Wintrack II

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Wintrack II

Bericht door Mark » 08 feb 2017 11:24

TenneT heeft het ontwerp van de tweede generatie Wintrackmasten gegund aan een consortium van Heijmans-Europoles. De bouw van de masten zelf gaat naar het welbekende SPIE. Het artikel geeft aan dat de Wintrack II deels van beton moet worden in plaats van staal, om kosten te besparen.

Link naar artikel

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrack II

Bericht door Tom » 08 feb 2017 12:04

Zo zie je maar dat de voorbereidingen voor de projecten ondanks alle protestgeluiden gewoon doorgaan als er zelfs miljoenencontracten worden gesloten. Een alternatief voor de nu geplande verbinding met wintracks zal meteen tot schadeclaims vanuit de aannemer kunnen leiden, tenzij hierover iets in het contract is opgenomen. Maar dit is dus een andere bouwer dan Volker Wessels telecom.

En een mast deels uit beton . Is natuurlijk bij windturbines wel een bewezen techniek, maar dat doen ze daar alleen omdat een stalen mast op een gegeven moment niet meer te transporteren is. Niet omdat het goedkoper of efficiënter is. Ik kan me niet voorstellen dat het net zo slank kan worden als een stalen mast. Wat betreft kleur zal het dan nu wel "grijs als beton" worden in plaats van het door de architect bepaalde wit zoals in het westen en in de Achterhoek .

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrack II

Bericht door Tom » 09 feb 2017 22:25

Misschien nog even een plaatje uit de brochure van Tennet over Oudeschip-Vierverlaten om het masttype te illustreren. Helaas heb ik geen hogere resolutie kunnen vinden.
Zo te lezen wordt de mast lichtgrijs, als beton zou je kunnen denken. De "Papyruswitte" kleur van de huidige wintracks wordt dus verlaten.
De behoorlijk veel bredere driehoeken die de isolatoren hier vormen maken het mastbeeld behoorlijk anders dan de huidige masten. De bredere vorm is noodzakelijk om onderhoud mogelijk te maken zonder naastgelegen circuits af te hoeven schakelen.
Mastbeeld EOS-VVL uit brochure.jpg
het lijken wel grote vliegenmeppers.
Mastbeeld EOS-VVL uit brochure.jpg (65.6 KiB) 6764 keer bekeken
Wat mij betreft is het een erg druk beeld met zulke grote driehoeken, het is ook duidelijk nog wat breder dan de architect in het "beeldkwaliteitsplan" van de wintrack heeft staan, zie hieronder voor een fragment. De omvang is 35 m breed en 60 m hoog, dat is praktisch gelijk aan de 4-circuitlijn Eems-Meeden.
Steunmastbeeld OSP-VVL kl uitsnede.jpg
Steunmastbeeld OSP-VVL kl uitsnede.jpg (26.25 KiB) 6764 keer bekeken

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Wintrack II

Bericht door BasH » 11 feb 2017 16:10

Hallo Tom,

Toevallig ben ik een paar jaar terug een afstudeerverslag tegengekomen met als onderwerp een betonnen alternatief voor de Wintrack. Gelukkig had ik de link bewaard (bijgewerkt 2018-10-09). Minder toevallig is dat de externe begeleider verbonden is aan Heijmans...

Mogelijk is de betonnen mast beter bestand tegen kromtrekken, hoewel beton volgens mijn beperkte kennis minder geschikt is om deze trekbelastingen op te vangen. Voordeel is wel de zeer lange levensduur. de betonnen portalen die de NS tijdens en na de tweede wereldoorlog heeft toegepast, staan anno nu nog steeds langs de lijnen.

Vriendelijke groeten,
Bas
Laatst gewijzigd door BasH op 09 okt 2018 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Wintrack II

Bericht door Shrek » 11 feb 2017 16:39

In België worden al sinds jaren betonnen palen gebruikt in het hoogspanningsnet, voornamelijk voor 70kV. De masten uit de jaren '60 worden nu allemaal vervangen. Je kan dus uitgaan van een levensduur van 50 jaar. Niet slecht natuurlijk, maar vakwerk trekt het langer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrack II

Bericht door Tom » 15 feb 2017 22:29

Ik heb het afstudeerrapport gelezen en het is best een leuk werk om door te lezen. Er staat ook wel algemene informatie in over hoogspanningsleidingen die hier natuurlijk wel bekend is, maar toch heeft hij het mooi beschreven. Wel jammer uiteraard voor de vakwerkliefhebbers dat de "oude vakwerkmast" door de auteur wordt bestempeld als "vaak als onaantrekkelijk gezien", misschien wel waar maar niet terecht!

De conclusie is kortgezegd dat een betonnen mast uit "traditioneel" hoogwaardig beton (C53/65 kwaliteit) nooit zo slank zou kunnen worden als de stalen variant. Alleen ingeval een nog hoogwaardiger materiaal wordt toegepast, vezelversterkt ultra hoge sterkte beton (vvUHSB), dan kan zo'n mast in de buurt komen van de stalen variant. Dat materiaal is volgens het rapport echter zeer kostbaar en ook nog wat experimenteel. Ik denk zelf niet dat het die kant op gaat, maar je weet het niet.

Er staan enkele voorbeeldmasten uitgewerkt waaronder een gaffelmast met twee gekromde "sprieten". Ik ben blij dat ze die niet kiezen .

Plaats reactie