Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór 2030

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór 2030

Bericht door Hans » 06 nov 2016 22:47

Zojuist was ik bezig met wat huiswerk in aanloop naar het karteren van Denemarken op onze netkaart (een borrelhapje vergeleken bij Duitsland) ergens beraamd voor begin december. Deens lijkt veel op Nedersaksisch en met een beetje graafwerk was ik mooi op dreef met uitzoeken waar er 150 kV op het net staat en waar er 132 kV op staat. Voor wie tot het draadje pretendeert te gaan is dat een redelijk essentieel en een heel netvlak verschil.

Niets aan de hand zou je zeggen. Totdat ik op een subpagina van energinet.dk een bericht tegenkwam waardoor ik me ter plekke verslikte in mijn glas cassis. Afbeelding
Verkabelingsplannen Denemarken conform Energinet_dk.jpg
Afbeelding uit een Deens rapport van netbeheerder Energinet.dk omtrent verkabelingsplannen van het totale 132/150 kV-net voor 2030
Verkabelingsplannen Denemarken conform Energinet_dk.jpg (196.56 KiB) 11671 keer bekeken
Deense verkabelingsplannen (revisie).JPG
Oudere versie van de oorspronkelijke plannen, een scenario dat trager loopt maar waarvan de huidige luchtfoto's tonen dat men erop voorloopt
Deense verkabelingsplannen (revisie).JPG (100.65 KiB) 11663 keer bekeken
Met bijbehorend rapport (Deens) of, voor wie enige moeite heeft met Noordzeetalen uit het Germaanse blok, hier een soort van samenvatting in het Engels.

De bovenste kaart toont de oorspronkelijke verkabelingsplannen met grote vaart. De onderste toont een oudere versie van de plannen waarbij het allemaal wat trager loopt.

Dat mijn (Noorse) toetsenbord nu onder de cassis zit is tot daar aan toe. Maar de aangegeven verkabelingen op het kaartje van 2013 als zijnde beraamd voor dit jaar zijn inderdaad vrijwel allemaal reeds uitgevoerd, en dat is zorgwekkender. Plannen, je hebt ze in soorten en maten, en we weten allemaal dat ze meestal maar één ding gemeen hebben: in de praktijk gaat er altijd meer tijd in zitten dan vooraf wordt beraamd: zie immers ook het tweede kaartje. Maar zo niet in dit geval. Een vlotte blik op het nieuwste luchtfotomateriaal, voor zover beschikbaar, laat redelijk zien dat de Denen aardig op schema lijken te liggen en zelfs vóór lopen op de plannen van 2009.
Houden ze dat vol, dan is het volledige Deense net van 132/150 kV over slechts veertien tot maximaal vierentwintig jaar onder de grond verdwenen.

Als liefhebbers van bovengrondse verbindingen mopperen we graag wat af over alle verkabelingen in Nederland en België, maar Denemarken laat -als schrikbeeld- zien dat het hier in Moeras 2.0 eigenlijk nog best meevalt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door Shrek » 06 nov 2016 23:57

Eén vraag heb ik hier maar bij: waarom?

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door arie » 07 nov 2016 17:28

in deze link staat (engels) http://energinet.dk/SiteCollectionDocum ... 8-2009.pdf

dat de mensen niet tegen hoogspanning masten willen aankijken de deense regering heeft besloten
om het grote net werk van 132-150 kv onder de grond te stoppen
ook alles onder de 100kv gaat onder de grond er zijn al plannen om 320 km 400 kv onder de grond te stoppen
dit alles wordt betaald door een hogere elektrischiteit rekening
Laatst gewijzigd door arie op 07 nov 2016 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door Hans » 07 nov 2016 19:57

arie schreef:ook alles onder de 100kv gaat onder de grond er zijn al plannen om 320 km 400 kv onder de grond te stoppen
dit alles wordt betaald door een hogere eletrischiteit rekening
Dat Engelse rapport van jou is nog feller zelfs. Op pagina 28 komen we dit tegen:
400 kV grid
In step with developments in security of supply as well as technological and socio-economic de-
velopments, the aim is to underground all 400 kV lines.
Het lijkt er met de huidige stand van techniek (kabels beginnen werkbaar te worden) en de toekomstverwachting met een decentrale markt vol elektrische verbruikers en auto's op dat een netverzwaring in combinatie met verkabeling strategisch (en helaas voor ons als liefhebbers van luchtlijnen) nog niet eens een verkeerde keuze is.
Maar stel je voor dat het ze lukt... Het is 2040: Denemarken is het eerste land met een volledig ondergronds elektriciteitsnet, tot het koppelnet aan toe. De weg daarheen gaat gegarandeerd de aandacht van andere landen trekken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door Tom » 07 nov 2016 21:25

Tjonge, dat is toch wel een schrikbarend denkbeeld, een land zonder hoogspanningslijnen. Hoewel ik me wel eens heb afgevraagd hoe het net er in de wat verdere toekomst er uit zal komen te zien, gezien het feit dat de meerderheid van de lijnen uit de jaren zestig / zeventig dan een behoorlijke leeftijd zal krijgen, heb ik me het zo nog niet voor kunnen stellen. We moeten er rekening mee houden dat het tijdperk van vervangende lijnen en masten voorbij zal zijn, en dat we in een nieuw tijdperk treden, waarbij bovengrondse lijnen worden vervangen door ondergrondse en niet meer door bovengrondse.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door Peter » 07 nov 2016 22:43

Een land zonder bovengrondse hoogspanning lijkt me ook erg saai. Gelukkig wordt er nog steeds bovengronds gebouwd, al is het voornamelijk op 380kV niveau. Maar bij vervanging van oude lijnen kan het ook in Nederland t.z.t. een optie worden al denk ik dat met goed onderhoud sommige hoogspanningslijnen makkelijk 100 kunnen worden.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door arie » 08 nov 2016 18:26

De toekomst van het Nederlandse hoogspanning net?
Alles onder de grond en alle station's uitgevoerd als GIS installatie in een gebouw.

Ik denk dat een meerderheid van de Nederlanders hier voor is.
maar voor liefhebbers een drama.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door Mark » 08 nov 2016 22:23

Ik kan mij herinneren dat forummer elo hiervoor al eens waarschuwde, wat dus nu behoorlijk concreet lijk te zijn.

Het is blijkbaar de tendens van de tijd. De Denen willen kennelijk ten koste van wat het kost zoveel mogelijk de masten uit het landschap hebben. Als daardoor de de energieprijs zonder morren omhoog gaat, dan zal het kennelijk genoeg draagvlak hebben onder de bevolking...

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door ElektroThriller » 09 nov 2016 11:26

Zo'n vaart gaat het zeker in Nederland niet lopen. Bedenk dat de kosten van 'alles ondergronds' prohibitief zijn en dat het net van 13.000 masten bepaald niet voor €1 op de balans staat.
En ook bij verkabeling komen hoge kosten kijken. Neem bijvoorbeeld die 5,5 km kabel tussen station Almere en opstijgpunt Stichtsekant. Omdat de doorgang onder de (te verbreden) A6 door via de Verlaatweg geblokkeerd is, moest een speciale tijdelijke aansluiting met verkeerslichten op de N305 (Waterlandseweg) worden gemaakt. Er zijn vijf gestuurde boringen van elk twee circuits met 4 mantelbuizen per circuit. De langste boring bedraagt 1150 meter, terwijl er ruim 900 meter kabel op een klos zit. Er moeten dus bovengronds twee kabels aan elkaar worden gelast, en wel zodanig dat de las bestand is tegen de trekkracht door de mantelbuis. En dat dus x 8!!
Het is wél realistisch dat er in stedelijke gebieden stukjes verkabeling bijkomen. We dachten dat een en ander in Helmond definitief was opgelost, maar in de wijk Brandevoort wordt er nog meer verkabeld (info via familie in Helmond*).
* Zie http://www.ed.nl/regio/helmond/stadsbes ... -1.6458687
Binnenkort volgt een update van het 150kV-kabelverhaal.
DSC_0715.JPG
DSC_0715.JPG (919.11 KiB) 11483 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Denemarken verkabelt het totale 132- en 150 kV-net vóór

Bericht door Ot » 27 nov 2016 08:52

Heeft Denemarken dan echt zoveel geld of is wat Hans zegt de reden en willen ze twee dingen tegelijk oplossen en nemen ze dan maar de enorme prijs ervan voor lief omdat ze nu de kans hebben? Ik vind het wel een eng idee.

Er wonen minder mensen in Denemarken maar de bevolkings dichtheid van jutland en van het noorden van nederland is ongeveer gelijk, dus als het technisch kan in Denemarken dan kan het ook in het Nederlandse 110 kV gebied en omdat in het westen alles al ongeveer onder de grond ligt lopen we in dat gebied zelfs al wel een beetje voor. Ik weet ik niet of het niet toch sneller gaat dan we denken.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Plaats reactie