Ijsvorming op kabels - Incident met schade

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Ijsvorming op kabels - Incident met schade

Bericht door Powerlion » 11 jan 2017 19:43

Afgelopen weekend was het na eventjes stevig vriezen snel terug aan het dooien. Hierdoor werd het ijs dat zich rond de kabels vormde van de hoogspanningslijnen losgedooid en viel naar beneden. Ik zag het zelf ook bij een potje paintballen in het bos, onder een 380 kV lijn. Opmerkelijk (of net logisch), enkel onder de bliksemdraden vond ik deze "ijspegels". Rond de geleiders zit voldoende energie om ijsvorming tegen te gaan denk ik?

Enkele landbouwers met serres ondervonden hierdoor problemen, ze zeggen dat ze begin jaren '80 ook al protest hadden aangetekend tegen de aanleg van de 380kV lijn (Mercator - Lint) die boven hun serres loopt. Bron: Gazet Van Antwerpen

Afbeelding

http://www.gva.be/cnt/dmf20170108_02662 ... ladeserres

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ijsvorming op kabels - Incident met schade

Bericht door Hans » 11 jan 2017 20:53

Hierover zijn ook bij het sitebeheer meerdere emails binnengelopen, soms compleet met schadefoto's en al.
Alle personen die er eentje hebben ingestuurd zijn netjes met tekst en uitleg doorverwezen naar Elia.

Alle berichten komen telkens uit een gebied dat zich enigszins uitstrekt tussen Antwerpen en Brussel.
Als we op die foto's bekijken hoe dik het ijs is geweest dat zich met name op de bliksemdraden heeft gevormd, dan heeft het Belgische net het op bepaalde plaatsen nog best zwaar te verduren gehad. Lang niet alle fasedraden zullen boven nul zijn gebleven en de ijskorst is met gemak twee centimeter dik. Het had niet nog veel dikker moeten zijn of 1987 was plaatselijk op herhaling gegaan. Voor de om- en met name onderwonenden is dit erg ongemakkelijk. Het komt zelden voor dat ijzel op de draden er op deze manier vanaf valt. Meestal is de korst dunner en gaat het smeltproces geleidelijker. Het kan niet anders of het is er als het ware vanaf gedanst tijdens de dooi.

De komende dagen krijgen we overigens opnieuw een twijfelwintertje. En dat zijn de vervelendste situaties.
Hoewel ik een meteorologiestudent ben kan ik echt niet zeggen waar de sneeuw en het andere winterse twijfelweer terechtkomt. De modellen hebben er grote moeite mee. Maar ik heb ergens het vermoeden dat we er niet zonder problemen in het net mee weg gaan komen en dat ook wij "er weer moeten staan" dit weekend.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Ijsvorming op kabels - Incident met schade

Bericht door Shrek » 11 jan 2017 21:05

Dat lijkt mij een zaak voor de verzekeringen. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen

Plaats reactie