[380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemshaven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Shrek » 08 feb 2017 09:32

De aansluiting van een tijdelijke lijn op het 380/220 kV-station lijkt me nog niet zo eenvoudig. Het zou me niet verbazen moest dit een harde aftak worden op de lijn naar Meeden. Zelfs een afleiding van een draadstel naar Meeden richting Oudeschip lijkt mij een mogelijkheid (dan heb je één circuit Meeden-Eemshaven en één circuit Meeden-Oudeschip).

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Hans » 08 feb 2017 11:04

Voor de tijdelijke lijn zou het m.i. een briljante oplossing zijn om even een telefoontje naar Tønne Kjærsvej 65 in Fredericia te doen en gewoon een stuk of tien van die Deense gaffels in te laten vliegen. Herinneren we ons die iconische foto van Ole nog?

Afbeelding

Lekker stevig, geen tuien, geen broekstuk en dus prima op een betrekkelijk kleine betonnen plaat vast te schroeven die eerder diep gaat dan ie breed is, en een twee- of driebundel AMS-620 houden ze met gemak. Tevens zijn ze in steun- en hoekpositie verkrijgbaar, er zijn bewezen diensten tijdens takkeweer met sneeuw of ijzel (veel ervaring bij Energinet.dk), en ze zijn nog elegant ook.

Lezen we even mee daar op de berg in Arnhem?
Als dit toch eens zou kunnen in de Eemshaven...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door BaDu » 08 feb 2017 12:02

Shrek schreef:De aansluiting van een tijdelijke lijn op het 380/220 kV-station lijkt me nog niet zo eenvoudig. Het zou me niet verbazen moest dit een harde aftak worden op de lijn naar Meeden. Zelfs een afleiding van een draadstel naar Meeden richting Oudeschip lijkt mij een mogelijkheid (dan heb je één circuit Meeden-Eemshaven en één circuit Meeden-Oudeschip).
Er is op 380kV Eemshaven een (gedeeltelijk bezet) reserve veld, daar kan dus via een nieuw portaal op worden aangesloten
Op Eemshaven oudeschip zijn enkele (geddeltelijk bezette) reserve velden, daar kan dus ook prima op aangesloten worden
Intakken lijkt me onmogelijk omdat de maximale stroom van de Tennet velden in deze stations 4000A is, de harde aftak zal resulteren in een grotere stroom en dus overbelasting van die componenten.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Shrek » 08 feb 2017 12:55

BaDu schreef:
Shrek schreef:De aansluiting van een tijdelijke lijn op het 380/220 kV-station lijkt me nog niet zo eenvoudig. Het zou me niet verbazen moest dit een harde aftak worden op de lijn naar Meeden. Zelfs een afleiding van een draadstel naar Meeden richting Oudeschip lijkt mij een mogelijkheid (dan heb je één circuit Meeden-Eemshaven en één circuit Meeden-Oudeschip).
Er is op 380kV Eemshaven een (gedeeltelijk bezet) reserve veld, daar kan dus via een nieuw portaal op worden aangesloten
Op Eemshaven oudeschip zijn enkele (geddeltelijk bezette) reserve velden, daar kan dus ook prima op aangesloten worden
Intakken lijkt me onmogelijk omdat de maximale stroom van de Tennet velden in deze stations 4000A is, de harde aftak zal resulteren in een grotere stroom en dus overbelasting van die componenten.
Op oudeschip zie ik geen probleem, maar om op Eemshaven zomaar eventje een reserveveld van het GIS te gaan gebruiken lijkt mij niet zo eenvoudig.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door BaDu » 08 feb 2017 20:08

Shrek schreef:
BaDu schreef:
Shrek schreef:De aansluiting van een tijdelijke lijn op het 380/220 kV-station lijkt me nog niet zo eenvoudig. Het zou me niet verbazen moest dit een harde aftak worden op de lijn naar Meeden. Zelfs een afleiding van een draadstel naar Meeden richting Oudeschip lijkt mij een mogelijkheid (dan heb je één circuit Meeden-Eemshaven en één circuit Meeden-Oudeschip).
Er is op 380kV Eemshaven een (gedeeltelijk bezet) reserve veld, daar kan dus via een nieuw portaal op worden aangesloten
Op Eemshaven oudeschip zijn enkele (geddeltelijk bezette) reserve velden, daar kan dus ook prima op aangesloten worden
Intakken lijkt me onmogelijk omdat de maximale stroom van de Tennet velden in deze stations 4000A is, de harde aftak zal resulteren in een grotere stroom en dus overbelasting van die componenten.
Op oudeschip zie ik geen probleem, maar om op Eemshaven zomaar eventje een reserveveld van het GIS te gaan gebruiken lijkt mij niet zo eenvoudig.
Daarom was ik ook erg benieuwd naar de werkzaamheden op de stations.
Voor Eemshaven geldt bijvoorbeeld dat het GIS moet worden uitgebreid, flink klusje maar wel doenbaar (ABB ELK-3 systeem is nog steeds leverbaar)
Verder de aansluiting naar de lijn via een geveldoorvoer en/of opstijgpunt en een bijbehorend portaal.
Dan nog de secundaire beveiliging, die moet helemaal nieuw gebouwd worden.

Een andere mogelijkheid is er ook, zit ik me al tikkend te bedenken:
Engie heeft sinds januari twee units van de eemscentrale gestopt (waarbij het mottenballen stadium is over geslagen).
Het zou goed kunnen dat een (of beide) van die units zijn/waren aangesloten op het 380kV deel van Eemshaven.
Dat zou de aansluiting erg eenvoudig maken:
- Kabel naar eemscentrale unit kappen, vrijgraven en op voeren tegen een tijdelijk portaal (er is er denk ik nog een over van Beverwijk)
- Eindsluitingen erop en verbinding maken met de tijdelijke lijn.
- Aanpassen beveiliging naar een lijnveld (ander relais?) en evt verwijderen/disablen van de synchronisatie.
- Automatisch wederinschakeling aanbrengen (lijkt me niet echt nodig gezien de lengte van de lijn)
Eigenlijk niet eens zo'n slechte optie.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Jozua
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2016 21:57

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Jozua » 08 feb 2017 22:24

Interessant verhaal wel. Voordat EOS geopend werd was er al een plan om een 3e verbinding te realiseren, alleen dan permanent.

Alstom heeft trouwens een jaar of 2 geleden een veld aangebouwd aan de ABB installatie (ja echt ). Volgens mij zat daar alleen geen reserveveld bij. De Eemscentrale heeft twee aansluitingen op de 380 kV Eemshaven, dus het kan inderdaad zijn dat deze nu zijn opgezegd.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Knarvel » 09 feb 2017 16:46

BaDu schreef:Een andere mogelijkheid is er ook, zit ik me al tikkend te bedenken:
Engie heeft sinds januari twee units van de eemscentrale gestopt (waarbij het mottenballen stadium is over geslagen).
Het zou goed kunnen dat een (of beide) van die units zijn/waren aangesloten op het 380kV deel van Eemshaven.
Dat zou de aansluiting erg eenvoudig maken:
- Kabel naar eemscentrale unit kappen, vrijgraven en op voeren tegen een tijdelijk portaal (er is er denk ik nog een over van Beverwijk)
- Eindsluitingen erop en verbinding maken met de tijdelijke lijn.
- Aanpassen beveiliging naar een lijnveld (ander relais?) en evt verwijderen/disablen van de synchronisatie.
- Automatisch wederinschakeling aanbrengen (lijkt me niet echt nodig gezien de lengte van de lijn)
Eigenlijk niet eens zo'n slechte optie.
Nog een alternatief:
De 220kV kabel van Gemini aan het ongebruikte circuit van RBP-VVL aansluiten en in VVL laten invoeden.
Hou je een leuk trafootje over dat Weiwert niet zou misstaan. Kan de mamoetlijn naar 4x 380kV.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemshaven

Bericht door arie » 20 mei 2017 16:27

Is deze lijn al in gebruik?
want hij staat niet in de kaart
is er iemand gaan kijken.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemshaven

Bericht door BaDu » 21 mei 2017 12:56

Ik ben al weer 1,5 maand gelden wezen kijken toen werdt er hard gebouwd aan de tijdelijke masten.
Daarna geen gelegenheid meer gehad te gaan kijken, er zal inmiddels best eea klaar zijn maar of de lijn al in gebruik is verwacht ik niet.

Het grove trace heb ik destijds in kml gezet, maar nog niet geïmporteerd in de kaart. Binnenkort (na mn vakantie maar even doen), tenzij iemand zich geroepen voelt ergens in de komende 2 weken een mooi rapportage te maken?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemshaven

Bericht door Knarvel » 21 mei 2017 23:18

Ken daar een handlanger die daar bij de kolenboer (Uniper) werkt, zal eens vragen of hij wat fotoos wil maken...

Plaats reactie