de honbalvereniging ODIZ liepen.

ivoorkust
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2012 10:40

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door ivoorkust » 28 jun 2012 14:17

Ik kom toch nog even terug op het overleg wat toen gevoerd werd omtrent de 380 kV. Ik heb begrepen, dat de lijn Diemen-Oostzaan-Velzen nog voor hij klaar was overbodig werd om 380 kV te bedrijven en als zodanig gewoon op de oude voet als 150 kV lijn door het leven is gegaan. In 2002 is bij de indiening van het capaciteits- en kwaliteitsplan over 2003-2008 door TenneT bij de Directie Toezicht Energie van de NMA het plan kenbaar gemaakt om op de lijn Diemen-Oostzaan tweemaal 380 kV te bedrijven en op de lijn Oostzaan-Velzen (Beverwijk) hetzelfde te doen op één circuit. Om dit plan ten uitvoer te brengen moesten de nodige aanpassingen aan de lijn gedaan worden, zoals het inrichten van een 380 kV koppelstation bij Oostzaan en het trekken van een voor 380 kV geschikte aardedraad. Nou kan het zijn, dat dit laatste een minieme handeling is geweest, maar de lijn was wel gebouwd maar nog niet geschikt voor 380 kV.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door Knarvel » 04 jul 2012 15:57

Bij de lijn Diemen - Oostzaan - Beverwijk - Velsen hebben we het eigenlijk over 2 oude lijnen die in Oostzaan samengevat werden. Je kan dit nog op Google-earth zien door de history funktie op te roepen en het oudste beschikbare kaartmateriaal op te roepen. Je ziet daar dan op de beelden uit 2004 dat de lijn van Diemen direkt naar Hemweg liep en een tweede lijn vanaf Hemweg naar Velsen voerde. (De masten naar Hemweg lijken wel wat kleiner als de masten van en naar Diemen en Beverwijk, zouden die slechts voor max. 150kV geschikt zijn)?
pre-Oostzaan-mei2004-a.png
Locatie Oostzaan nog van de schapen
pre-Oostzaan-mei2004-a.png (948.48 KiB) 12006 keer bekeken
Op de beelden van 2005 zie je dan de bouwfase van Oostzaan weer een jaar later in 2006 is het station klaar en is de lijn Diemen - Oostzaan - Beverwijk ontstaan. Een van de twee circuits is nu nog 150kVen loopt dus van Hemweg via Beverwijk direkt naar Velsen. Van een andere (provisorische) lijn weet ik niets...
Oostzaan-mei2008-lijnen-a.jpg
Oostzaan zoals vanaf 2008
Oostzaan-mei2008-lijnen-a.jpg (203.09 KiB) 12006 keer bekeken

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door Paullus » 04 jul 2012 15:59

ivoorkust schreef: De oorspronkelijke lijn van 150 kV werd gedeeltelijk gesloopt als zijnde overbodig en de rest vanaf Velzen tot aan de spoorlijn Amsterdam-Alkmaar zou als 150 kV-voedingslijn gebruikt worden voor de Zaanse industrie en liep dus evenwijdig aan de nieuwe 380 kV-lijn. Deze nieuwe lijn bleek later niet nodig voor het landelijke koppelnet want het PEN werd aangesloten bij Diemen en ging dus verder als 150 kV-lijn totdat enige jaren geleden zij als een schone slaapster door een kus van TenneT uit haar 380 kV slaap werd gewekt. De aparte voedingslijn werd bijgevolg toen ook overbodig en alsnog gesloopt. Kan iemand mij aangeven of dit verhaal klopt en wanneer de sloop van de voedingslijn plaatsvond.
Ik weet dat de 150 kV luchtlijn is gesloopt in 1980. Ik had toen familie die maar 1 jaar in Westzaan gewoond heeft. Juist toen in de zomer was men bezig met de amovering van de lijn.

Ik wist trouwens niet dat de lijn een 150 kV uitloper vanuit Velsen was geworden voor de Zaanse industrie. Dat is nu het leuke van dit forum: je krijgt veel leerzame informatie.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door voltron » 05 jul 2012 14:16

Knarvel schreef:(De masten naar Hemweg lijken wel wat kleiner als de masten van en naar Diemen en Beverwijk, zouden die slechts voor max. 150kV geschikt zijn)?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De masten zijn een stuk kleiner

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen

Bericht door bas380 » 05 jul 2012 15:12

wat doet die oude ET-mast daar links op foto 2?

is dit een hergebruikte mast van een verdwenen lijn ofzo?
Thuis in zijn EGD gebied

Plaats reactie