Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór 2030

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door Knarvel » 27 nov 2016 14:41

132 kV ondergronds aanleggen is intussen stand der techniek. Niet voor niets worden nieuwe projekten (zoals in Noord-Holland-noord) met deze spanning ook in Nederland verkabelt.

110/150 kV was vroeger het koppelnet met lange verbindingen, intussen zien we dat de lange lijnen verdwijnen ten gunste van kleinere 150/110 netwerkjes rondom 380 kV knooppunten. Leiden-Zoetermeer (eens Leiden-Rotterdam) en Velsen-Leiden geven nu definitief hun koppelnetfunktie door aan de nieuwe Noordring380 lijn. De overgebleven snippets 150 kv mogen bovengronds blijven als ze op de wintracks kunnen meeliften -of als ze nieuwbouwplannen niet in de weg staan, en zijn daar het wisselgeld voor andere nieuwbouw lijnen.

Over minder dan 100 jaar zal de hoogspanningsmast zoals we die nu kennen een stoomlokotieven-status krijgen...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door Hans » 28 nov 2016 10:15

Knarvel schreef:Over minder dan 100 jaar zal de hoogspanningsmast zoals we die nu kennen een stoomlokotieven-status krijgen...
Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Sterker nog, Jhon van Veelen beschrijft dit al in 1986 in een van zijn boekwerken.
We weten niet hoe de techniek zich zal ontwikkelen en of supergeleiding een werkbare techniek zal kunnen worden, maar in vlakke, relatief dichtbevolkte en geologisch stabiele gebieden van de wereld zullen grondkabels zeker de bovengrondse hoogspanning overnemen. AC of DC maakt daarbij niet eens zoveel uit. Denemarken is zo'n gebied, maar Nederland, noordelijk Duitsland en Vlaanderen ook.
Het slaan van twee vliegen in één klap lijkt een strategisch goede keuze van de Denen met hun zandbodem.

Maar voor geologisch onstabiel gebied, streken met rotsen en echte bergen of op plekken waar de afstanden groot zijn en bevolkingsdichtheid zeer laag is, vraag ik het me sterk af of daar enig zicht is op het verdwijnen van bovengronds transport op hoogspanningsniveau. Ook over honderd jaar.
Als je daar een fatsoenlijk vermogen de bergen over wil krijgen (en ik ga ervan uit dat vermogenstransport van >1 GW ook over een eeuw nog nodig is), dan is een tunnel van vijftig kilometer onbetaalbaar en een grondkabel over het landschap (langs bergbeken, lawinevelden en breuken) is ook bijna niet te doen.
De stoomlocomotiefstatus zie ik eerder vorm krijgen als een soort van ski-status: bovengrondse hoogspanning verwordt over een eeuw wellicht tot iets dat typisch iets voor berggebieden is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Matty
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2017 00:19

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door Matty » 13 jan 2021 01:42

ElektroThriller schreef:
09 nov 2016 11:26
Zo'n vaart gaat het zeker in Nederland niet lopen. Bedenk dat de kosten van 'alles ondergronds' prohibitief zijn en dat het net van 13.000 masten bepaald niet voor €1 op de balans staat.
En ook bij verkabeling komen hoge kosten kijken. Neem bijvoorbeeld die 5,5 km kabel tussen station Almere en opstijgpunt Stichtsekant. Omdat de doorgang onder de (te verbreden) A6 door via de Verlaatweg geblokkeerd is, moest een speciale tijdelijke aansluiting met verkeerslichten op de N305 (Waterlandseweg) worden gemaakt. Er zijn vijf gestuurde boringen van elk twee circuits met 4 mantelbuizen per circuit. De langste boring bedraagt 1150 meter, terwijl er ruim 900 meter kabel op een klos zit. Er moeten dus bovengronds twee kabels aan elkaar worden gelast, en wel zodanig dat de las bestand is tegen de trekkracht door de mantelbuis. En dat dus x 8!!
Het is wél realistisch dat er in stedelijke gebieden stukjes verkabeling bijkomen. We dachten dat een en ander in Helmond definitief was opgelost, maar in de wijk Brandevoort wordt er nog meer verkabeld (info via familie in Helmond*).
* Zie http://www.ed.nl/regio/helmond/stadsbes ... -1.6458687
Binnenkort volgt een update van het 150kV-kabelverhaal.
DSC_0715.JPG
Dit is niet helemaal correct. Ik ben toevallig de projectleider geweest van dit project vanuit de RNB (Reddyn) en er zitten geen verbindingsmoffen in de gestuurde boring. De kabels waren ca. 1500m op grote haspels vanuit Duitsland (onze energiecollega NKT had wat uitdagingen in productie (kabel met aluminium mantel, net nieuw toen) en het transport over de weg naar Nederland.

Wel was deze gestuurde boring uitdagend omdat er (omdat het een polder is) een waterdichte laag op 10m diepte zat die niet mocht worden doorbroken. De druk die optreedt bij lange gestuurde boringen (het bentonietmengsel moet immers retour langs de buitenkant van de buis over de gehele lengte) werd zo hoog dat dit resulteerde in een blow-out. Het risico hierop was onderkend, maar werd als minder erg ervaren als de schade die we in die omgeving zouden aanrichten in open ontgraving).

Die verkeerslichten hebben wat centjes gekost, maar niet in verhouding tot de aanleg van deze 2000mm2 Al kabelverbindingen. Het is 300MVA, dus hoger dan de lijn naar Zeewolde, er is destijds al geanticipeerd op een verzwaring van de lijn.

Plaats reactie