Centrale Lage Weide

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2016 18:14

Centrale Lage Weide

Bericht door John » 17 jan 2017 20:52

Beste Allemaal,

Wat mij vandaag opviel toen ik de deur uitliep, was dat De Centrale op Lage Weide flink aan het stoken was en dat valt mij normaliter niet zo op. En ik vraag mij hierbij af of hij normaliter ook nog gebruikt wordt of dat hij een soort reserve is? Ik heb mij weleens laten vertellen dat hij eigenlijk niet gebruikt wordt en dat de hulpcentrales zelf de warmte opwekken voor de stadsverwarming en dat hierdoor de milieuwinst van de stadsverwarming lager is geworden omdat het dan geen bijproduct is.
Dus mijn vraag is wordt hij nog vaak gebruikt? En voor vandaag specifiek zal hij worden gebruikt omdat Amsterdam problemen had of omdat de buitentemperatuur laag was en de mensen hun kachels lekker opstoken zogezegd? En hoe zit hetzelfde met de Merwedecentrale? Deze leek minder actief vandaag dan Lage Weide.
Ik zou het leuk vinden als iemand er iets over kon vertellen! En ja ik heb ook een aantal foto's gemaakt die ik bij het praatje wilde plaatsen maar zijn te groot, iemand tips zodat het alsnog kan doen?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Centrale Lage Weide

Bericht door Hans » 18 jan 2017 15:13

Inhoudelijk over je vraag kan ik niets vertellen, van stadsverwarming heb ik geen verstand.
De centrale op Lageweide heeft twee gasturbines en is nog gewoon in bedrijf omdat hij moeilijk gemist kan worden in Utrecht. Totdat de koppeling tussen het nieuwe trafostation Breukelen-Kortrijk en de schakeltuin op Lage Weide gereed is, moet heel Utrecht het hebben van drie inkomende 150 kV-verbindingen. Normaal kunnen die drie het prima de baas, maar het is toch prettig om wat lokale productie voorhanden te hebben. Het lijkt er ook niet op dat er enig verband is met de storing in Amsterdam. Zoals je al zegt, bij koud weer wordt er nu eenmaal ook in Utrecht meer stroom en warmte gebruikt en blijven ook de stoompluimen uit de schoorstenen langer zichtbaar.

Als je een foto wil bijsluiten, dan moet deze kleiner zijn dan 2500 pixels (breedste maat) of 2,5 MB bestandsgrootte. Je kan foto's op verschillende manieren comprimeren, zelfs met programma's als Paint.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie