[380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemshaven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

[380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemshaven

Bericht door Mark » 06 feb 2017 10:46

Opmerkelijk nieuwsbericht uit Arnhem vandaag. TenneT gaat een tijdelijke derde circuit toevoegen aan de al bestaande 380 kV lijn tussen de stations Eemshaven Oudeschip (EOS) en Eemshaven (EEMS). Volgens hun schrijven heeft dit te maken doordat de huidige verbinding qua capaciteit tegen haar limieten aanloopt. Dit wordt verholpen als Noordwest 380 kV gereed is, maar zoals bekend duurt dat nog wel wat jaartjes. Vandaar dat men ervoor gekozen heeft een tijdelijke lijn van 1,8 km aan te leggen met 10 tijdelijke masten. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Was dit voorzien eigenlijk in bijvoorbeeld het KCD, of is het transport over deze lijn boven verwachting gegroeid?

Link naar het persbericht

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door voltron » 06 feb 2017 12:57

8x30 m! ben zeer benieuwd. Misschien worden het voor NL unieke ontwerpen zoals 380 kv deltamasten

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Peter » 06 feb 2017 17:46

De verbinding is nu ook op het landelijke nieuws:
http://nos.nl/artikel/2156833-tijdelijk ... lucht.html

Overigens geen woord dat de nieuwe verbinding tussen Oudeschip en Vierverlaten grotendeels de bestaande 220kV verbinding volgt die het landschap nu ook al in tweeën knipt...

Ik denk dat het ook echt tijdelijke masten zullen zijn zoals we die nu al kennen, 30 en 40 meter is voor 380kV vrij laag, en helaas dus geen nieuw ontwerp deltamast.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Hans » 06 feb 2017 17:54

Goed bezig Mark, mooi handig topic hiervoor met eigen tag.
Er is inmiddels ook een bericht over op de voorpagina van de mainsite gezet.
voltron schreef:8x30 m! ben zeer benieuwd. Misschien worden het voor NL unieke ontwerpen zoals 380 kv deltamasten
In eerste instantie dacht ik ook gewoon aan de standaard noodmastjes zoals ze bij kortdurende vraag (reconstructies, noodherstel) gebruikt worden. Die zie je normaal gesproken vooral als hoekpositievariant als het om 380 kV gaat. Maar al snel verschenen er een paar bedenkingen: tuienmasten zijn in Nederland verboden voor permanent gebruik, maar dit betreft een noodlijn op de grens van een semipermanente verbinding. Verder kan het in de Eemshaven nogal tekeer gaan met wind, ijzel en ander ongemak. (De laatste keer dat ik daar was met mijn postbodebusje had ik het gevoel dat ik de volgende keer beter iets op rupsbanden kon meenemen. ). Storm, ijzel, alle seizoenen en een positie aan zee, gedurende waarschijnlijk ruim vier jaar diensttijd.

Ik vraag me af of men dat allemaal aandurft met de standaard tuienmastjes voor reconstructies. Mogelijk wordt er een sterkere of afwijkende versie in elkaar gebrand die met twee of vier tuidraden extra werkt, waardoor deze ook rechtop blijft staan zonder lijnhoek of zonder dat er teveel beroep wordt gedaan op de eigen materiaalsterkte.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Shrek » 06 feb 2017 18:21

De tekst op de mainsite spreekt over 3 bestaande verbindingen (2 bovengronds en één ondergronds), maar ik zie er slechts 2 op de netkaart. Waar zit die ondergrondse verstopt?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Hans » 06 feb 2017 19:44

(...) Netto levert dat ongeveer 1000 MVA nieuwe capaciteit op, met een optie op nog eens ruim 2500 MVA. (Wie korrelatie of een plastic zakje nodig heeft na die enorme capaciteitsgetallen of wie mee wil praten over de netstrategie: kom op ons forum.) Probleem, de bestaande verbindingen zuidwaarts zitten op een ander station aangesloten dan waarop het grootste deel van het productiepark zit aangesloten. De tussenliggende verbindingen (een korte redundante luchtlijn van 2635 MVA en een grondkabel van 940 MVA, zie de netkaart) vormen daarmee reeds nu al een hinderlijke bottleneck.

Om die een beetje te verlichten wil Tennet hem oppeppen met een tijdelijk vierde circuit in de vorm van een bovengrondse noodverbinding. (...) .
Waar lees je drie bestaande verbindingen? Er zijn in totaal drie circuits, maar er zijn slechts twee verbindingen. De luchtlijn met tweemaal 2635 MVA en de grondkabel met 940 MVA. Zie ook de bovenstaande quote van de voorpaginatekst.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door arie » 06 feb 2017 19:57

deze grondkabel staat niet op de kaart ?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Tom » 06 feb 2017 20:58

Ik ga er ook van uit dat dit gewoon met getuide masten wordt gedaan. Anders zet je geen 10 masten neer over zo'n kort stuk. Misschien een zwaardere variant dan de standaard exemplaren, maar dat maakt voor de essentie verder niet uit.

Misschien kunnen we die actiegroepen nog een worst voorhouden dat een oplossing met vakwerkmasten slechts masten van zo'n 45 meter oplevert. Die ook beter passen bij het huidige beeld. Zou een heel mooi compromis kunnen zijn als alternatief voor de wintrackmasten . Ik zal eens een briefje op gaan stellen . In Groningen mag het magneetveld niet het probleem zijn, genoeg ruimte.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door Hans » 06 feb 2017 21:40

arie schreef:deze grondkabel staat niet op de kaart ?
Ah wacht, nu snap ik het (en ook wat Shrek schreef). Mijn fout inderdaad!
De grondkabel staat er wel, maar die faciliteert de NorNed-interconnector rechtstreeks en dat ding ligt vrijwel tegen EOS aan, maar maakt géén galvanisch contact. Dat heb ik over het hoofd gezien, waarna ik de hele situatie 940 MVA te rijk gerekend heb doordat ik het conglomeraat van NorNed en EOS te snel voor één blok heb aangezien.

Woeps, dat zijn niet bepaald dingen die je als netstrateeg zou moeten flikken ergens op een zekere berg in Arnhem.
Ik zal het terstond aanpassen op de voorpagina.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: [380kV] Tijdelijke verbinding Eemshvn Oudeschip - Eemsha

Bericht door michel » 07 feb 2017 21:39

TomBorger schreef:Ik ga er ook van uit dat dit gewoon met getuide masten wordt gedaan. Anders zet je geen 10 masten neer over zo'n kort stuk. Misschien een zwaardere variant dan de standaard exemplaren, maar dat maakt voor de essentie verder niet uit.

Misschien kunnen we die actiegroepen nog een worst voorhouden dat een oplossing met vakwerkmasten slechts masten van zo'n 45 meter oplevert. Die ook beter passen bij het huidige beeld. Zou een heel mooi compromis kunnen zijn als alternatief voor de wintrackmasten . Ik zal eens een briefje op gaan stellen . In Groningen mag het magneetveld niet het probleem zijn, genoeg ruimte.
Ik(en Ruben)zeg volmondig ja!Misschien is dan een samenwerking van een aantal forumleden en die actiegroepen wel een goed idee tegen die breinaalden.Mogelijk kunnen dan een aantal forumleden ook een ontwerp maken voor een eventuele masttype.

Plaats reactie