Voor de agenda....

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Voor de agenda....

Bericht door Knarvel » 07 sep 2016 17:59

Het is wel een eindje rijden, maar dan krijg je ook wel wat te zien...

Een van de knooppunten van het nieuwe Ultranet in Duitsland opent zijn deuren as Zaterdag.
Wie wil er meerijden
einladung_tatu_pfungstadt.pdf
(1.67 MiB) 361 keer gedownload

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Voor de agenda....

Bericht door BaDu » 07 sep 2016 21:26

hmmm 360km rijden das inderdaad een eindje.
Helaas deze dag smiddags verplichtingen, anders had ik wel belangstelling gehad.
Schijnt een heel modern station te zijn.

Voor diegenen die gaan: Graag veel en nog meer foto's van overzichten, details van het station, kasten in gebouwen etc.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Voor de agenda....

Bericht door Hans » 08 sep 2016 07:59

Grr, dan kan ik ook niet. Ik moet de komende week een boerderij draaiende houden (net als de week erna, usual suspects gaan met vakantie) en ik kan zo snel geen andere oppas meer regelen. Een hele dag weg (ver weg) gaat 'm niet worden.
Frank, als je wat interessants te weten komt houden we ons warm aanbevolen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Voor de agenda....

Bericht door ElexTro » 08 sep 2016 11:12

Hehe... Die station ligt direct naar mijn buurt! Ik denk dat ik zaterdag er ben en ook enkele foto's opneem.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Voor de agenda....

Bericht door ElexTro » 11 sep 2016 15:47

Foto's van gisteren:

Het reden waarom de station gisteren voor de publiek open stond: Er word een nieuwe 380-kV-station gebouwd die het oude 220-kV-deel zou vervangen. Op de lijn naar Urberach worden dertijd twee nog met 220 kV bedrevene circuits op 380 kV omgeschakeld. De voortzetting naar Weinheim zal 2022 in bedrijf gaan.
Pfungstadt Plan.png
Pfungstadt Plan.png (717.17 KiB) 5481 keer bekeken
Een overblik van de lijnen die naar de station lopen: De mast links met het v-vormige topstuk is een vrij nieuwe aftakmast (voltooid in augustus 2016) een 90 meter hoog. Er voert een circuit vanaf Bürstadt naar Pfungstadt. Achterliggend een nieuwe 380-kV-circuit die verder loopt naar Urberach. De transformator is enkele weken geleden in bedrijf gegaan. Parallel een viercircuit 110 kV Bahnstrom-lijn.
Pfungstadt 1.png
Pfungstadt 1.png (957.88 KiB) 5481 keer bekeken
Het station heeft ook een 110-kV-deel, waar lijnen naar Mainz, Heppenheim en Darmstadt gaan. Vanwege werkzamheden aan de 380-kV-kabels zijn aan de lijn naar Mainz tijdelijke grondkabels aangelegd.
Pfungstadt 2.png
Pfungstadt 2.png (920.46 KiB) 5481 keer bekeken
Ook die lijn loopt naar Pfungstadt: De Nord-Süd-Leitung die oorsprungelijk van Bludenz en Tiengen via Stuttgart en Frankfurt naar Brauweiler bij Keulen liep. Die originale masten hier worden in 1924 gebouwd en worden bij Amprion ook "Kaiser-Wilhelm-Gestänge" genoemd Vroeger liep hun verder naar Kelsterbach, die afsnit word maar 2008 gesloopt.
Pfungstadt 3.png
Pfungstadt 3.png (789.94 KiB) 5481 keer bekeken
110-kV-deel met vermogensschakelaars
Pfungstadt 4.png
Pfungstadt 4.png (1010 KiB) 5481 keer bekeken
220-kV-deel
Pfungstadt 5.png
Pfungstadt 5.png (876.26 KiB) 5481 keer bekeken
de nieuwe 380-kV-trafo
Pfungstadt 6.png
Pfungstadt 6.png (986.01 KiB) 5481 keer bekeken
en nog wat verdere werkzaamheden
Pfungstadt 7.png
Pfungstadt 7.png (948.07 KiB) 5481 keer bekeken
Het was een interessante dag met gratis rondleiding en gratis worst en dranken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Voor de agenda....

Bericht door Hans » 11 sep 2016 22:55

Ah, leuk dat je bent wezen kijken. Je had er mooi weer bij, op die manier is rondlopen op een trafostation een feest.
Het gaat dus om de opwaardering van 220 kV naar 380 kV. Het moderne wordt alleen maar groter en zwaarder. Een interessant contrast met de oude masten van de Nord-Süd Leitung, die welhaast van een andere planeet lijken te komen in contrast met hun 90 jaar jongere opvolgers.

Wat bij die opvolgers de aandacht trekt is dat indrukwekkende bouwwerk op je tweede foto, daar links in beeld:

Afbeelding

Je schreef het al, die is splinternieuw. Wat een briljant stukje infra.
In Nederland zou het welhaast ondenkbaar zijn om nog zoiets te bouwen, maar Amprion heeft blijkbaar kunnen zeggen 'hopla, de beuk erin' en bouwen die handel. Mastenbouw met een grote M. Toch fijn om te zien dat het in Duitsland werkelijk nog kan en dat het ook echt gebeurt.
Hopelijk mogen oud en nieuw nog heel lang bij elkaar in de buurt blijven staan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie