Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 22 jun 2018 11:22

Dave schreef:
22 jun 2018 10:03
Ziezo, mijn bouwpakketje is ook veilig gearriveerd.
Veel plezier ermee, de bouwhandleiding voor de print zet ik vandaag nog hier online.
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 22 jun 2018 13:00

Inmiddels heeft zo ongeveer iedereen zijn bouwpakket ontvangen en is het tijd voor een bouwhandleiding/instructie.

Omdat ik niet precies weet hoeveel ervaring jullie hebben met dit soort projecten heb ik de handleiding voor de hardware echt stap-voor-stap uitgeschreven en voorzien van foto's.

Het zou leuk zijn als je opmerkingen en leerpunten hieronder plaatst, liefst voorzien van foto's, zodat je medebouwers er ook wat van kunnen leren. Je kan natuurlijk ook een berichtje plaatsen om je complete meting te showen. :D

Heel veel succes met het bouwen, mochten er vragen rijzen aarzel dan niet en stel je vraag hieronder. Waarschijnlijk kan ik of een van je collega bouwers de vraag wel beantwoorden.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Gejje
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2017 20:56

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Gejje » 22 jun 2018 13:33

Bedankt BaDu!

Het kan nog ff duren voordat ik eraan begin, want ik drijf nog offshore boven een exportkabel. Als ik weer thuis ben gaat het los :) Laat je dan ook wel weten of de juiste print in het pakket zit.

Alvast wel even een klein vraagje bij de laatste bladzijde: ik had gedacht dat de behuizing voor alle onderdelen was, dus inclusief print, Raspberry Pi en meettrafo. Zou dit eventueel passen samen of moet er dan een grotere behuizing komen?

Jelle

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Hans » 22 jun 2018 15:00

Pakketjes voor de dichtstbijzijnde buur achter Emmen Bargermeer (JK-5) is vandaag bezorgd. Zelf wacht ik nog op de GPS-antenne (die is besteld maar moet nog geleverd worden). Daarna kan het soldeerfeest beginnen. Ik moet zeggen, het ziet er allemaal een slag kleiner uit dan ik had verwacht. Oh oh, dat wordt nog een uitdaging voor deze stompe vingers die de laatste jaren alleen M2 bouten en moeren zijn gewend. :phew:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 22 jun 2018 15:39

Gejje schreef:
22 jun 2018 13:33
Alvast wel even een klein vraagje bij de laatste bladzijde: ik had gedacht dat de behuizing voor alle onderdelen was, dus inclusief print, Raspberry Pi en meettrafo. Zou dit eventueel passen samen of moet er dan een grotere behuizing komen?
Als je een RPI zero W gebruikt moet alles in de behuizing passen, een RPI 3B/2B/1B is groter en past waarschijnlijk niet, hoewel ik dat niet geprobeerd heb.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dave » 22 jun 2018 16:00

Ik wil laten weten dat ik het juiste printje heb. Dus het soldeerfestijn kan van mij betreft beginnen :feestje:

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door jk-5 » 22 jun 2018 17:57

Hans schreef:
22 jun 2018 15:00
Pakketjes voor de dichtstbijzijnde buur achter Emmen Bargermeer (JK-5) is vandaag bezorgd...
Jup, ook de meter is hier veilig aangekomen. Ik weet in ieder geval al wat ik vanavond ga doen.
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Gebruikersavatar
Dutchbirdie
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jun 2017 15:31
Dichtstbijzijnde trafo: Hoogezand-Kropswolde

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Dutchbirdie » 23 jun 2018 17:36

Heb mijn pakketje nog niet ontvangen (heeft geen haast Hans😉). Ben nog bezig te oriënteren voor een soldeerstation. (Tips welkom).Dacht dat mijn soldeerboutje het wel kon doen, maar als ik de foto’s bekijk wordt dit lastig. Wil in de toekomst wat meer met de SMD doen dus beetje goed stationnetje lijkt me beter.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 23 jun 2018 19:28

Dutchbirdie schreef:
23 jun 2018 17:36
Heb mijn pakketje nog niet ontvangen (heeft geen haast Hans😉). Ben nog bezig te oriënteren voor een soldeerstation. (Tips welkom).Dacht dat mijn soldeerboutje het wel kon doen, maar als ik de foto’s bekijk wordt dit lastig. Wil in de toekomst wat meer met de SMD doen dus beetje goed stationnetje lijkt me beter.
In een eerdere post heb ik mijn station genoemd, maar die dacht ik niet meer leverbaar. Wel een goed ding, warmt snel op (<30sec) en heeft 3 vooringestelde temperatuur settings bereikbaar via een knop. Nothing-more-nothing-less
Zoals bekend kan je het zo gek maken als je wilt, maar voor rond de 80 euro heb je al een prima digitaal station met standaard punten die uitwisselbaar zijn (dat is wel een noodzaak)

Ergens de komende tijd wil ik zelf nog wel een solder/hete lucht station uit China laten komen, die zijn er al voor 50-60 euro.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Hans » 23 jun 2018 21:55

Te Holsloot is nu ook de GPS binnengelopen. Daarmee is alles nu binnen en kan ook hier het soldeerfest beginnen. Nu nog tijd vinden, want dat is bij mij een beetje gelimiteerd deze weken. Vermoedelijk haalt JK-5 daardoor de primeur binnen het 110 kV-gebied. (Was het kerstvakantie geweest, dan was ie morgen klaar. Maar ja, seizoenswerkers moeten deze maanden gewoon hun plek kennen en die is niet achter de soldeerbout maar achter het scheerapparaat. :phew: )
Dutchbirdie schreef:
23 jun 2018 17:36
Heb mijn pakketje nog niet ontvangen (heeft geen haast Hans😉).
Op dit moment staat voor 03 juli een scheerdag in oostelijk Groningen gepland en dan kan ie in je brievenbus. (Als die scheerdag onverhoopt niet doorgaat of als het nog later zou worden, dan gaat het pakketje alsnog op de post en zijn die kosten voor mij. Geen haast kent ook een redelijkheidsgrens en die valt op 03 juli. 8-) )
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie