Open dag converterstation Dörpen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Open dag converterstation Dörpen

Bericht door Remy Brandt » 12 jun 2012 20:31

Komende zaterdag is er open dag in het nieuw gebouwde DC/AC omzetterstation bij Dörpen.
Deze donderdag is er ook al een open dag bij een ander converterstation in Diele maar dan is mijn auto bij de garage
Hier een linkje: http://www.tennettso.de/site/news/2012/ ... erter.html
Iig ik heb zaterdag dus een date

Bdw het is een beetje laat maar ik zag toevallig een paar weken geleden dat er een compleet nieuwe knallentuin uit de grond was gestampt.
Toen heb ik Tennet een mailtje gestuurd waar ik vandaag dus antwoord op kreeg.
Was wel grappig ook,ik kreeg telefoon van een mevrouw die dus helemaal niet wist dat Tennet ook een deel van het Duitse net heeft overgenomen.
Waarom denkt u dat die installatie van ons is? Nou omdat er een heel groot bord bij staat met tennet logo(lol).
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Open dag converterstation Dörpen

Bericht door Remy Brandt » 13 jun 2012 18:57

Als iemand nog vragen heeft over hoe dat nu werkt met AC naar DC omzettten en andersom dan nu reageren hier.
Ben zelf ook een vragenlijstje aan het maken,.
Domme vragen bestaan niet,en ik neem graag wat extra vragen mee als ik zaterdag daar toch al ben
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Open dag converterstation Dörpen

Bericht door Shrek » 13 jun 2012 19:32

vraagje: is het mogelijk 2 DC-lijnen met elkaar te koppelen? (en zo bijvoorbeeld een aftakking op een DC-lijn te maken)

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Open dag converterstation Dörpen

Bericht door Remy Brandt » 13 jun 2012 22:01

Ja dat kan en is zelfs relatief gemakkelijker dan het direct koppelen van AC netwerken.
Relatief omdat zo'n omzetter enorm duur is en je er dus minimaal al twee van nodig hebt.
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Open dag converterstation Dörpen

Bericht door bas380 » 13 jun 2012 22:16

ik woon zelf vlakbij een lijn van meppen naar diele, dus als ik daar eens heen ga zou ik deze lijn alsvast volgen.
het gaat om de lijn op deze foto.
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (28.98 KiB) 10293 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Open dag converterstation Dörpen

Bericht door Remy Brandt » 13 jun 2012 22:45

bas380 schreef:ik woon zelf vlakbij een lijn van meppen naar diele, dus als ik daar eens heen ga zou ik deze lijn alsvast volgen.
het gaat om de lijn op deze foto.
Bij papenburg staan ook wel wat interessante masten en installaties.
De installatie bij Dörpen pakt stroom van een kabel die zover ik weet geheel ondergronds ligt,en voedt in op de lijn die jij op de foto hebt.
Vlakbij die waterski toko langs de 31.
Zaterdag weet ik meer
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Open dag converterstation Dörpen

Bericht door Hans » 13 jun 2012 23:19

Yep, nog een vraag. En een beetje onbeleefd exemplaar.
Wat kost een converterstation van deze capaciteit ongeveer? (In verband met het "vraagstuk" of een HVDC-kabel een reëel of in ieder geval een enigszins te overwegen alternatief is voor Noordwest 380, een vraag die eigenlijk een beetje bleef liggen vanuit een ander topic.)

Hoe dan ook, veel plezier op de open dag. Als je er de gelegenheid toe hebt, neem je fototoestel mee. Van HVDC-machinerie hebben we een pijnlijk gebrek aan foto's en informatie op de site.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Open dag converterstation Dörpen

Bericht door Peter » 13 jun 2012 23:37

Mooie foto Bas, de 380kV lijn van Meppen naar Diele is vanaf de A31 goed te volgen. Ik kan zaterdag helaas niet maar ik ben wel benieuwd naar de foto's. Ben ook benieuwd of men daar in de buurt bezig is met het bouwen van nieuwe hoogspanningslijnen.

Ik heb al wel ergens gelezen dat er vanaf Diele een nieuwe 380kV lijn komt naar trafostation Niederrhein bij Wesel (waar ook de lijn uit Doetinchem op aangesloten gaat worden) maar dat zal nog wel een paar jaar gaan duren. Deze lijn is nodig voor de invoeding vanaf de nieuwe windmolenparken op de Noordzee. Ik ben benieuwd deze lijn met "standaard" Duitse masten gebouwd gaat worden of dat men hier ook onze wintrack gaat overnemen. Hopelijk kiest men daar nog voor gewoon voor lattenmasten

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Open dag converterstation Dörpen

Bericht door Remy Brandt » 16 jun 2012 19:22

Ghmm,die open dag viel vies tegen.
Alles dat interessant genoeg was voor de foto mochten we niet fotograferen.
Wel heb ik goed rond gekeken en weet nu in ieder geval het hoofdstroomschema en dat is qua interessantheid voor mij nog het meest relevant.
Zo is het filter netwerk echt enorm simpel.
Er staan gewoon enkele LC filters als in je ukkie ups die er ook zitten zonder veel poespas en een aantal thyristors die vanwege de enorm hoge spanning uit een stapeltje individuele thyristor schijven bestaan
Precies wat ik al verwacht had en bijna dezelfde indeling als in het ABB filmpje dat ik eerder poste.
Alleen hangen de thyristor blokken voor mijn gevoel veel lager bij de grond.
Foto's komen wegens omstandigheden wat later... undeleten kost tijd.
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Open dag converterstation Dörpen

Bericht door Shrek » 16 jun 2012 20:55

Maar als dat schema zo eenvoudig is (een eerste of tweede orde filter veronderstel ik dan) dan staat er op die "DC" toch nog een redelijk grote 50Hz-component? Kan dat dan geen kwaad ?

Plaats reactie