Niets aan de hand zou je zeggen. Totdat ik op een subpagina van energinet.dk een bericht tegenkwam waardoor ik me ter plekke verslikte in mijn glas cassis.

Met bijbehorend rapport (Deens) of, voor wie enige moeite heeft met Noordzeetalen uit het Germaanse blok, hier een soort van samenvatting in het Engels.
De bovenste kaart toont de oorspronkelijke verkabelingsplannen met grote vaart. De onderste toont een oudere versie van de plannen waarbij het allemaal wat trager loopt.
Dat mijn (Noorse) toetsenbord nu onder de cassis zit is tot daar aan toe. Maar de aangegeven verkabelingen op het kaartje van 2013 als zijnde beraamd voor dit jaar zijn inderdaad vrijwel allemaal reeds uitgevoerd, en dat is zorgwekkender. Plannen, je hebt ze in soorten en maten, en we weten allemaal dat ze meestal maar één ding gemeen hebben: in de praktijk gaat er altijd meer tijd in zitten dan vooraf wordt beraamd: zie immers ook het tweede kaartje. Maar zo niet in dit geval. Een vlotte blik op het nieuwste luchtfotomateriaal, voor zover beschikbaar, laat redelijk zien dat de Denen aardig op schema lijken te liggen en zelfs vóór lopen op de plannen van 2009.
Houden ze dat vol, dan is het volledige Deense net van 132/150 kV over slechts veertien tot maximaal vierentwintig jaar onder de grond verdwenen.
Als liefhebbers van bovengrondse verbindingen mopperen we graag wat af over alle verkabelingen in Nederland en België, maar Denemarken laat -als schrikbeeld- zien dat het hier in Moeras 2.0 eigenlijk nog best meevalt.