Hangende bretels

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Hangende bretels

Bericht door ElektroThriller » 26 jan 2020 08:20

We zien een tonmast bij Zutphen (gevangene per helikopter naar EBI). Vier geleiders hebben dat wat ik hangende bretels zou willen noemen. Wat is eigenlijk precies nut en noodzaak van dit type ophanging - dat al door de esthetici onder ons is verworpen? Iets van: bij hogere belasting een gemiddeld grotere afstand tot het maaiveld?
Schermafbeelding 2020-01-26 om 08.11.36.jpg
Schermafbeelding 2020-01-26 om 08.11.36.jpg (81.82 KiB) 11118 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hangende bretels

Bericht door Hans » 26 jan 2020 09:56

De heren en dames netbeheerders hebben hier een andere naam voor. Hangende afspanning.

Het idee achter deze lelij... eh, achter deze mutilat... eh.. (OK Hans, en nu goed) achter deze operatie is het strakker trekken van de draden zonder allerlei gedoe met katrollen, nieuwe moffen en bijkomende portalen over de wegen heen. Het strakker trekken zelf is nodig in het kader van de eveneens strakkere NEN-50341-1 ten opzichte van de vorige norm. Daardoor komen de draden nu opeens te dicht bij de grond.
Dat komt overigens door verschillende dingen waarvan sommigen ook zouden optreden als de norm niet verstrakt was. Draden hebben een beetje zetting: ze rekken in de loop van decennia langzaam een stukje uit zodat de zeeg per spanveld toeneemt. Daar schijnt ook een vakterm voor te zijn, maar die ben ik nu even kwijt. Zwaarder belasten van het net in de zomer (airco's) zorgt voor hetere draden die ook dieper zakken. En tenslotte komt ook de grond zelf dichterbij in de vorm van landbouwmachines die zo groot zijn geworden dat zelfs ondergetekende (als boerenzoon) wel eens het gevoel heeft dat je plaats van een trekkerrijbewijs beter een grootvaarbewijs zou moeten halen.

Door de draad niet te knippen maar hem in een boogje te nemen, worden de grote spanvelden iets strakker gemaakt en veert de draad een metertje omhoog. Bij de bovenste draad (zoals in deze tonmasten) is dat niet zo interessant, maar voor de onderste draad uiteraard wel. De middelste draad krijgt ook een behandeling, maar zoals je aan het ophangstaafje kan zien slechts een halve. De onderlinge fase-afstand blijft dan alsnog gelijk, maar de tonvorm zelf wordt als het ware van onderaf een beetje platgedrukt naar boven toe.

Of dat al dan niet esthetisch uit te leggen valt? Laat ik daar mijn mond maar over houden op deze mooie zondagmorgen... :engel:
Overigens krijg ik de zenuwen van een staatshelikopter en een Gelderse hoogspanningslijn zo dichtbij elkaar. Zal wel een stukje Pavlov zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hangende bretels

Bericht door ElektroThriller » 27 jan 2020 09:05

Dank voor de snelle reactie. Strakker getrokken geleiders zijn dus gebotoxte geleiders, met behulp van de botoxophanging.
De afstand tot de hoogspanningslijn is wat vertekend wegens een wss hoge brandpuntsafstand:
Schermafbeelding 2020-01-27 om 09.11.46.jpg
Schermafbeelding 2020-01-27 om 09.11.46.jpg (322.24 KiB) 11012 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hangende bretels

Bericht door Hans » 27 jan 2020 14:26

Naar mijn idee volstaat de term hangende afspanning wel prima, maar als er dan toch een eigen term nodig is, kies ik voor een phaselift.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hangende bretels

Bericht door BaDu » 27 jan 2020 18:45

Hans schreef:
27 jan 2020 14:26
Naar mijn idee volstaat de term hangende afspanning wel prima, maar als er dan toch een eigen term nodig is, kies ik voor een phaselift.
:lol: :lol: :lol: :lol:
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Hangende bretels

Bericht door Knarvel » 27 jan 2020 18:58

Hans schreef:
26 jan 2020 09:56
De heren en dames netbeheerders hebben hier een andere naam voor. Hangende afspanning.
<snip>
De onderlinge fase-afstand blijft dan alsnog gelijk, maar de tonvorm zelf wordt als het ware van onderaf een beetje platgedrukt naar boven toe.
Ik denk te zien dat de onderste Fase 2/3 en de middelste 1/3 isolator lengte hoger hangt dan voor dat deze hangende afspanning werd toegepast. Dan kan de onderlinge vertikale afstand tussen de fasen niet onverandersd zijn.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Hangende bretels

Bericht door maurice » 27 jan 2020 21:59

Hans schreef:
26 jan 2020 09:56
Door de draad niet te knippen maar hem in een boogje te nemen, worden de grote spanvelden iets strakker gemaakt en veert de draad een metertje omhoog. Bij de bovenste draad (zoals in deze tonmasten) is dat niet zo interessant, maar voor de onderste draad uiteraard wel. De middelste draad krijgt ook een behandeling, maar zoals je aan het ophangstaafje kan zien slechts een halve. De onderlinge fase-afstand blijft dan alsnog gelijk, maar de tonvorm zelf wordt als het ware van onderaf een beetje platgedrukt naar boven toe.
Kleine aanvulling: het is niet per definitie zo dat de geleiders strakker worden getrokken bij een hangende afspanning. Strakker trekken betekent immers ook dat de hoekmasten zwaarder belast worden en die ruimte (in de capaciteit van de mast) moet er maar net zijn. De crux van de hangende afspanning is dat je de geleider bij de steunmasten wat omhoog haalt en als je dat bij twee opeenvolgende steunmasten doet komt de geleider halverwege het veld uiteraard ook in dezelfde mate omhoog, zonder toename van de mechanische belasting op de hoekmasten.
Omdat simpelweg korter maken van de isolator ook z'n grenzen heeft (je hebt een zekere afstand nodig om te voorkomen dat er overslag optreedt) moet je iets anders verzinnen. En zie daar de hangende afspanning: verticaal win je wat hoogte terwijl de elektrische eigenschappen van de isolatorketting niet afnemen.

Je zal je misschien afvragen: waarin nog dat verticale deel in de ketting en niet simpelweg afspannen op de traverse? Dan win je immers nog meer hoogte. De reden hiervoor is dat de kracht op de traverse in geval van geleiderbreuk niet te hoog mag worden. Stel er ontstaat geleiderbreuk aan de rechterzijde van een steunmast, dan zwaait de isolatorketting naar links omdat de geleider uiteraard nog wel aan die kant aan de ketting trekt. Die extra lengte van de omgezwaaide ketting zorgt voor een forse toename in zeeg, maar ook voor een afname van de trekkracht in de geleider ten opzichte van de normale trekkracht (zonder breuk). En dat is maar goed ook, want een steunmast is immers een steunmast en geen hoekmast. Bij een hangende afspanning wordt het deel dat kan uitzwaaien korter en dus wordt de kracht in geval van eenzijdige belasting bij geleiderbreuk hoger. Afhankelijk van het mastontwerp heb je dus wel een zekere verticale lengte in een hangende afspanning nodig en helemaal weglaten zal vaak niet kunnen zonder verzwaring van traverse en/of mastlichaam (en als je pech hebt ook fundering).

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hangende bretels

Bericht door Tom » 27 jan 2020 22:08

Zie dat deze reactie tegelijk komt met die van Maurice.. Ik wilde nog toevoegen dat verder nog kritisch is dat de onderkant van de bretel niet te dicht bij de onderliggende traverse kan komen. Zoals te zien is is de totale verticale lengte van pendel plus bretel groter geworden ten opzichte van de hangketting. Bij uitzwaai kan daardoor de afstand tot het mastlichaam en traverse verkleinen.

Verder is nog van belang dat door het korte pendeltje ten opzichte van de langere hangketting de mechanische belasting bij geleiderbreuk kan verhogen. Want de geleider blijft dan in een strakkere vorm hangen dan als de ketting omklapt en daardoor de draad veel lager komt en dus minder kracht uitoefent. In dat opzicht is het niet zomaar één op één toe te passen deze hangende afspanning.

Anderzijds is de dynamische kracht bij zo'n klein pendeltje wel wat gunstiger dan de langere hangketting, waarbij de draad eerst een stuk valt naar zijn nieuwe evenwicht :) .

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hangende bretels

Bericht door ElektroThriller » 28 jan 2020 09:42

Dat is nou juist de bedoeling van een forum: na de twee bijdragers met beroepsmatige kennis & kunde is de conclusie glashelder. Straktrekken levert grotere krachten op, terwijl het verhogen van een geleider over de volledige afstand tussen twee masten (lees: bevestigingspunten) kan leiden tot een iets sterker (en homogener) windveld. Mijn 2 centen: verhoogde ophanging. Ook verhoogde zeeg is een optie.
@professionals: Ik heb geen €(veel} voor de aanschaf van die NEN-norm over, dus: wat was en wat wordt de norm voor de zeeg boven maaiveld, gebouwen, groen et cetera?
Het doet me denken aan hoe ze vroeger op Marken de was ophingen. Na het ophangen van de was werden beide ophangpunten van de waslijn omhoog gehesen. Ik weet nog hoe het in de jaren '50 achter ons huis gebeurde: ter hoogte van de zeeg van de waslijn werd een lange stok met een V-vormige inkeping geplaatst. Ik geloof echt niet dat Tennet en zo een verticale constructie met bovenop een staande isolator voor de onderste twee geleiders van de donaudriehoek zouden plaatsen.... :lachbui:
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hangende bretels

Bericht door Tom » 28 jan 2020 11:35

De basiseisen uit de norm zijn niet echt wezenlijk veranderd, De meeste geleiderverhogingen komen vanuit verandering van de ondergrond, hier bijvoorbeeld omvorming tot industrieterrein waarvoor hogere (letterlijk) eisen gelden aan afstanden. Ook zoals Hans al noemde, hangen sommige geleiders lager tgv. kruip. Tenslotte heeft de netbeheerder strengere richtlijnen aangenomen voor landbouwgebieden waar extra ruimte gewenst is voor hogere landbouwvoertuigen.

Plaats reactie